cykling i norra tyskland

Hej Tacksam för råd om bra områden att cykla på i norra tyskland. Vi familjen tänker ev ta bilen ner och sedan resa runt med cykel. Bo vill vi göra i tält på campingplatser. Är campingpriserna ok i tyskland?
Göran

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag och min sambo cyklade i somras sträckan Köpenhamn - Berlin - Hamburg - Kiel. Mellan Köpenhamn och Berlin går det en cykelled som går att följa med medföljande cykelkarta (på tyska) som går att beställa från www.bike-berlin-copenhagen.com Det var blandat med lite mindre vägar och cykelvägar - en del med lite sämre underlag, men inte så att störde allt för mycket. Det finns fler cyklekartor i samma serie (www.esterbauer.com). Vi använde också den led som går mellan Berlin och Hamburg och cyklade vackert längs med Elbe. Tyskland hade överlag ordnat rutterna bra och vi mötte många barnfamiljer. Kanske man inte ska lita allt för mycket på att alla skyltar är välplacerade och tydliga bara...

Campingarna längs vägen var helt ok och vi betalade ca 120-200 kr per natt för att tälta. Det var kanske inte de vackraste platserna längs vägen, men faciliteterna var rena och fungerande.

Lycka till!

Hej

Hej,

de flesta välja "Brandenburgische Seenplatte" till att cykla i Norrtyskland, skall vara ljuvlig där, priserna förhållandemässig låg. Campingplatser vet jag inget om, finns säkert på nätet.

Sen cyklade jag själv mot Danmark men förföljd av olyckor och punkteringar blev turen i värsta minnet av alla cykelturer. MEN ett undantag fanns som stickade väldig positiv ur det hela, det var "Emil-Nolde-Museum" i Seebüll, strax inför gränsen mot Danmark (väg mot Tonder, North-sea-cycle-route). Om ni har bara ett litet intresse i konst och trädgård borde ni stanna där. Som jag kommer ihåg är det huset han levde i och så var museet ganska intressant, inte bara tavlor som hängde i kala rum. Trädgården var mysig och återgav hans verk.

Ha en trevlig tur med familjen! Annette

När man kikar på ckarta så verkar det ju vara späckat med campingar på den norra kusten.
Har själv planer på en tur här men det blir nog färjan till Kiel och sedan trampa direkt österut.

Usedom

Har precis trampat omkring i Pommern och på ön Usedom som gränsar till Polen. Usedom är klart sevärd, inte minst arkitekturen på städerna närmare polska gränsen, Bansin och Ahlbeck till exempel. Fina cykelleder och väldigt cykelvänligt på alla sätt.
Något längre ner vid Stettinska havet finns pärlor som den lilla staden Ueckermunde, därifrån är det inte mer än 17 -18 mil till Berlin och Potsdam.
Har foton publicerade på min sida:
www.metrobloggen.se/samborombon

Lycka till!
/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips