Hellemobotn - Vuojatädnobron: väster eller öster om Sieberjåhkå? Stibokbron?

Hej, delen av årets vandring är Hellemobotn - Vuojatädnobron. Även om sista beslut fattas på plats, kanske någon har tipps betr lämplig färdväg?

• Gå väster eller öster om Sieberjåhkå? Att gå över Gådotjåhkkås topp kunde vara roligt pga utsikten. Enklare våre kanske östsidan Sieberbuollda - Kutjaurebron. Synpunkter välkomna.
  • Har någon aktuell information om bron mellan Stibokjavrre och Galbejavrre? Äldre inlägg: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50513
  • Rähtjátjåhkå vadbar vid dess inlopp i Stibok, eller nära kåtan? (Jag försöker att undvika svåra vad pga familjen)
  • Öster eller väster om Suollogajåhkå när vi avviker söderut från Hellemobotn-Vaisaluokta-Stigen?
Hela vandringen kommer att bli Ritsem - Hellemobotn (möta makan där) - Stalo - Sulitelmaområde (om orken finns) eller Tarradalen - Kvikkjokk, Aug 8 - Sep 1. Vi värmer oss upp Jul 29 - Aug 7 på Sörmlandsleden Malmköping - Järna.

Mvh, Lukas
www.hikinginlapland.net

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Enkla utsiktsberg

Hej Kalle,

din underbar websida är ju orsaken att jag överväger Gådotjåhkkå som enkelt utsiktsberg vilken är lämplig för årets familjevandring (10, 13, 40, 40) :)

Jag kunde också tänka mig Álátjåhkkå eller Gisuris (sistnämnda beroende på kanske båtskjuts över Kutjaure). Enkelt måste det vara eftersom medan (delvis väglöst) fjällvandring med barnen funkade utmärkt i fjol (Abisko - Vistas - Nallo - utstickare Rabots - SIngi - Nikka) är dottern rädd av branta partier i blockmark.

Mvh, Lukas

[*]Rähtjátjåhkå vadbar vid dess inlopp i Stibok, eller nära kåtan? (Jag försöker att undvika svåra vad pga familjen)
Om jag minns rätt så gick jag över den mellan kåtan och inlopp. Var i alla fall en helt enkelt vad när jag var där (Inte djupare än mina Lundhags Kängorna högt).
[*]Öster eller väster om Suollogajåhkå när vi avviker söderut från Hellemobotn-Vaisaluokta-Stigen?
Jag gick på östra sidan på vägen ner.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips