Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors?

Till sommaren kommer ett större gäng mer eller mindre erfarna herrar vandra Jämtlandstriangeln i högervarv, men jag tycker att det blir lite väl tillrättalagt bara att gå Storulvån - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Därför har jag istället tänkt ansluta till övriga när de når Sylarna och innan dess skulle jag vilja vara ute fyra till sex dagar. Att gå från Ljungdalen känns lite väl kort, men Ramundberger kanske skulle kunna vara en möjlighet. Leder är absolut inget krav - snarare tvärtom. Ju mindre (färre) folk desto bättre...

Kan någon ge förslag på en "femdagarstur" där slutpunkten är Sylarna, man slipper folk, gärna med möjlighet till fiske och det går att ta sig till startpunkten hyfsat smidigt med kommunal transport så vore jag tacksam.

Det lutar åt att det äntligen kan bli en ensamvandring! :)
 
Här har du en karta med lederna iaf. http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Jamtland/Jamtlandsfjallen/Karta/

På fem dagar kan man ju ta sig rätt långt. Kanske börja i Ramundberget och gå mot Helags via Skarsfjället, det har jag funderat på att göra själv ett tag. Bygga vidare bort mot gåsen innan du vänder ner mot Sylarna. Eller börja i Tossåsen (vet inte hur lätt det är att ta sig dit) och gå via Lundörren, Vålåstugorna, Gåsen, Sylarna.

Det finns så mycket mer i Jämtlands/Härjedalsfjällen än triangeln. :)

Edit: så fort du kommer bort ifrån triangeln så är det inte mycket folk. Man brukar bara stöta på folk mitt mellan stugorna.
 
Det är en trevlig uppgång från Tossåsen in i Lunndörren men lite trixigt att ta sig till startpunkten. Där finns övernattning men kommer man inte tillbaka till samma ställe så står bilen lite fel. Vi fick skjuts till Tossåsen och avslutade sedan med nedgång i vid Torkilstöten för hämtning. Vi gick Tossåsen-Lunndörren-Vålåstugorna-Gåsen-Helags-Torkilstöten. Mycket fin tur.
 
En tur jag har funderat på är Höglekardalen - Arådalen - Dörrsjön - Lunndörren - Vålåsjön - Helags - Ramundberget. Om man svänger av mot Sylarna istället för Ramundberget så borde det gå på 5 - 6 dagar, beroende på vilka vägar man tar.
 
Gick Johans förslag förra sommaren. Från ramundberget är det bra och snabbt upp på fjället, skars är hur fint som helst. Helt folktomt dessutom. Finns en rösad pilgrimsled man kan följa. Enda leden jag känner till som inte har tillhörande stig :)

Annars kan man gå från Vålådalen - stensdalen - gåsen - sylarna. Eller via Vålåstugorna. Härjångsdalen är fin, speciellt från höjd på endera sidan. Här träffar men folk, men inte överdrivet. Lite längre innan man kommer upp på kalfjället, men beror på vad du känner för.

//Peter
 
Käringsjön-Rogenstugan

Skedbrostugan och därefter vidare Tänndalen-Ramundberget-Fältjägaren-Helags-Sylarna kanske?

Mycket färre vandrare söder om Helags än norr om.

FIsket får nån annan beröra men Rögenområdet borde kunna erbjuda en del.

Thure
 
Nu är biljetterna bokade! Anländer Funäsdalen 14/8 kl 16.25 och lämnar Duved 21/8 kl 19.00. De tre sista vandringsdagarna kommer att bestå av 19/8 toppbestigning Storsylen (om vädret tillåter), 20/8 Sylarna till Blåhammaren och 21/8 Blåhammaren till Duved via Storulvån.

Planen just nu är att gå till Helags, ta mig upp på toppen och sedan vandra till Sylarna. En alternativ plan om vädret ställer till problem är att gå direkt mot Nedalshytta för att ta mig upp på Storsylen från den norska sidan och därefter runda Sylarna på nordsidan.

Är det någon som vandrat i de trakterna som kan rekommendera vägval utanför lederna? Eller har någon förslag på något annat roligt jag kan hitta på under fyra dagar mellan Funäsdalen och Sylarna?
 
Är det någon som "sneddat" väster om Veaketjahke via sjön 940, upp i passet och via stängslet mellan Helagstoppen och Predikstolen? Finns det öppningar i stängslet eller blir det till att klättra? För visst borde de gå alldeles utmärkt att ta sig upp på Helags från nordväst och strunta i leden förbi fjällstationen?

En annan fråga är att visst borde man rätt tidigt på leden kunna urskilja både Helags och Predikstolen? Med andra ord - det är bara att sikta mellan topparna så kommer jag dit jag vill...

En tredje fråga är: leden mellan Helags och Sylarna (om det nu inte blir via Gåsen) eller snedda mot Ekorrdörren?
 
Är det någon som "sneddat" väster om Veaketjahke via sjön 940, upp i passet och via stängslet mellan Helagstoppen och Predikstolen? Finns det öppningar i stängslet eller blir det till att klättra? För visst borde de gå alldeles utmärkt att ta sig upp på Helags från nordväst och strunta i leden förbi fjällstationen?
Jag gick upp i det passet för två år sedan (kom Jämt-Norgevägen från Ljungdalen oh sneddade upp mellan sjöarna 939 och 940). Det var inga problem att komma förbi stängslet, eftersom det fanns en grind. Jag tältade i passet och fortsatte sedan över Norra Helagsstöten (1704) via det första passet nordnordväst om högsta toppen. Brant och stenigt var det (framförallt dag 2), och snabbt gick det inte.

Den första bilden är tagen söderut på väg upp mot stängslet, och den andra bilden visar vad som väntar på väg upp i passet NNV om toppen. På den stora väggkartan på Helagsstationen, men inte på papperskartorna, är området markerat som stenigt. Den tredje bilden visar stängslet.
 

Bilagor

  • P7270015.jpg
    P7270015.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,155
  • P7280006.jpg
    P7280006.jpg
    68.2 KB · Visningar: 1,075
  • P7270026.jpg
    P7270026.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,088
Tack för bilderna! Men nu gav du mig en mindre bra idé också - jag ser nämligen tre svenska toppar över 1700m. Intressant... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
sebkar Att ta sig till Kiruna från gbg innan 09:30 Fjällvandring 5
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
veni Att ta sig till Fauske och startpunkten för Rago NP Fjällvandring 12
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
Kall3 Lättast sätt att ta sig till saltouloukta eller ritsen Fjällvandring 4
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
mumrik ta sig till sourva och vietas? Fjällvandring 1
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
majjen Vandringssäsongen närmar sig. Några stugvärdar i närheten? Fjällvandring 0
spoket Vad kan mäta sig med Sarek? Fjällvandring 15
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
ingeback Jotunheimen en klass för sig! Fjällvandring 10
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 8
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.