Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. gör de samma sak med stålet till fällknivar och verktygen där?

2. Hade en Vic runt millenieskiftet, den blev nästan slö av att rensa trattisar. :-(

3. I lumpen 88/89 hade jag en Vic Champion, halvtaskigt stål på knivbladen, sågen kanon, samma med saxen. resten av verktygen var varierande kvallitet, bl a en mejsel som vred sig 45 grader första gången den användes, och det var ingen fastrostad skruv som skulle lossas.......Något år senare var jag ute efter en enkel kniv med lite mejslar od, det blev en Vic Spartan. Den har helt annan kvalité på knivbladen.

Året efter var jag ute efter en med lite andra verktyg, såg och sax, det blev en Vic Huntsman.
Den funkar kanon och bra stål i bladen och en mycket effektiv såg. Man kapar uppåt 70-80 mm grovt, så att såga till virke till en brasa är inget problem. Och det har sågats mycket med den utan slipning!
1. De olika verktygen är härdade till olika hårdheter. En kniv är t ex avsevärt högre härdad än en konservöppnare. Saxen är hårdare än sylen osv.

2. Låter som att man misslyckats med värmebehandlingen. Inte ens 440-grad är så här dålig.

3. Som sagt, en del kan man tillskriva undermålig värmebehandling och en del de olika attributen hos de varierande ståltyperna. Personligen har jag inte upplevt liknande problem.

~Paul~
 
Fick denna kniv idag, men varken tidigare ägare eller jag har koll på vad det kan vara för någon.
Finns en stämpel på slidan, "ÅE 2008" och en på bladet "P". Kanske vet någon här vad det är för märke?

Tack!
Jesper
ÅE 2008 står för ägarens initialer och året då kniven anskaffades (ibland står det dock för slidmakarens initialer).

På bladet står det inte enbart ett P utan ett P inringat av ett C, dvs med största sannolikhet Conny Persson: http://www.connyknives.com/

~Paul~
 
Fick hem en kompis till min PHK idag, funderar redan på om den ska "Mikaelfieras" med en ändplåt i silver.

evu5y5yq.jpg


Fredrik


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Urfina båda två!!!

Själv köpte jag den här godingen. Hon skar tyvärr illa pga för hög eggvinkel. Denna ska användas, jag fick bladet planslipat, nu är det ett lasersvärd. Ska lägga på en microegg vad det lider, men ska njuta av rakbladet lite till först ;-)
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    130.9 KB · Visningar: 851
Fick denna kniv idag, men varken tidigare ägare eller jag har koll på vad det kan vara för någon.
Finns en stämpel på slidan, "ÅE 2008" och en på bladet "P". Kanske vet någon här vad det är för märke?

Tack!
Jesper

Pär Björkman har smitt bladet till din kniv, http://www.knivsmeden.se/. Stålet är förmodligen Sandvik 13C26 härdat till HRC 58-59 och strukturen på sidan är nålhamrad. Ett mycket bra blad.

Har själv ett Björkman-twist blad han har gjort, dvs damascus med stålen RWL-34 och PMC-27. Bättre stål än så går inte att få i mitt tycke, hårdheten ligger på HCR 61-63 utan att vara skört och går verkligen att få skärpa på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.