I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)

Som jag har förstått det så sys dom i Polen. Detta är dock bara som jag har förstått det så verkligheten kan ju vara annan.

Jag mailade dom och hade en hel del frågor och en av dom var om jag kunde beställa deras XLite 200 med dragkedja och om dom kunde göra den längre då jag inte ryms i deras standardmått. Detta skulle givetvis gå bra mot att jag betalade lite extra för mera dun och material osv. Detta blev härligt nog mycket billigare än alla andra liknande alternativ som jag har hittat hittills.

Som det verkar så har de ett antal modeller som dom har som "standardutbud". Dessa kan dock som det verkar modifieras osv. Jag frågade även om det gick att sy en kortare version av XLite 200 till min flickvän och även det skulle gå bra :)
 
Tänk på leveranstiderna mm

när ni beställer från Polen. Jag började mailväxlingen med Roberts i Polen 24/11 2010 och de är jättebra att korrespondera med när det gäller att specifiera modifieringar och priser etc men det blev ca 5 tur och returmail innan det var dags att betala (de tar inte kort utan det blir utlandsbetalning). När de fått handpenning eller totalsumman beroende på vad du väljer så börjar de produktionen. Inför Jul hade de mycket att göra och jag förklarade att leverans mitten av januari skulle vara OK.

Min och hustruns säckar finns nu 19 januari på Bromma enligt UPS så kanske får jag se och känna på dem idag. Lite spännande.

Inför sommaren så lär leveranstiderna bli längre så starta korrespondensen i god tid. Cumulus har nog också leverenstider på modifierade säckar. Finns lite om sånt tidigare i den här tråden.

Thure
 
Har nu bestämt mig för en cumulus LL 400. tre frågor bara...


- Hur mycket plats tar säcken när den är packad? Skulle gärna vilja ha lite mått.

- Rekommenderar ni att jag gör några ändringar på säcken eller att jag beställer den som den är ?

- Hur lång är dragkedjan ?
 
Har nu bestämt mig för en cumulus LL 400. tre frågor bara...


- Hur mycket plats tar säcken när den är packad? Skulle gärna vilja ha lite mått.

- Rekommenderar ni att jag gör några ändringar på säcken eller att jag beställer den som den är ?

- Hur lång är dragkedjan ?

Dragkedjan slutar 15cm från fotändan på sovsäcken.

Packpåsen som följer med är löjligt liten tycker jag. sydde en egen som var kasnke 3-4cm längre, så blev det bra... i den hemmasydda större packpåsen är den ca 18cm i diameter och ca 30cm lång.
 
Är den alltså så löjligt liten att det knappt går att få ner den i den medföljande packpåsen?

En sak som kan vara snällt att berätta som jag fick reda på när jag pratade med någon på Cumulus, är att de ger 5 procents rabatt per säck om man beställer två stycken. Inte jättemycket, men ändå något :)
 
Roberts Everest-säck

Tjenare

Jag beställde en Everest-säck i början av december från Roberts, första kontakten togs i början av november. Fick leveransen i mitten av januari och är jättenöjd. Vilken säck! varm som bara den. Spenderade gånga helg i tält på Gotland och behövde inte dra igen dragkedjan hela vägen...

Min säck är lite bredare och lite kortare än en genomsnittlig säck. Kostade ca 4200:-, lev till dörren. Mycket bra bemötande mejlledes och fick lite tips och råd vad jag skulle tänka på. Roman rules... :)

Ångrar färgvalet lite, svart utanpå och grå invändigt. Ser lite "biltema" ut, tyvärr.

Summering: BESTÄLL!
 
Tjenare

Jag beställde en Everest-säck i början av december från Roberts, första kontakten togs i början av november. Fick leveransen i mitten av januari och är jättenöjd. Vilken säck! varm som bara den. Spenderade gånga helg i tält på Gotland och behövde inte dra igen dragkedjan hela vägen...

Min säck är lite bredare och lite kortare än en genomsnittlig säck. Kostade ca 4200:-, lev till dörren. Mycket bra bemötande mejlledes och fick lite tips och råd vad jag skulle tänka på. Roman rules... :)

Ångrar färgvalet lite, svart utanpå och grå invändigt. Ser lite "biltema" ut, tyvärr.

Summering: BESTÄLL!


Hur mycket dun och av vilken kvalité beställde du till säcken? Bilder?
 
900 gram dun blev det.

Bilder? Haha, Du är rolig... Jag som är som mest avancerad när jag använder Spotify...

Nädå, jag ska försöka ordna det. :)
 
Nu har jag lagt en beställning på två stycken Cumulus XLite 200 med dragkedja. Den ena beställde jag som extralång så att den skulle passa mig som är 190 cm. Ska bli riktigt spännande att se vad det blir för matchvikt på säckarna när dom kommer :)

Alltså går det att få säckarna med lite ändringar utan problem ifall någon går i tankar på att beställa från Cumulus. Sen att priset för dom blev 292 euro med frakt är ju smått fantastiskt för den vikten och kvaliten på dunet.

Ska som sagt bli spännande att få dom om kanske 2 månader. Jag får återkomma med en kommentar kring det första intrycket då.
 
Djurplågeri eller naturlig biprodukt?

...Eller så finns det säkert olika grader av etiska aspekter av detta med dun.

Jag mailade Cumulus och frågade om de hade någon etisk policy kring det dun de använder då jag själv tycker det är viktigt att inte något djur har utsatts för onödigt lidande bara för att jag ska hålla mig varm och slippa bära några extra hekto.

Detta är svaret från Cumulus. Uppskattar deras till synes ärliga svar.

"The 850+ cuin down is taken from living animals. The 680+ cuin down is taken from dead animals. It always works that way and if some producer claims the opposite, it is simply a lie. Now, if you have any doubts regarding ordering a bag which we normally fill with 850+ cuin down, we can fill a bag for you with a 680+ cuin down."

Är det någon som är insatt i vad det betyder att dun tas från levande fåglar?
Även om dunet tas från döda fåglar innebär det troligen att djuren kommer från livsmedelsindustrin, och därigenom hög risk att de utsatts för tvångsmatning för att uppnå maximal slaktvikt.

Hoppas jag inte tagit udden av er glädje inför köp av sovsäckar men jag tycker det är på sin plats att diskutera lite konsekvenser av våran konsumtion.
PS. Jag skulle precis trycka på beställa-knappen på en LL300 från Cumulus men nu vet jag inte om jag ska beställa en med 680+ dun istället.
Synpunkter?
 
.
"The 850+ cuin down is taken from living animals. The 680+ cuin down is taken from dead animals. It always works that way and if some producer claims the opposite, it is simply a lie. Now, if you have any doubts regarding ordering a bag which we normally fill with 850+ cuin down, we can fill a bag for you with a 680+ cuin down."

Är det någon som är insatt i vad det betyder att dun tas från levande fåglar?
Även om dunet tas från döda fåglar innebär det troligen att djuren kommer från livsmedelsindustrin, och därigenom hög risk att de utsatts för tvångsmatning för att uppnå maximal slaktvikt.

I detta program från TV4s Kalla fakta får du se vad det innebär att plocka dun från levande fåglar. Det är inte speciellt trevligt.

Det var mycket intressant och oroväckande att höra att högkvalitets dun endast tas från levande fåglar. Skulle vilja få det bekräftat från en annan källa om det nu finns någon som vågar berätta om det visar sig vara sant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 415
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.