Issäsongen 2009/2010

Studseröd (Saltkällan)

Is och åter is. Nästa anhalt blir nog Trollhättan, efter Spookys tips.
 

Bilagor

  • IMG_1193.jpg
    IMG_1193.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,248
  • IMG_1183.jpg
    IMG_1183.jpg
    68.1 KB · Visningar: 1,362
En kortare utflykt för att klättra en referensklassiker i Maurienne området som öppnades upp av . Valet / M. Malvoti 1989..... Helt spektakulär sista replängd, 55 m, lättare överhäng och med luft under fötterna. Väl värt besöket!

Fallet sett uppifrån i Verdon stil och man fick direkt fjärilar i magen:

glacenost_01.jpg


Efter lite besvärlig anmarsch med rinnande vatten så får man se fallet framför sig:

glacenost_02.jpg


Min kompanjon på första replängden:

glacenost_03.jpg


Mer bilder från västkusten önskas!
 
Isarna i Trosa / Marieberg (som av någon löjlig anledning kallas djävulsporten) mår riktigt bra, jag har aldrig sett dem så här välgödda. Det kan tyvär vara ett hälsoproblem för dem då vissa av dem har börjat svälla ut på vägen. Jag skulle inte bli förvånad om vägverket / transportstyrelsen kom för att ha ihjäl dem... De har gjort det förr.
Ett bra tips jag fick från en lokal där... Sätt ut varningstriangel om man ska klättra där. Billisterna har jättesvårt för det här med isklättring.
 

Bilagor

  • Trosa1.jpg
    Trosa1.jpg
    68.8 KB · Visningar: 1,351
  • Trosa2.jpg
    Trosa2.jpg
    68.6 KB · Visningar: 1,274
  • Trosa3.jpg
    Trosa3.jpg
    56.2 KB · Visningar: 1,210
Häggsta

Is i Häggsta. Den ledbara linjen var dock mycket spröd, så det kom ned en del efter vi hade härjat där. Och den är snustorr... Den byggs nog inte på mer tills det börjar smälta lite.
Det finns två mixlinjer också, vi klättrade den som man kan toppa fråm Palmsöndagsledens ankare. Den andra finns till vänster om omöjliga väggen och ser finare ut, men utan lång statisk rep så var det för besvärligt för oss för att rigga ankare.
 

Bilagor

  • Häggsta01.jpg
    Häggsta01.jpg
    108.9 KB · Visningar: 1,114
  • Häggsta02.jpg
    Häggsta02.jpg
    133.7 KB · Visningar: 1,142
  • Häggsta13.jpg
    Häggsta13.jpg
    119.4 KB · Visningar: 1,029
Skånsk is
Jag kan inte annat än att instämma i att det är en fantastisk säsong. I Skåne har det inte varit så här bra på säkert 10 år. En hel del nya spännande saker har hittats och gamla har blivit ledda.
Is1-34-4.jpg
Båstad järnvägsstation

Is2-34.jpg
Järnvägfossen, Båstad.

Visa bilaga 4080
Hovsfossen (stora isen vid Hovs hallar)
 
Senast redigerad av en moderator:
Häftiga bilder! Toppen!

En av måsteklassikerna (bildas inte varje år) i Val di Mello är i perfekt skick för den intresserade?

dur01.jpg


dur02.jpg


Lattja på med mer bilder! Vad har Jämtland att erbjuda?
 
Varekil- bakom slakteriet

Riktigt snygga Skånebilder och överraskande mycket is!

I helgen klättrade vi de två fallen i Varekil. Det var en studie i skumma isformationer och blandad iskvalite med solblekt mush, lökig is, supersticksis, luftiga draperier och gigantiska blomkålar, svampar och gud vet allt. Rätt kul. Däremot stank det kadaver från slakteriet. Sjukt osexigt.

Och ja, bilder från Lunndörren och Oppdal vill vi se! Om det nu är där jämtlandsklättrare huserar?

OT: Skalas inte bilderna om automatiskt? Mina blir ju groteskt stora! Jag är nog för lat för att börja fippla...
 

Bilagor

  • IMG_1238.jpg
    IMG_1238.jpg
    108.1 KB · Visningar: 992
  • IMG_1235.jpg
    IMG_1235.jpg
    54.9 KB · Visningar: 1,024
Senast ändrad:
Glasberga

Nästan pinsamt att ladda upp mina bilder efter att sett vad ni andra varit ute på. Men har man ont om tid och bor i närheten kan jag rekommendera Glasberga vid Södertälje för en eller två timmars isbouldering. Korta leder men klart estetiska i mitt tycke. Lite Djävulsportskänsla men klippan är naturlig och cykelbanan hindrar dig från att bli överkörd. 4-5 leder fanns där sist jag kolla. Fortsätter de gynsamma förhållandena kan det bli lite längre ledbara leder också.

/Erik
 

Bilagor

  • GlasbergaIs-4.jpg
    GlasbergaIs-4.jpg
    66.2 KB · Visningar: 1,002
  • GlasbergaIs-3.jpg
    GlasbergaIs-3.jpg
    70.9 KB · Visningar: 908
  • GlasbergaIs-2.jpg
    GlasbergaIs-2.jpg
    79.4 KB · Visningar: 973
OT: @ slob: Jo dom skalas ner fast till det relativt stora formatet som dina blev. Vill du göra dom mindre får du själv skala ner dom i ett bildbehandlingsprogram på din dator. Bilderna från skåne är i formatet 22,5cm x 15 cm 72 dpi..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas Spak Kick-start på issäsongen! Isklättring 0
iBjorn Isklätterveckan Stora Sjöfallet 2009... Isklättring 8
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.