Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tjena forumister.
Ska jag välja en kniv av alla de som finns som favorit så måste det bli denna modell. Ett skaft o blad modell jag vet skulle funka till det mesta för mig. :)

bob20loveless20stag_open_L.jpg
 
re

:)
Den modellen är den som tilltalar mig tror jag mest av alla knivar när det gäller att välja just en av alla :)
Modellen o kniven är inte det svåraste att göra men just typen av kniv ä'r riktigt bra. Loveless gjorde den här modellen o den är rikligt kopierad det kan jag lova :)
Vet inte vem som citerade men det är det enkla som många gånger visar sig vara bäst.

God jul o gott nytt år .
mvh K Lilja
 
Ja, det är nog lättare att räkna upp de knivfabrikanter som inte kopierat denna modell, än de som gjort det. Loveless har alltid varit min fovorit. Han gjorde även denna modell med rejält nedbantad parerstång och en annan kniv som heter Finn Caper eller Caper Finn typ, de är helt outstanding. Tror ni man får en sån under granen idag? Giissar snarare på långkallingar och nån gammal DVD-box..

God jul!

/M
 
En annan fick en kniv från lillebror fast vi kommit överens att inte köpa något, (d.v.s. att byta pengar) till varandra inom familjen. Få la hitta en kniv till honom som nyårspressent istället och det förväntar han sig inte :)

Mvh troswe
 
En julklapp till mig själv, Pontus Holmberg jakt-/fiske-/campingkniv. Ett konvexslipat, 128 mm långt blad i Sandvik 12C27. Tjockleken på bladet är 1,8 mm. Bladryggen har en partiell sågtandning. Greppet är i valnöt.

Slidan är av den öppna typen med tillplattad metalltråd och bältesögla för endast vertikalt bärsätt.
 

Bilagor

  • Min Pontus Holmberg, jakt- fiskekniv, 2.jpg
    Min Pontus Holmberg, jakt- fiskekniv, 2.jpg
    72.6 KB · Visningar: 713
  • Min Pontus Holmberg, jakt- fiskekniv, 3.jpg
    Min Pontus Holmberg, jakt- fiskekniv, 3.jpg
    17.4 KB · Visningar: 655
  • Min Pontus Holmberg, jakt- fiskekniv.jpg
    Min Pontus Holmberg, jakt- fiskekniv.jpg
    16.2 KB · Visningar: 657
  • Min Pontus Holmberg, jakt- fiskekniv och slida.jpg
    Min Pontus Holmberg, jakt- fiskekniv och slida.jpg
    24.9 KB · Visningar: 663
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 674
visade det här bladet innan det skickades till Seved för härdning ( + en Nessie).
Nu är den färdig...

RWL-34, 4 mm tjock
total längd 300mm varav 116mm egg.
58-59 hrc
röd vulcan, svart G-10 & Rostfria pins

Fick den klar i Tisdags & i Onsdags så blev den invigd på en 50 kg Gylta ( urtagning & flå jobb), gick lysande.

Skinn till sliran fick jag hem idag, återkommer när den är klar.

Ska börja med Nessien nu..

J.
 

Bilagor

  • Verraco klar 1 (Medium).jpg
    Verraco klar 1 (Medium).jpg
    61.3 KB · Visningar: 543
  • Verraco klar 2 (Medium).jpg
    Verraco klar 2 (Medium).jpg
    66.7 KB · Visningar: 619
Den är jäkligt fin nyxo. Påminner lite om en Bowie och jag är jäkligt svag för Bowies. Perfekt matgris förresten. Perfekt som nyårsskinka ha ha.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.