Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst?

Hej, min tjej och jag tänkte göra något trevligt nästa helg eftersom den är extra lång. Vi tankte ta oss ann banvallsleden. Det handlar egentligen inte om särskilt lång cykling men det är perfekt för man kan göra efter eget tempo. Nu undrar jag om någon som har cyklat leden har tips om hur vi borde ta oss till antingen Karlshamn eller Halmstad. Vi skulle kunna köra till endera av startpunkterna och sen cykla leden och sen ta tex. bussen tillbaka dit där vi har ställt bilen, men buss respektive tåg skulle kännas bättre. Om någon har något bra tips så är det välkommet. Tacksam för alla förslag. Vi bor i Stockholm så det är därifrån vi reser. Mvh
 
Senast ändrad:
Nu har ni kanske särskilda skäl till varför ni vill cykla Banvallsleden som jag inte kan
känna till, men jag skulle vilja tipsa om att ni cyklar Mälardalsleden i stället.
Enligt prognosen ska det bli bra cykelväder även här uppe, ca 20 grader och svag vind.
Ni kan ju ta pendeltåget, som tar cyklar, och bara köra iväg. Det går att kombinera med t ex Sverigeleden.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
cyklade delar av den förra sommaren, där den sammanfaller med sverigeleden... det var en fantastiskt fin sträcka, och det bästa med banvallar är att det inte är några branta backar! =) tyvärr har jag inget tips om hur ni ska ta er dit...
 
Hur gick det med cyklingen? Funderar på att ta en tur på delen Halmstad-Ljungby-Blädinge-(Alvesta) om vädret vill vara med. Är nyfiken dels på skicket (asfalt-packat grus-dålig skogsväg?) och dels dragningen. Söker man på gamla trådar sägs det att stormarna i området under 00-talet och det efterföljande röjningsarbetet gick hårt åt leden, men det kanske har återställts nu?
 
En tur delvis på banvallsleden (men mest på banvall)

Har nu cyklat banvallsleden (typ) från Vislanda till Halmstad. Vi tog tåget till Alvesta och cyklade sedan på småvägar söderut för att ansluta till den egentliga banvallsleden vid Vislanda. Men eftersom leden där inte alls följer banvallen utan gör en rejäl kringgående rörelse söderut, valde vi att följa banvallen så gott det gick, och på ofarbara delar åkte vi på småvägar. Slog läger vid sjön Östra Trehörningen strax öster om Åängs gamla station.

Nästa dag var det vidare västerut. Eftersom banvallen var avstängd strax väster om Åäng valde vi att köra en dryg kilometer på landsvägen och svängde in på banvallen igen vid naturreservatet Kroxnäs. Någon har just byggt nya broar där banvallen korsar sjön Tjurken, riktigt bra. Här var annars banvallen misshandlad av skogsmaskiner.

Efter Målaskog var banvallen så igenvuxen och dålig att vi valde att åka skogsvägen över Tesås till Ryssby. I Ryssby träffade vi åter på själva cykelleden som anslöt söderifrån, och sen åkte man på en bra banvall till Tutaryd varefter det blev småvägar igen fram till Ljungby. Stora vägen är motortrafikled med vajerräcken så den var inte att tänka på att åka.

Efter Ljungby var det skumpig banvall ett tag igen men sen försvann banvallen efter ett par kilometer - bortodlad. Bara att åka småvägar igen fram till Angelstad. Från Angelstad ner över Bolmen och fram till Piksborg är det fin och välhållen banvallsåkning.

Väster om Piksborg började dock en seg sträcka. Först är det belagt med väldigt lös sand en sträcka, och sen har någon sadist lagt ut 16-32-kross ett par mycket skumpiga kilometrar, varefter en väldigt sandig och dessutom igenvuxen sträcka tar vid de sista kilometrarna fram till Byholma. Eftersom det dessutom regnade så var det ett rätt förjävligt parti. Den här sträckan skulle jag försöka undvika om jag cyklade den igen - den är uppmärkt som cykelled men var mycket sämre än några banvallspartier som vi tidigare kört där leden gjorde en omväg...

Banvallen efter Byholma var vädligt igenväxt så då blev det leden igen, på rätt tråkiga grusvägar genom skogen. Ett parti på asfaltväg fram till Lidhult (kan verkligen rekommendera Bolets B&B strax utanför Lidhult, mycket trevligt övernattningsställe även om Lidhults samhälle inte inger något lyckorus precis).

Efter en natt under tak och en rejäl frukost på nämnda B&B kände vi oss styrkta nog att ge oss på en oskyltad bit av banvallen igen, dessutom hade vi fått nog av slingrande grusvägar genom skogar efter gårdagen. Vi tog oss därför snabbt via landsvägen till Bokö f.d. station och gav oss på en oskyltad och oröjd bit av banvallen. Det visade sig vara en spännande sträcka eftersom skogen hade växt ganska bra på 30 år, men tidsrymden hade inte riktigt räckt för att bryta ner slipersen som låg kvar här. I ärlighetens namn var just den biten inte ens skyltad som stig på Lantmäteriets kartor... Sen blev det dock en hygglig skogsväg fram till f.d. Älmås station, där den riktiga cykelleden anslöt igen.

Från Bygget och västerut var den till hälften riktigt bra grusad yta (den andra hälften - den högra - användes som ridväg). Fina omgivningar längs med Fylleån. Sen kommer dock ett ledsamt parti där man verkar ha grävt upp banvallen för att lägga ner någon form av ledning - enklast att åka på den parallella landsvägen. Från Simlångsdalen och in till Halmstad är det fin asfalterad cykelväg så gott som hela sträckan.

Några lärdomar:

- Vi hade tält och övrig bivackutrustning med oss, annars hade vi nog inte gett oss på banvallen där den inte var uppskyltad och iordningställd. Har man egen övernattningsmöjlighet med sig blir man inte så beroende av att hinna fram till hotell, vandrarhem osv vid en särskild tidpunkt.
- Minst hardtail, breda däck och lätt packning rekomenderas starkt om man ska åka banvallen i icke uppskyltade delar. Samtidigt var banvallen i vissa partier, där den faktiskt var uppskyltad som cykelled, i såpass dåligt skick att man funderade på hur någon med vanlig landsvägscykel skulle kunna ta sig fram utan att cykel, cyklist och humör skulle skaka i bitar på vägen.
- Alvesta var en bra startpunkt eftersom den ligger högt och det efter Lidhult (banans högsta punkt) var en skön utförslöpa i princip hela vägen till Halmstad.
- "Banvallsleden" är en smula optimistiskt döpt, minst sagt. Stora delar av leden går på småvägar via större eller mindre kringelikrokar genom det småländska landskapet och inte alls på banvallen.
 
Tack för utmärkt info! Nu kan jag undvika de värsta ställena. Banvallsleden verkar ju vara ett stort projekt och tar väl ytterligare ett antal år att färdigställa. Du kanske skulle skicka din berättelse till projektledningen/inblandade kommuner? De är säkert intresserade av lite feed-back!
 
Kul om informationen kommer till nytta. :) Ids nog inte återkoppla till kommunerna, som jag ser det är det SCS som har huvudansvar för ledens dragning och bör se till att ledens dragning anpassas efter rådande omständigheter.

Ser att jag varit lite otydlig på en punkt - vi hade tre övernattningar på leden: Åäng, Ljungby, Lidhult. Vi körde mestadels i lugnt tempo med gott om tid för att pausa och kolla in sevärdheter utmed leden, går säkert att göra betydligt längre dagsetapper om man är lagd åt det hållet.

Historiskt.nu har intressant info om den gamla järnvägen, men bäst är nog att kartorna och banprofilerna för järnvägssträkningen finns upplagda!

Halmstad-Bolmen:
http://www.historiskt.nu/smalsp/hbj/hbj_karta.html
http://www.historiskt.nu/smalsp/hbj/hbj_profil.html

Bolmen-Vislanda
http://www.historiskt.nu/smalsp/kvbj/kvbj_karta.html
http://www.historiskt.nu/smalsp/kvbj/vibj_profil.html

Vislanda-Karlshamn
http://www.historiskt.nu/smalsp/kvbj/kwj_karta.html
http://www.historiskt.nu/smalsp/kvbj/kwj_profil.html
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips