Cyklocross eller racer Vättenrundan

Hej
Ska ge mig ut och klara Vättenrundan i år och behöver skaffa en cykel.
Har precis fått upp ögonen för cyklocross istället för racer men undrar om jag kommer märka någon skillnad.
Kompisarna siktar på SUB 10 men jag tror inte att jag kommer kunna hålla det tempot.
 
Det beror på vad du har för erfarenhet av att cykla? Är du inte minst aktiv motionär på racer så kommer du inte märka någon skillnad!

Och valet beror ju också på hur du har tänkt cykla i framtiden?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har inte så mycket erfarenhet av cykling på racecykel, kompisarna siktar på SUB10 och tror att jag har kapaciteten att hänga med hyfsat.
Sedan vet jag ju inte om jag kommer tycka detta är jättekul och bli fast. Risken finns ju :)
 
Om man lägger på lättrullade däck på en cyclocross så är sub-10 tempo högst realistiskt.
Ska man ha racer så behöver man ju nästan ändå en cykel till (minst), så därför kan jag tycka att en cyclocross är bra start. Funkar bra till vättern, jobbpendling, åka och handla osv.
 
Varför tänker du att en cyclocross kan vara bra?

Jag skulle ha satsat på en racer, av anledningen att jag inte ser nån användning för en cyclocross m racer utrustning och inte orkar hålla på att många gånger byta däck osv samt att jag har bra cyklar att cykla till jobbet med. Alla mina anledningar är ju dock subjektiva, behöver inte gälla dig.
 
Beror på vilken CX

En CX (Cyklocross) kan precis som skrivits tidigare i tråden fungera bra både på VR, pendling, träning o likn
Men det gäller att välja rätt modell av CX, tex en traditionell tävlings-CX har inte fästen för flaskställ (eller åtminstone max ett fäste), eller skärmar, den har dessutom vevlagret högt placerat, vilket är en fördel när man måste över hinder (som på en CX-bana), men en nackdel när man skall pendla (tex klicka ur och sätta ned foten vid rödljus).
En annan nackdel är utväxlingen, traditionellt har man 46/36-drev på CXar. För Sub10 på VR borde nog 50 som största drev funka bättre.
Sådana CXar finns, men det gäller att ha koll på detaljerna

Ett bättre alternativ, enl mig åtminstone, är den "nya" typen av CX/racer-baserade cyklar som kallas "gravel bikes", vilket det är mkt "hype" om nu.
"Gravel bikes" kan sammanfattas som ett mellanting mellan racercyklar och (tävlings-)CXar
-Lägre vevlager (jmf med CX)
-Längre hjulbas (jmf med CX)
-Fästen för skärmar och dubbla flaskställ
-Ofta, men inte alltid, skivbromsar
Och, precis som hos CXar, plats för breda däck
Det finns mkt att läsa om "gravel bikes" på nätet, tex här: http://www.tour-magazin.de/technik/...aeder/trend-2015-gravel-roadbikes/a34661.html
Eller googla

Men som alltid:
Oavsett vad cykelmodellen kallas skall den passa cyklisten, både map strl och uppträdande,
och det är ingen nackdel (tvärtom faktiskt) om cyklisten tycker att den är snygg!
 
...och om jag ska ge ett perspektiv till: En stor fördel med CX är att de normalt har skivbromsar. Det är mer robust i blötväder och sliter mindre på fälgarna. Men det är också enligt min erfarenhet lite mindre precist, vilket kan vara avgörande om man ligger i klunga i lite högre fart. Man kan inte ligga lika nära och finlira.

Har man tränat och håller 10-h tempo i en mindre, samspelt grupp så funkar det bra på vättern -om man däremot försöker hänga på andra klungor, eller kaotiska blobbar som det ofta handlar om, så är det farligt nog ändå och skivbromsar kan vara en avgörande nackdel.

Med detta ville jag väl säga att det finns fler aspekter än hur snabbt det går att cykla med en viss cykel (nämligen hur snabbt det går att bromsa!). För övrigt kloka tankar från hannulan och Håkan.
 
stoooort tack för era svar, tankar och åsikter.
Efter att ha tittat i olika butiker idag plus era inlägg så blir valet en Racer.

Då får jag en som är bäst på det som är avgörande, själva tävlingsdagen.
Behövs så kan jag pendla med min Cítybike, hade glömt bort att jag hade den, fick den i somras.

Men vilken jäkla djungel det är.
Herrejösses säger jag bara, är rätt slut i huvudet av allt som man måste fundera på.
 
Grusvägar

Inte att glömma hur dina vanliga träningsvägar ser ut, jag körde ganska mycket dålig grusväg och då är det skönt med en CX. det är ju lätt att ha ett par extrahjul med mindre klingor samt racedäck att byta till när du skall fincyckla.
 
Vättern Runt

Med över 25 rundor "i baken" så är mitt entydiga råd: Skaffa en racer! Behöver inte vara i 60.000 kr-klassen. Finns bra betydligt billigare och finns periodvis en rätt hyfsad begagnat marknad (fast kanske mest på hösten).
100 - 150 mil i kroppen innan loppet, spräng dig inte i början utan ta det lite lugnt ner till Jönköping. Känner du dej stark och fin där så är det bara att blåsa på på västra sidan. Kommer man bara upp till norra spetsen, Hammarsundet, så fixar sig alltid de sista milen ner till Motala.
Efter Karlsborg börjar Tivedenbackarna och det är lätt att tappa den mentala skärpan (och därmed orken) där om man inte arbetar med "positiva tankar".
Pingstkyrkan brukar välsigna cyklisterna i en lång uppförsbacke där, men jag vet inte hur mycket det hjälper!
Prova gärna något långlopp några veckor innan (15 - 20 mil eller så) och känn efter så att allt verkar ok.
Och någon halvtimme mer eller mindre på 30 mils cykling har ju egentligen inte så stor betydelse, viktigare är ju att må bra och tycka man har kul!!!!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips