Vandra i Skottland?

Hej!


Jag undrar om någon har erfarenhet av vandring i Skottland. Jag har tänkt mig att nästa sommar kombinera en vandring med besök av några whiskeydestillerier.
Jag undrar lite över vilka delar av Skottland som lämpar sig för vandring, finns det leder att följa och var kan man hitta mer information och lämplig litteratur.


Tacksam för alla tips!


//Johan
 
Speyside way!

Hej!!

Kolla på:http://www.moray.org/area/speyway/webpages/swhome.htm

Där finns info om en vandringsled som heter speyside way. Vi planerade att vandra där i sommar men det blev bilsemester i Skottland istället.

I närheten av speyside way finns gott om destillerier och vill du inte tälta så finns det gott om Bed and breakfast.
 
Mycket vandring

Skottarna är ett vandrande folk. När du kommer dit går du in på närmaste sport/kart/bok/turist-butik och frågar om en bok om de lokala vandringslederna, och de kommer att ta fram ett par olika böcker som beskriver vandringen i just den regionen. Har själv böcker om låglandet (kring Glasgow, Edinburgh och upp till Loch Lomond), men där finns inte så många destillerier, tyvärr.

Posta gärna tillbaka till forumet med mer info, när du varit där...

/Kotten
 
Munros

Som sagt, Skottarna gillar skarpt att vandra. Jag pluggade 1 år i Skottland och var då med i en klubb som åkte iväg varje helg.

Det som de flesta gjorde var att samla på Munros (det är toppar som är över 3000ft). Namnet kommer ifrån någon som för länge sedan blev den första att kliva upp på alla dessa toppar.

Det finns flera hundra (minst 300 tror jag).

I denna bok:

High Mountains of Britain and Ireland: The Munros and Tops and Other 3,000 Ft. Peaks
A Guide for Mountain Walkers
Butterfield, Irvine

som du kan beställa från ex bokus.se så hittar du kalasbra beskrivingar, kartor, bilder etc för varenda topp. Med utgångspunkt för denna kommer du att hitta mycket att göra.

Rekommenderas varmt!

Hälsningar David - Utsidan
 
Högländerna

Jag har inte gjort någon längre vandring i Skottland, men luffade runt tillsammans med en kompis i norra Skottland.

Vi kollade på kartan var det fanns trevliga toppar och traskade dit. Inga leder eller stigar, men oerhört trevlig natur.

Högländerna är enormt vackert. Som Nordnorge, fast lite bättre.

Dessutom är skottarna ett väldigt trevligt folk (men det är ju norrmännen med).

/p
 
Norge!

Å andra sidan lär man inte finna några whiskeydestillerier i Norge. Möjligtvis en och annan fiskmjölsfabrik, men har man besökt en sådan så tycker man sig ha besökt dem alla. Inget att samla på alltså.
 
Håller med

Oerhört fint på Isle of Skye.

Vi liftade över ön.
Fick lift med en trevlig skotte fastän vi var genomblöta av regn.

Som sagt, skottarna är ett trevligt folk.
/p
 
Cullin Hills

Hej!
Fina turer kan du vänta dig, glömm dock ej regnställ.
Hela Skottland är i princip låglandsfjäll och via de lokala turistinfobyråerna kan du nog beställa material på vandringsleder. Tält det går nog bra, bara man frågar först.
Rekommenderar Cullin Hills, Skye.
Lycka till/ Mattias
 
Isle of Skye är mycket vackert! Men jag tror att det är svårt att hitta längre sammanhängande leder där. Möjligt att det finns och att jag bara missat det. Gick dock West Highland Way sommaren -99. Leden startar i Milngavie, strax norr om Glasgow, och slutar vid Fort Willian och Ben Nevis. Startade själv vid Rowardennan, Loch Lomond. Fantastisk vandring genom högländerna och tydligt markerad led. Det går att utan problem dela in leden i etapper så att man sover på vandrarhem och B&B i småbyar efter vägen. Det är inte så dumt att smyaga in på puben för en pint efter en dags vandring. Det är dock en populär led så det kan vara bra att boka sovplats några dagar innan. Lonely Planets Walking in Brittain gav en del bra info men säkert finns det mycket annat skrivet om denna led.
Destillerier vet jag inte så mycket om i området. Men det är aldrig säskilt långt till närmaste destilleri när man är i Skottland.

Bra att det tänka på när det gäller Skottland är knotten och att vädret oftast är mycket opålitligt. Var där veckan efter midsommar och hade allt från härlig sommar till tre grade varmt, styv kuling och horisontellt hällregn. Blev då varse om att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" är ren lögn.
 
Vandring i Skottland ingen hit våren 2001. . .

Hej!

Sorry, men jag tänkte att det kunde vara läge att påpeka att Skottland tyvärr inte är världens bästa land att vandra i just nu. Detta naturligtvis pga den hemska mul och klöv-sjukan som råder där för tillfället.

Sjukdomen har fått till följd att vandringleder och parker etc har stängts och folk uppmanas allmänt att inte bege sig ut på landet pgs spridningsrisken. Om man vill få en tydligare bild av det dystra läget är det bara att läsa de skotska tidningarna. (Exempelvis http://www.thescotsman.co.uk/index.cfm?id=56581)

Det kan hända att det fortfarande är fritt fram att vandra inom områden som inte är drabbade, men hör för säkerhets skull med den lokala turistbyrån innan du ger dig iväg. Adresser, email etc finns alldeles säkert att hitta på internet.

Tyvärr är det osäkert hur det kommer att se ut längre fram, men många besvikna vandrare kommer det garanterat att bli. Fast det är naturligtvis mer synd om det stackars djuren och bönderna.

Hoppas att du kommer iväg och att det blir en oförglömlig upplevelse, även om det kanske blir vid ett senare tillfälle.

/ Katarina

PS. Jag hoppas att du är vegetarian/vegan så du i alla fall slipper oroa dig för vad du äter när du är där. . .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mia8848 vandra i skottland Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...