Tvärtomreglage på Sieverts Svea fotogenkök.

Köpte på Tradera för några veckor sedan ett enlågigt Sieverts Svea fotogenkök med rattreglage inbyggd rensnål emaljerad platta och listig påfyllning av tändsprit via en kopp med tunt rör till förvärmarkoppen under brännaren.

Fick inte till det med att få blå fotogenfyr utan förmodade att det behövde bytas någon packning eller liknande i brännaren då det läckte ut fotogen när man pumpade och hade ratten vriden moturs dvs tvärtom jämfört med när rensnålen var framvriden.

Ringde till Fogas för att få tips om fortsatt felsökning. När jag nämnde för Conny att brännaren liknade den vanliga Optimus hattbrännaren men hade en 15 mm i stället för 10 mm mutter vid spindelreglaget så kopplade han; "det är tvärtombrännaren". Finns tydligen ytterligare en brännare som har tvärtomsystem dvs att kranen till fotogentillförseln är stängd när rensnålen är uppe och öppnar bara när rensnålen kryper ned.

Efter denna information kunde jag starta köket som brinner ua.

Jag har ytterligare ett liknande Sveakök men det har en Optimus hattbrännare av konventionell typ. Det senare köket bor i en militärgrön plåtlåda och torde tidigare ha tillhört ett mobiliseringsförråd.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gammal tråd

Köpte på Tradera för några veckor sedan ett enlågigt Sieverts Svea fotogenkök med rattreglage inbyggd rensnål emaljerad platta och listig påfyllning av tändsprit via en kopp med tunt rör till förvärmarkoppen under brännaren.

Fick inte till det med att få blå fotogenfyr utan förmodade att det behövde bytas någon packning eller liknande i brännaren då det läckte ut fotogen när man pumpade och hade ratten vriden moturs dvs tvärtom jämfört med när rensnålen var framvriden.

Ringde till Fogas för att få tips om fortsatt felsökning. När jag nämnde för Conny att brännaren liknade den vanliga Optimus hattbrännaren men hade en 15 mm i stället för 10 mm mutter vid spindelreglaget så kopplade han; "det är tvärtombrännaren". Finns tydligen ytterligare en brännare som har tvärtomsystem dvs att kranen till fotogentillförseln är stängd när rensnålen är uppe och öppnar bara när rensnålen kryper ned.

Efter denna information kunde jag starta köket som brinner ua.

Jag har ytterligare ett liknande Sveakök men det har en Optimus hattbrännare av konventionell typ. Det senare köket bor i en militärgrön plåtlåda och torde tidigare ha tillhört ett mobiliseringsförråd.

Thure

Hej !
Jag har en sånt kök i grön låda, högre Svea något, inte Hiker111 utan större som jag inte får ordning på. I bland går det att få blå låga men risken för gula stora flammor är stor så jag har ställt undan det. Kan det vara så att jag skall byta till ett mindre munstycke eller är det slitet? Det var nytt när jag hittade det på en grönsakshandlare. Köket ska även gå att bygga om till sprit men jag tror inte jag har fått i det munstycket för det låg så fint i en påse.

Någon som kan?

Vanligast

är att inte trycket är tillräckligt eller att brännaren inte är tillräckligt förvärmd. Har du smort pumplädret med vaselin eller liknande? Håller köket trycket om du låter det stå en timme uppumpat med vredet stängt?

Borde gå att hitta manualer på nätet men jag hittar inget bra just nu.

Thure

Tack för svar

är att inte trycket är tillräckligt eller att brännaren inte är tillräckligt förvärmd. Har du smort pumplädret med vaselin eller liknande? Håller köket trycket om du låter det stå en timme uppumpat med vredet stängt?

Borde gå att hitta manualer på nätet men jag hittar inget bra just nu.

Thure

Jag har tryck men om det håller en timme vet jag inte. Förvärmning har jag lekt med på olika sätt och i bland får jag det att gå fint. Min teori är att munstycket är slitet eller för stort.

Munstycke

och rensnål är mycket enkelt att byta om du har den nyckel som man använder ovanifrån i centrum av brännaren sedan man lyft av hatten på brännaren.

Det är lite skumt att det går bra ibland.
Satsa på att göra ren brännaren från sot och förvärm ordentligt som första åtgärd.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips