Lättviktsrevolution hos Fjällräven

Fjäderlätt har varit på besök hos Fjällräven, och klämt på vårens lätt-men-komfortabelt-och-tåligt-kollektion PAK5:

http://www.fjaderlatt.se/2007/10/lttviktsrevolution-p-fjllrven.html

Jag brukar gnälla rätt mycket på Fjällräven, men den här gången är de värda en lyft hatt. Det kräver en hel del mod att gå utanför sina invanda mönster. Samtidigt är ju lätt vandringsutrustning vad de sysslade med innan byxförsäljning blev det viktigaste.
 
Tältet

Ajaj,synd ni inte fick klämma på tältet.det är det jag är riktigt intresserad av.Men det kanske kommer en förhandrapport senare?
F-ö gillar jag fjällrävens tunna vandringsbyxor,skjortor och härliga fleese-tröjor.
 
<detta är en annons>

Fjäderlätt har varit på besök hos Fjällräven, och klämt på vårens lätt-men-komfortabelt-och-tåligt-kollektion PAK5:

http://www.fjaderlatt.se/2007/10/lttviktsrevolution-p-fjllrven.html

Jag brukar gnälla rätt mycket på Fjällräven, men den här gången är de värda en lyft hatt. Det kräver en hel del mod att gå utanför sina invanda mönster. Samtidigt är ju lätt vandringsutrustning vad de sysslade med innan byxförsäljning blev det viktigaste.

Är det här månne motsvarigheten till filmindustrins produktplacering? Ett förklätt företag som länkar till sin reklamsajt i ett forum? Precis som obskyra tidningar gör, - försöker göra om reklam till redaktionell text eller nåt fejkat "test". Javisst, och alla tjänar kosing! Utom den ouppmärksamme konsumenten som utsätts för ett sublimt reklambudskap som är extra effektivt bara för att man uppfattar budskapet som information och inte marknadsföring.
 
Är det här månne motsvarigheten till filmindustrins produktplacering? Ett förklätt företag som länkar till sin reklamsajt i ett forum?

Nånstans finns helt klart en gråzon.. :)

Ska man se Fjäderlätt som engagerade privatpersoner eller som nåt annat?

Det viktiga måste vara att Fjäderlätt-folket inte får något betalt av av märkena de skriver om. De får de väl inte (hoppas jag)?
 
Har svârt att tro att alla de varumärken som Fjäderláttisarna rapporterar betalar för tjänsten.

I dagens mediavärld är det ofta den som betalar mest reklam som sedan fâr mest utrymme i form av artiklar, produktnyheter etc. Tycker därför att det är bra att det finns "obereonde" rapportörer som skriver utifrân sitt eget intresse och med bas av visst kunnande, och inte bara för att företaget i frâga betalt en massa reklam.

istállet för att tjata om förtäckt reklam varje gâng nân skriver om konkreta företag och/eller produkter: analysera istället om artikeln är informerande, relevant, válskriven etc. Om ja: ta den till dig. Om nej: strunta i den och gà vidare, alternativt kommentera de delar du anser vara undermàliga.
 
Fjäderlätt får inte en spänn från någon för något. Enda ekonomiska utdelningen är att siten kanske hjälper till att sälja ett eller annat exemplar av min bok. Det vore kul att någon dag kunna få in en krona eller två för reklamplatser, men detta ligger i framtiden.

Jag tycker inte att vi gör reklam för någon. Inte mer än vilken tidning som helst som skriver om produkter. Ibland utan att addera något redaktionellt överhuvudtaget. Vi är intresserade privatpersoner och skriver om det som intresserar oss och som har bäring på lättpackning och lätta produkter. Och som regel har vi också omdömen och uppfattningar om produkterna. Att vi inte har tid och resurser att genomföra vetenskapligt upplagda produkttester har vi redan skrivit om. Vi kallar det istället "prylintryck".

Jörgen
 
Det viktiga måste vara att Fjäderlätt-folket inte får något betalt av av märkena de skriver om. De får de väl inte (hoppas jag)?

Om jag gissar rätt är nöjet att få komma och dra i och klämma på nya blanka friluftsprylar mer än nog betalning för en prylfantast, således är detta inte reklam. Å andra sidan så blir man självklart smickrad av att få komma till t.ex. Fjällräven och diskutera och klämma, att efter en sån grej skriva något negativt blir svårare. Tror ni Lunhags är sugna på att bjuda in nån som en månad innan sågat Fjällrävens nya prylar längs fotknölarna...

Så länge Fjäderlätt är helt öppna med detta tycker jag att det är OK, man får läsa det med en nypa salt. Om man däremot låssas att man är en helt vanlig forumsurfare fast man i själva verket jobbar med grejorna, då är det fult, men Fjäderlätt gör ju inte så.
 
Den som inte tar allt den läser med en nypa salt gör ett stort misstag, det vet ju minsta barn idag.

Det finns ingen som helst anledning att förneka att vi tycker att det är oerhört kul att få komma på besök och klämma på prylar, eller att det är svårare att kategoriskt såga någon man har träffat i verkligheten. Frågan om det är dåligt eller bra.

Vi tror att vi gör större nytta genom att påverka utvecklarna personligen än genom att sprätta sand i deras ungefärliga riktning på håll. Men vi tänker såklart fortsätta kasta sand när de förtjänar det, vilket jag hoppas framgår av artikeln (om inte annat framgår det av den här artikeln)

Vad gäller hur vi syns på Utsidan handlar det såklart om ett helt öppet samarbete mellan Utsidan och Fjäderlätt. Det skulle inte finnas något lättpackningsforum här utan Fjäderlätt (det är ju inte jag som har hackat in den lilla texten "Forumet drivs i samarbete med Fjäderlätt"). Det skulle inte heller finnas nåt Fjäderlätt om inte Utsidans forum hade funnits.
 
Den som inte tar allt den läser med en nypa salt gör ett stort misstag, det vet ju minsta barn idag.

Det finns ingen som helst anledning att förneka att vi tycker att det är oerhört kul att få komma på besök och klämma på prylar, eller att det är svårare att kategoriskt såga någon man har träffat i verkligheten. Frågan om det är dåligt eller bra.
Exakt, den sk Internetdemokratins fram- och baksida är just att enskilda tyckare får väldigt mycket utrymme, och i konsumtionens tidevarv blir det ofta prylar man visar upp. De flesta prylar är ju "bra" (ssk friluftsprylar, de håller genomgående en mycket högre funktion än vad de flesta av oss nånsin behöver), och jag tycker Fjäderlättarna är ovanligt duktiga på att kritisera prylar, även om kritiken ofta är "weighted" (ursäkta dåligt statistikerskämt, men mycken UL-kritik riktas mot att produkter är för tunga i första hand, sedan först i andra hand mot huruvida de fungerar). Dessutom uppmanar Fjäderlätt ofta läsare att skicka egna kommentarer/tester, vilket ökar spridningen litegrann, en av Internetdemokratins fördelar.

Nackdelen är förstås att vilken jeppe som helst kan uttala sig om huruvida nåt är "bra", "snyggt" etc, beroende på om det egentligen bara är "smart marknadsfört", eller "på modet". Man kan starta lavineffekter på det sättet, genom att placera en produkt smart i en blogg, vars creddiga läsare sprider nyheten till creddiga kompisar på creddiga krogar, etc. Tur att vi inte är såna!
 
Nackdelen är förstås att vilken jeppe som helst kan uttala sig om huruvida nåt är "bra", "snyggt" etc, beroende på om det egentligen bara är "smart marknadsfört", eller "på modet". Man kan starta lavineffekter på det sättet, genom att placera en produkt smart i en blogg, vars creddiga läsare sprider nyheten till creddiga kompisar på creddiga krogar, etc. Tur att vi inte är såna!

En annan nackdel är det motsatta: en i mânga forum aktiv person har haft en dâlig erfarenhet av en produkt (medan kanske 10.000 är nöjda, men utan deltagande i forums), och denna person maler i trâd efter trâd, i forum efter forum pâ om hur värdelös denna produkt är. Till slut blir detta den allmánna uppfattningen i de forum där personen deltager.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...