Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En av de mest praktiska mororna måste vara den här varianten. Den salufördes som outdoor knife. Tyvärr kommer jag inte ihåg modellnumret.

Stålet är det så fina laminerade O1. Bladet är 110 mm långt. Greppet är perfekt. Det enda jag skulle vilja ändra på är den utskjutande "näbben" (parerskyddet). Det är dock lätt åtgärdat ifall man äger en Dremel ;).
 

Bilagor

  • Min Frosts-Järnia morakniv.jpg
    Min Frosts-Järnia morakniv.jpg
    31.5 KB · Visningar: 625
  • Min Frosts-Järnia morakniv, slida.jpg
    Min Frosts-Järnia morakniv, slida.jpg
    23 KB · Visningar: 626
  • Min Frosts-Järnia morakniv, slida, 2.jpg
    Min Frosts-Järnia morakniv, slida, 2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 630
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 630
En av de mest praktiska mororna måste vara den här varianten. Den salufördes som outdoor knife. Tyvärr kommer jag inte ihåg modellnumret.

Stålet är det så fina laminerade O1. Bladet är 110 mm långt. Greppet är perfekt. Det enda jag skulle vilja ändra på är den utskjutande "näbben" (parerskyddet). Det är dock lätt åtgärdat ifall man äger en Dremel ;).

Kan bara instämma!
Min hade det mörkröda skaftet och jag filade bort parerskyddet.
Numera har den masurskaft och är fortfarande i bruk då och då, trots 25 års slit.


Mikael
 
Kul och intressant att höra. Du råkar inte ha en bild på alstret? :)

~Paul~

Jodå, jag har nog visat den förr, men här är den igen och tillsammans med andra modeller i inventariet.


Mikael
 

Bilagor

  • mora-005.jpg
    mora-005.jpg
    20.1 KB · Visningar: 627
  • mora-003.jpg
    mora-003.jpg
    14.7 KB · Visningar: 634
  • IMGP5043.JPG
    IMGP5043.JPG
    138.6 KB · Visningar: 627
  • IMGP5040.JPG
    IMGP5040.JPG
    139.6 KB · Visningar: 630
En av de mest praktiska mororna måste vara den här varianten. Den salufördes som outdoor knife. Tyvärr kommer jag inte ihåg modellnumret.

Stålet är det så fina laminerade O1. Bladet är 110 mm långt. Greppet är perfekt. Det enda jag skulle vilja ändra på är den utskjutande "näbben" (parerskyddet). Det är dock lätt åtgärdat ifall man äger en Dremel ;).

Jo någon sådan har man haft. Men de är sedan länge borta. Minns tydligt att moror under hela min uppväxt betraktades som "förbrukningsmateriel". De fanns alltid i städskåpet och verktygslådan hemma men det var inget man slipade om. De kastades ofta när de var slöa eller övergick till att bli färgburksöppnare och dylikt.

Sen tänkte jag presentera en kniv som inte är en Mora men vars kändisskap är nästan lika stort. I alla fall om man bor på andra sidan pölen.

Som kontrast mot de senaste titanhandtagsförsedda flipperknivarna kommer här en mer klassiskt influerad modell - Case Copperlock


Case%20Mini%20Copperlock%20blue.jpg



/ J
 
Som kontrast mot de senaste titanhandtagsförsedda flipperknivarna kommer här en mer klassiskt influerad modell - Case Copperlock

Fina dom där! Alla jag har sett har dessutom haft fin fit och finish.
 
Håller med. Tyvärr är ricasson lite för stor för min smak och stålet kunde ha varit lite bättre än det ytterst mediokra 420HC/TruSharp (HRC ~55) i Case's regi. Man får vara beredd på att slipa ofta ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.