Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Jag blev lite förvånad över reaktioner på artikeln!

2. EKA VD Johny Kanaan svarar:

"95% av EKA knivar är tillverkade eller monterade här i Eskilstuna.
100% av EKA knivar är tillverkat av Svensk stål från Sandvik AB, skruvar från Swemix AB, och plast från Bonaj AB, trä från Kolvowood i Finland."

Dessutom kommenterar våra kommentarer (från igår) om artikeln:

"First time I read about it (dvs den här diskussionstråden ~soundoptics), but the guys are so far from the facts, and they should come to visit us and to see what we do here! Our knives today are much higher quality than before.
And this is the reason why EKA sales has been increasing by 20% for the last 3 years. We still use the first class material and same traditional methods, same machines in combination with a handmade finishing. For example: the W11 is Sandvik Steel and hand finished here in Eskilstuna. The rivets are made in Sweden and the Masur handle is made in Finland. So I don’t see anything to do with China. And people likes to look from the negative perspective, which means that if EKA does 95% of the knives in Swede, and 5% in China, then they will just talk about the 5%..."


3. Vilka andra knivtillverkare köper ni av vars VD och produktionschef mejl-svarar på specifika frågor inom några timmar?

4. Jag ställde en specifik fråga till Benchmade för några veckor sedan. Fick ett autosvar om att jag skulle få svar inom två dygn, sen hörde jag aldrig av dem.
1. Alltså det är inte konstigt att man reagerar när man hela tiden får olika information. Det blir slutligen väldigt förvirrande. Det är trots allt så att Johny Kanaan inte kommer ifrån uttalande i PDF-artikeln som ordagrant lyder:

"Jag och den dåvarande ägaren kom fram till att något radikalt behövde göras för att rädda företaget. Lösningen blev att dra ner på antalet anställda, hitta nya distributörer och skaffa mindre lokaler. Samtidigt renodlade vi antalet knivmodeller och flyttade produktionen till Kina och Portugal."

2. Det låter så himla fint när han beskriver det på det här sättet men precis som Omnes nämner så skulle jag vilja veta var man gör själva grovjobbet, dvs stansning av ämnena, värmebehandling och grovfinish. Det är dessa detaljer som är helt avgörande för en kniv förmåga att skära. Att man likt Lego sätter ihop prylarna i Sverige och därefter kollar om de sitter ihop är av underordnad betydelse.

3. Helt korrekt, det är strongt gjort. Men å andra sidan så vet Johny vilken genomslagskraft en tråd av den här magnituden har på den presumtive knivköparen. Jag har en tråd på ett annat forum som behandlar kockknivar. På grund av den tråden så har tullen ändrat sina rutiner gällande införsel av knivar från Japan! ;). Tråden har över en miljon träffar.

4. Uselt. Ändå så påstås det att Benchmade har en utmärkt kundservice!

Alltså du undrar varför man gör en så stor sak av det här men som jag skrev tidigare. De nya förändringarna har knappast gynnat oss konsumenter utan har att göra med råa kapitalistiska motiv. Man sparkar folk i Sverige och utnyttjar billig arbetskraft utomlands utan att detta syns varken på kvalitén, utbudet eller priset på slutprodukten. För min egen del hade man lika gärna kunnat lägga ner EKA redan år 2008.

~Paul~
 
Ni får väl samla er och göra en dubbelblindad randomiserad studie av ekablad före och efter omställningen i produktionen. Sen kan vi uttala oss om sämre eller bättre funktion i produkterna.
 
Ingen nämnd ingen glömd. Det här med Internet, elektronisk distanshandel och forum är lite nytt för svensk industri över lag så räkna inte med att alla förstår vidden av hur starkt ett forum t.ex. kan påverka ett varumärke.

Jag följer denna diskussion med intresse.

Till Mora of Swedens försvar kan jag i alla fall berätta att produktionen av knivarna med Sandvikstål sker i Sverige till 100 procent. Från ax till limpa.

Mora of Sweden är därmed den enda svenska knivtillverkaren som har all serieproduktion i Sverige.
 
Ni får väl samla er och göra en dubbelblindad randomiserad studie av ekablad före och efter omställningen i produktionen. Sen kan vi uttala oss om sämre eller bättre funktion i produkterna.
Jag har som tur är inte så många nya EKOR. De flesta är gamla och beprövade. De funkar ypperligt. De nya pjäserna har jag köpt till min samling. Jag kommer därför inte att använda dem. Däremot har det ju som jag berättade tidigare kommit en del rapporter som hävdar att det "nya" stålet inte är upp till par med det gamla. Sanning eller inbillning? Vem vet.

Helt klart har man skurit ned på antalet modeller och man har börjat samarbeta med utländska företag både i Kina, USA, Portugal och en del andra länder. Är detta till fördel eller nackdel? Personligen är jag övertygad om det det senare ;).

~Paul~
 
Ingen nämnd ingen glömd. Det här med Internet, elektronisk distanshandel och forum är lite nytt för svensk industri över lag så räkna inte med att alla förstår vidden av hur starkt ett forum t.ex. kan påverka ett varumärke.

Jag följer denna diskussion med intresse.

Till Mora of Swedens försvar kan jag i alla fall berätta att produktionen av knivarna med Sandvikstål sker i Sverige till 100 procent. Från ax till limpa.

Mora of Sweden är därmed den enda svenska knivtillverkaren som har all serieproduktion i Sverige.
Ett utmärkt inlägg. Nickar instämmande.

Tack Per!

~Paul~
 
Jag har som tur är inte så många nya EKOR. De flesta är gamla och beprövade. De funkar ypperligt. De nya pjäserna har jag köpt till min samling. Jag kommer därför inte att använda dem. Däremot har det ju som jag berättade tidigare kommit en del rapporter som hävdar att det "nya" stålet inte är upp till par med det gamla. Sanning eller inbillning? Vem vet.

Helt klart har man skurit ned på antalet modeller och man har börjat samarbeta med utländska företag både i Kina, USA, Portugal och en del andra länder. Är detta till fördel eller nackdel? Personligen är jag övertygad om det det senare ;).

~Paul~

Paul. Anekdotiska bevis väger inte tungt i vetenskapliga sammanhang. Min "magkänsla" är nog den samma som din angående uppdelad och outsourcad produktion, men jag skulle inte låta mig övertygas utan en mer metodisk jämförelse t ex av det slag jag nämnde.

/M
 
En del av fingertoppen är borta. Problemet är inte smärtan, utan det faktum att det inte slutar blöda. Orsaken är blodförtunnande medicin.
Har nog blivit av med ca 3dl nu. Fortsätter det så här så får det bli akuten. Skar mig på den vassaste kökskniven jag äger, nämligen en gammal Jernbolaget-Eskilstuna.
Skadan är på höger hand. Eftersom jag är mestadels högerhänt så är man rätt begränsad i allt man gör. Skriver med vänster hand. Inte helt lätt.
Tackar för sympatiyttringarna!
~Paul~
 
En del av fingertoppen är borta. Problemet är inte smärtan, utan det faktum att det inte slutar blöda. Orsaken är blodförtunnande medicin.
Har nog blivit av med ca 3dl nu. Fortsätter det så här så får det bli akuten. Skar mig på den vassaste kökskniven jag äger, nämligen en gammal Jernbolaget-Eskilstuna.
Skadan är på höger hand. Eftersom jag är mestadels högerhänt så är man rätt begränsad i allt man gör. Skriver med vänster hand. Inte helt lätt.
Tackar för sympatiyttringarna!
~Paul~

Ajaj... Ta dig till akuten du. Vi behöver en skrivkunnig Paul! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.