Nybörjarbåt

Har länge drömt att skaffa mig en båt. Jag har ända sen optimiståldren tyckt om båtar och seglig, men har inte haft någon egen sen jag sålde optimisten. Vad ska jag köpa? Jag ghar ju ingen förmögenhet att lägga ut. Jag har heller inte tänkt mig någon tävlingsracer, utan en båt som man kan åka ut i över helgen och leva livet...

Altså en inte allt för dyr nybörjarseglare...

Tack på förhand!
 
Bra idé!

Hej John!
Det låter som en god idé tycker jag. Det behöver inte kosta skjortan heller om man ”bara” vill ut på sjön och ha det trevligt. En Stortriss för 10-15 000kr kanske. Det får du inte ens en halv Optimist för idag! Det finns säkert fler bra små båtar, Ohlson 22 t ex. Sedan kan man gå upp i storlek till Maxi 77, Birdie 24, IF, H-båt etc men då handlar det kanske om 50-80 000kr istället.

Gillar du trä så kan jag rekommendera en Folkbåt eller någon Mälarbåt. Eller något mer underhållsfritt som en Soling eller en 606:a som inte är ruffade men är goda seglare och med kapell gott och väl går att övernatta i. Det beror på inställning och krav på bekvämlighet.

Vill du ha det senaste men ändå för en ”rimlig” peng är det nya Fabola Campus som gäller. En bra båt som du lätt tar på trailer dit du vill, men som ändå erbjuder lite ”kölbåtskänsla”.

Vill du veta priser på begagnat kan du kolla på http://www.batborsen.se. Fabolan är testad av Båtnytt och Segling. Finns på respektive hemsida. http://www.batnytt.com och http://www.segling.nakterhuset.se/01_01/fabola.asp

Ställ gärna din fråga i tidningens Seglings forum, StyrbordsSidan också, se http://www.segling.nakterhuset.se

Med vänlig hälsning. Tomas Johansson
 
Småbåtar

Håller med i ovanstående.. Vill bara poängtera att Olsson 22 kan vara ett mycket bra alternativ- kul dessutom eftersom den inte har större problem att segla upp till sitt "lys" varför den är riktigt rolig att segla klubbseglingar och småtävlingar med. Prisnivå är mellan 22 - 34 Tkr. Om du har möjlighet att titta på ett antal ex och kanske välja ett av de dyrare tror jag säkert att du kommer att bli nöjd med ditt val. Välj inte maxi 68 - dyrare och inte så bra seglare)

I något dyrare intervallet 50 Tkr skulle jag vilja nämna modeller som comfort 26 eller en H-båt (äldre). Båda riktigt fina seglare (kanske inte lika volumiösa som maxi 77 - kanske inte lika sjövärdiga heller - men trevligare seglare). Kanske kan du hitta en Dominant 78 - det är en båt jag tror på!!!

Ska du ner under 20 tkr - kan träbåtar vara ett alternativ - tex en neppare - men under 20 får du räkna med mycket jobb. Visst, du kan köpa en Stortriss för 10 - 15 men upplevelsen är därefter.

Til Lykke!!!!
 
Stortriss

Hej!

Jag var i ganska exakt samma situation och gick och köpte en Stortriss. Kanske lite liten, men kostnadseffektiv! En fullt seglingsbar båt med en i det närmaste helt ny utombordare för totalt 9750 kr. Lite saker att fixa, men allt nödvändigt fungerar.

En bra sammanställning över *många* båttyper finns på http://www.sailguide.com.
 
Varning för Fabola Campus

Jag köpte en ny Fabola Campus 600 -98.
Jag gillade att det gick att hissa upp centerbordet så att man kommer in i alla fina vikar.
Jag blev dock mycket missnöjd med kvalitén.
Ytan på gelcoaten var mycket dålig, viktiga beslag var fastsatta utan genomgående skruv, spridarna lossnade ur sina fästen, centerbordet sprack vid en grundstötning i 2 knops fart.
Jag ville att försäljaren skulle köpa tillbaks båten men han vägrade, dock lovade han att jag skulle få ett nytt centerbord men det har jag inte sett röken av.
Jag ångrar att jag inte bråkade mer med säljaren, så värdelösa grejer kan ju bli livsfarliga på sjön.
Jag sålde båten med stor förlust efter bara ett år men det kändes inte bra att lura på någon annan skräpet.

Jag köpte stora Jaktkanoten från Lunds båtbyggeri i stället, den har vi haft härliga turer i med hela familjen. Den är det kvalité i.

Pär Lindén
 
Första båten

kilefors,
Jag håller med kronlid, att en Stortriss, tveklöst är rätt förstabåt.
Som nybörjare gäller det att få absolut kontroll på sin båt och utrustning. Denna båt lär man sig snabbt hantera och tyngden i skrovet/kraften i segelplanet, är inte större än att man på egen hand klarar att lägga till/lägga ut, i alla väder. Inte heller någon större dramatik vid grundkänning.
Och priset är så lågt, att du säljer den till nästa säsong och får igen vartenda öre.
Sen tycker jag man kan välja någon av ovan föreslagna båtar. Men dessa båtar kräver båtvana om du skall hantera dessa ensam.
Även om man inte tänkt det från början, så blir det mycket ensamsegling, om man iöverhuvudtaget skall komma ut och få någon båtvana.
Mvh/Björn
 
Campus 650

Gällande Campus 650 ryktas den vara rätt lättseglad, men personligen kan jag i gengäld också inntyga at den är ditto rätt svårköpt.

Se mitt inlägg på Seglings diskutionsforum och ni vil förstå varför:

http://www.segling.nakterhuset.se/forum/show.asp?id=81

I det hela taget har jag funnit Fabav ABs upptredande överför mig som potensiell köpare mycket märklig, för inte at säga rett förolempande.
Til fördel för Fabav AB som båda producerar och säljer Campus, kan jag dock inntyga at ytfinnish på gelcoaten hos Campus 650 har blivit bättre i förhållande til ditto på föregångaren Campus 600.
 
Fattigmans Jakt

Ett sätt att få en bra båt till rimligt pris, en båt du kan ta på biltaket, en båt där du verkligen får lära dig segla, det är att bygga Enorm2, en segelkanot design Knut Wallenberg, Marstrand. Till en kostnad av ca 20000 kr får en komplett båt som kan ta dig till skärgårdens grundaste vatten. Passar för den korta turen på någon timme till veckosegling för två.
Det är dags att vi dammar av den båttyp, segelkanoten, som på 30-talet kallades "Fattigmans Jakt".
För den som vill tävla finns även C-, D- och E-kanoterna. Se på min hemsida http://www.wermlandia.net.
 
Om man kan segla redan

Jan-Eric,
Håller med dig, segelkanoten är ett underbart redskap att ta sig ut i skärgården och till platser inget annan än kanoter tar sig. Går man på grund, åker centerbordet och rodret upp, och kan lätt justeras, efter man passerat grundet.
Seglade mycket C- och E-kanot på 60-, 70-talet.
I E-kanoten kan två personer övernatta och man har skjutlådor med all proviant etc. Mycket bättre än att övernatta i fjälltält. Dessutom har dessa en enorm fartpotential (man tar sig ut till de yttre skären på en helg).
Men... kanske segelkanot inte är att rekommendera, om man är total novice, men kan man segla, är det bara att slå till.
Mvh/Björn
 
Hej!
Du har helt rätt Björn, C- och E-kanoten är avancerade båtar att segla, men Enorm är en utmärkt nybörjarbåt och enkel att själv bygga. D-kanoten är också i viss utsträckning lämplig för den mindre avancerade seglaren.
Hälsningar
Jan-Eric
 
Varför skulle inte en segellåda vara lämplig som nybörjarbåt?

I en liten båt märker man felen dvs man känner att farten minskar och man känner när man gör rätt.

/Linus
B-kanot 29
 
Inte otippbar

Linus,
Du har en poäng i detta, men jag tror inte alla är beredda att ta konsekvensen av tex en ofrivillig gipp med en segelkanot. Då pratar vi om "nybörjare", eller hur.
Har man ständigt någon rutinerad med sig på sina turer, är det naturligtvis ok.
Eller om seglingen ska ske utan något mål, tex i en vik vid sommarstället, är det också ok.
/Björn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.