Hoody-tröjor

Det finns nu en artikel på Fjäderlätt om Fjällvrävens Hoody-tröja som ingår i deras PAK5, lättpackningssortiment. Jag har testat tröjan under några månader och beskriver mina intryck.

Jörgen
 
Jag tycker att den verkar förbaskat smidig och smart.

Känner att det var en sådan jag skulle haft när jag var ute och paddlade förra helgen, fre - sön.

På kvällen kände jag att det blev riktigt kallt runt både nacken och öronen.

Men precis som du skriver så kommer inte jag vara helt intresserad av den förrän det är mer merinoull i den.

//Peter
 
Känns som om det borde vara smidigare och mer mångsidigt med en lös mössa eller balaclava som kan tas fram vid behov så att man slipper eventuellt knöl under jackan när huvan inte används.

Aclima har förövrigt en huvtröja i sin ultraserie som är i 100 % ull.
 
Känns som om det borde vara smidigare och mer mångsidigt med en lös mössa eller balaclava som kan tas fram vid behov så att man slipper eventuellt knöl under jackan när huvan inte används.

Aclima har förövrigt en huvtröja i sin ultraserie som är i 100 % ull.

Kläder för fritidsaktiviteter borde rimligen inspireras av arbetskläder. Där finns det inga höga halsar eller fasta huvor! Det fungerar naturligtvis inte vid fysisk aktivitet.
 
Känns som om det borde vara smidigare och mer mångsidigt med en lös mössa eller balaclava som kan tas fram vid behov så att man slipper eventuellt knöl under jackan när huvan inte används.

Aclima har förövrigt en huvtröja i sin ultraserie som är i 100 % ull.

Jag brukar vara en stor vän av den ökade mångsidigheten hos flera separata plagg. Men under årstider då man nästan konstant behöver en mössa och/eller halsduk (höst, vinter) så har hoodyn stora fördelar. Dessutom sitter den på bättre i sovsäcken än en vanlig mössa. Så det är inte direkt ett sommarplagg.

Vet du vad Aclimas Luva väger? Den ser ganska tjock ut på bild och verkar sakna blixtlås, vilket torde göra den svårventilerad. Mitt intryck är att det är mer ett riktigt köldplagg. Någon som provat?

Jörgen
 
Jag såg nu också att Acliman verkar sakna blixtlås och det borde som du säger göra den väldigt svårventilerad och begränsad i sin användning. Jag vet inte vad den väger men har för mig att ultraserien har en materialvikt på drygt 200g/m2.

Vid mössårstid kan det väl vara smidigt med luva som för det mesta används t ex. under en hjälm. En lös balaclava kan ju korva runt halsen och det kan ev. bli en glipa. Huvan sitter väl som den ska lite bättre.

Det verkar finnas fler sidor av samma mynt.
 
Kläder för fritidsaktiviteter borde rimligen inspireras av arbetskläder. Där finns det inga höga halsar eller fasta huvor! Det fungerar naturligtvis inte vid fysisk aktivitet.

Jag tycker att kläder för fritidsaktiviteter rimligen borde utformas för fritidsaktiviteter.
Om det nu inte är så att någon stor grupp människor arbetar med att gå ett par mil om dagen, laga mat på stormkök, titta på utsikter och sova i tält. :)

Arbetskläder-teorin är trubbig i och med att arbetskläder har en hel del krav som är helt meningslösa att översätta till en icke-professionell nyttjande.

Höga kragar och fasta huvor funkar, "naturligtvis", alldeles utmärkt för ganska många typer av fritidsaktiviteter.

Sen kan man såklart ifrågasätta om man ska ha en huva på en underställströja, men utifrån funktion, inte utifrån vilka kläder en truckförare har på sig.
 
Kläder för fritidsaktiviteter borde rimligen inspireras av arbetskläder. Där finns det inga höga halsar eller fasta huvor! Det fungerar naturligtvis inte vid fysisk aktivitet.

Jag använde ju hoodyn vid fysisk aktivitet vid turen i the Beartooths. Ibland var det solsken och stiltje, då hade jag huvan hängande i nacken och blixtlåset öppet til solar plexus. Det var inte så ofta. Dessemellan blåste det en smula, då var det skönt att kapsla in öron och nacke, antingen över eller under kepsen och ha en vindblus över. Ibland blåste det hårdare och kallare, då tog jag en Haglöfs Oz med huvan utanpå huvan och kepsen.

Min målsättning är hela tiden att hålla en "lagom" kroppstemperatur, så att jag varken fryser eller svettas. Bådadera är ju obehagligt och dåligt energihushållning. Så därför justerar jag hela tiden min klädsel; av och på med vantar, mössa och halsduk.

Hoodyn var ett bra redskap i detta sammanhang. Det är möjligt att den inte fungerar vid alla typer av fysisk aktivitet i alla sammanhang för alla personer; men vilka plagg gör det? Så det vore därför bra om du specificerade vad du menar med "fysisk aktivitet".

Jörgen
 
Kläder för fritidsaktiviteter borde rimligen inspireras av arbetskläder. Där finns det inga höga halsar eller fasta huvor! Det fungerar naturligtvis inte vid fysisk aktivitet.

Som en upplysning utformades huvtröjan först för just fysisk aktivitet. Drar man upp en vanlig bomullshuvtröja i ninja-läge funkar den utmärkt att springa i under kalla och blåsiga dagar. Det är det som är tanken, att man ska kunna anpassa tröjan till aktivitet och väder, som alla andra plagg. (Ojojoj, glömde att man absolut inte får använde bomull till fysisk aktivitet...)

Analogin med arbetskläder är som redan påpekats, långsökt. Alla som någonsin iaktagit eller jobbat, vet att det blir en jäkla massa dötid, med väntan och stillastående. Dessutom i en mkt smutsigare och slitigare miljö. Näe, det är bara långsökt.
 
Tycker att en Ullfrotte balaclava i 400g (Hjälmunderlag 90) är svårslaget oavsett säsong och kan få för ynka 45:- och har många användsingområden oc för de små pengarna kan man köpa 2 ifall den ena blir svettig/blöt. Hoods har en tendens att vara i vägen emellanåt.
 
Jag, är inne på min andra Aclima comfort huvtröja (den har tydligen utgått numera, tyvärr) och jag är mycket nöjd med den, även om den skulle kunna varit ännu bättre. Fördelen med en fast huva är ju att det inte blir någon glipa i ryggen, där vind, barr, snö,älglöss mm kan komma in, huvan är ju dessutom alltid där, så man slipper ett extra plagg att hålla reda på. Enda nackdelen skulle vara att huvan kan korva sig på ryggen i nerfällt läge, men det har jag aldrig upplevt. nackdelen med just Alimas huva är stt den sluter åt dåligt (resåren runt huvan blir slapp ganska fort) och att den lösa högre kragen är lös, den går att dra över huvudet för bättre ventilation, tanken med detta är god, men det blir då en glipa fram iställer där det kan komma in oönskade gejer(se ovan).
Däremot har jag inte uplevt att dennär för varm (trots att Comfort skall vara tjockare än Ultra), utan jag har använt tröjan året runt.
Problemet för mej blir nu då vad jag skall köpa nästa gång, när Comforttröjan utgått, jag är tveksam till Ultra, för jag tror att 100% merinoull slits för fort (jag är ute i fält ca 4 dagar i veckan året runt, så grejerna måste vara väldigt slitstarka), men det måste bli en hoody, för jag har definitivt vant mej med det, hur skulle min bästa tröja då se ut, baserat på 4 års hoodyerfarenhet.
-Måste ha tumgrepp
-ca 60-70 % ull, inte mer pga slittålighet,
-Tajt mer balaclavaliknande huva, ansiktsöppning i samma storlek somm ullfrottes balaclavor
-Ingen dragkedja, skavrisk mot haka etc.
-Förlängt ryggslut

Idialet som jag känner det vore om Ullfrotte kunde syihop sin 200g tröja med balaclavan, fixa tumgrepp och lägre rygg, då skulle jag vara deras förste kund.
 
Jag, är inne på min andra Aclima comfort huvtröja (den har tydligen utgått numera, tyvärr) och jag är mycket nöjd med den, även om den skulle kunna varit ännu bättre. Fördelen med en fast huva är ju att det inte blir någon glipa i ryggen, där vind, barr, snö,älglöss mm kan komma in, huvan är ju dessutom alltid där, så man slipper ett extra plagg att hålla reda på. Enda nackdelen skulle vara att huvan kan korva sig på ryggen i nerfällt läge, men det har jag aldrig upplevt. nackdelen med just Alimas huva är stt den sluter åt dåligt (resåren runt huvan blir slapp ganska fort) och att den lösa högre kragen är lös, den går att dra över huvudet för bättre ventilation, tanken med detta är god, men det blir då en glipa fram iställer där det kan komma in oönskade gejer(se ovan).
Däremot har jag inte uplevt att dennär för varm (trots att Comfort skall vara tjockare än Ultra), utan jag har använt tröjan året runt.
Problemet för mej blir nu då vad jag skall köpa nästa gång, när Comforttröjan utgått, jag är tveksam till Ultra, för jag tror att 100% merinoull slits för fort (jag är ute i fält ca 4 dagar i veckan året runt, så grejerna måste vara väldigt slitstarka), men det måste bli en hoody, för jag har definitivt vant mej med det, hur skulle min bästa tröja då se ut, baserat på 4 års hoodyerfarenhet.
-Måste ha tumgrepp
-ca 60-70 % ull, inte mer pga slittålighet,
-Tajt mer balaclavaliknande huva, ansiktsöppning i samma storlek somm ullfrottes balaclavor
-Ingen dragkedja, skavrisk mot haka etc.
-Förlängt ryggslut

Idialet som jag känner det vore om Ullfrotte kunde syihop sin 200g tröja med balaclavan, fixa tumgrepp och lägre rygg, då skulle jag vara deras förste kund.

OM du verkligen måste ha ull är resten som jag skriver värdelöst. Annars kanske du ska kika på http://www.haglofs.se/prd/visaprod....xCatNr=&NP=&Q=2&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=64

Den huvtröjan har tumbgrepp, något förlängd ryggslut, hyfsat tajt form. I och för sig har den hellångt blixtlås. Men det gillar jag. Jag har en annan Haglöfsmodell som jag köpte förra året. Den är mer avskalad utan fickor på framsidan, bara en liten ficka på vänster överarm, inga tumgrepp men mer slitstarkt material i ärmsluten. Materialet är tunnaste Polartecfleecen och huva så klart. Ytterligare en skillnad är att vikten är något lägre och att det är meshväv i armhålorna. Passformen är mycket tajt och det är 3 % elastan. Den har en sydd liten "huva" som skyddar hakan från skav från överänden på blixtlåset. Har använt den för att cykla varje dag förra vintern och är mycket nöjd. Oxå använd på skidturer senaste våren med tung ryggsäck oc jag är glad att min modell saknade fickor nertill. Synpunkter???

Hälsningar Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
splashmore Merino Hoody? Lättpackning 13
Grönställ Marmot Trail wind-hoody Lättpackning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...