Stora Sjöfallet kring 10e juni

Bron över Gáppejåhkås östra arm är en sommarbro som lyfts på plats i början av säsongen. 2012 skedde detta den 15/6 (jag träffade helikopterfolket som skötte det då).

Tack Kalle!

Vet du hur det är med bron över Råssejåhkå och bron strax ovanför Vakkotavarestugan? Det verkar ju vara extremt höga flöden så jag räknar nog inte med att komma över något vattendrag alls i princip...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den strax ovanför stugan är en permanent bro och den över Råssejåhkå vill jag minnas mer är av spångkaraktär.

Då var man tillbaka

Vattennivåerna var inte lika höga som befarat. Snöfält fanns det en hel del men de bar för det mesta. Här kommer ett ganska fult ihopklistrat panorama taget för en vecka sedan (11e juni):

Bilagor

• pano_sarek_ahkka_gallaktjåhkkå_liten.jpg
    pano_sarek_ahkka_gallaktjåhkkå_liten.jpg
    260.4 KB · Visningar: 791

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips