Mobil som tål utomhusklimat

Kanske ett skal som är bäde stöttåligt och vattentätt kan fungera? Vet inte hur det går med hörlursuttaget och ett sånt skal? Svettas man mycket kan man råka "dränka" telefonen i svett om man har den nära kroppen. Moderna telefoner med stora displayer och små kanter runt glaset kan vara känsliga om man råkar tappa dem, jag har klarat mig med ett sprucket displayskydd (http://shop.copter.com/en/exoglass/) efter ett tapp och har köpt ett nytt skydd.
 
Det farliga med att ha telefonen nära kroppen är svett - det är salt - ibland mycket salt.
Det dödar telefoner.

För övrigt flippar en ny telefon sällan av fukt och regn men efter en tid har den fått salt från kroppen.
Då blir det fort annorlunda
 
Det farliga med att ha telefonen nära kroppen är svett - det är salt - ibland mycket salt.
Det dödar telefoner.

För övrigt flippar en ny telefon sällan av fukt och regn men efter en tid har den fått salt från kroppen.
Då blir det fort annorlunda

Å andra sidan kan man ju enkelt skölja av en vattentät telefon när den blivit svettig. Spolar min i handfatet efter varje träningspass när den blivit för geggig, inte konstigare än att borsta gruset från skorna.
 
Utifrån specarna i ursprungsposten, och de mobiler som ts länkade till där kanske Samsung Xcover 550 som släpps när som helst ska vara med i urvalet. Kostar under 1500 kr i alla fall, vattentät (ip67) och stöttålig (MIL-STD-810G). FM-radio (riktig radiomottagare alltså, inte app..) och plats för minneskort att fylla med mp3-musik. Enkel kamera.

Men ingen smartphone, och ingen GPS. Vill man ha en sådan under 1500 kr, som är vattentålig och har utbytbart batteri så är det nog Galaxy Xcover 2 som gäller. Den har några år på nacken, snart kommer en Xcover 3, men då en tusenlapp över budget. Kan man avstå utbytbart batteri finns några alternativ till under 1500, bl.a. Motorola E Styx som fortfarande är vattentät och dessutom är ett par år modernare och kör Android 5.0. Går man upp en eller ett par tusenlappar tillkommer förstås fler trevliga alternativ..
 
Ett telefon som man kan köpa ett totalt vattentättskal till är bättre än en med inbyggda vattentäta prestanda.

Desutom fungerar inte många vattentäta pekskärmstelefoners skärm alls om dom är smutsiga och blöta.
Hade en Motorola Defy men man kunde varken ta bilder eller ringa med den när den var pisseblöt - omöljigt och navigera på skärmen.

Däremot ger många vatten tätatelefonskall den möjligheten - har ett Lifeproofskal.
Pekskärmen fungerar perfa oavsett det är -10 o snö eller lera,vatten,svett och missär.
Skärmreaktionen är lite trögare med skalet men man kan ju ta av det när man inte är ute i spenaten

Kolla upp en tänkt modell och se att det finns vettiga skal och köpa innan
 
en vanlig samsung galaxy s5 är vattentät (kan användas i duschen eller doppas i vatten kortare tid). en annan bra aspekt för oss frilufsare är att den har utbytbart batteri (till skillnad från de flesta andra 'normala' telefoner) så man kan ha med flera extrabatterier.

dock ej billig. men rätt försäkring kan hjälpa
 
Som jag skrev i mitt inlägg innan så kan inte en pekskärmsmobil med största sannolikhet manövreras alls då
pekskärmstypen som används inte fungerar när den är blöt.

Däremot verkar ett flertals vattentäta mobilskalspekskärmsplast vara konstruerad så att den inte vidrör skärmen förutom där man trycker och då fungerar det, alltså pekskärmsmobil och skal.
 
Som jag skrev i mitt inlägg innan så kan inte en pekskärmsmobil med största sannolikhet manövreras alls då pekskärmstypen som används inte fungerar när den är blöt.

Många mobiler som är tänkta speciellt för utefolk har också fler fysiska knappar, så att de flesta grundläggande funktioner kan skötas helt utan att använda skärmen och även med vantar på händerna, dessutom finns det 'luftgester', skakningar och andra knep som kan bidra till det. Visst är det så att vattendroppar på skärmen gör mobilen svårare eller omöjlig att använda, men för alla utom de som har ett stort behov av att kunna stå och knappa rakt upp och ner i hällregnet utan att söka skydd på något vis så funkar det nog i praktiken att bara torka av skärmen på brallan när det är dags att använda den? Men visst - ingen nackdel att slippa det heller!

Jag har fotat och filmat med mobilen under vattnet, men det känns mer som en kul grej - i verkligheten handlar tätheten mer om att kunna lita på att mobilen överlever; att inte behöva noja över att den blir blöt eller kladdig, att jag ska tappa den i vattnet, problem med kondens eller fukt i kontakterna osv. Och kombinationen vattentät och utbytbart batteri är fenomenal, den ger riktigt bra tillförlitlighet.
 
Så kan man ju säga men mobilen är ju för dom flesta en säkerhetsdetalj också.
Sannolikheten att en guppande kajakpaddlare lycka ringa är väl 1 på några miljarder.Större sannolikhet att man lyckas gå igenom en vägg
 
Nödmeddelanden är också en bra funktion för hårdvaruknappar, så att man inte är beroende av skärmen eller att behöva låsa upp mobilen först. På min telefon håller jag inne volymknapparna i tre sekunder; då skickar den automagiskt ett sms till alla mina ICE-kontakter med en text som jag själv valt i förväg, koordinater och adress till den plats jag befinner mig på och en länk till platsen i Google maps. Den tar också en bild med den främre och bakre kameran och skickar som mms.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.