Punka fix?

Efter punka reparation återstår en liten skada i däckets slitbana där grus-stenen pressat sig in.

Kan man reparera den skadan på något sätt eller är det bara att gilla läget?

Hur stor är risken att en ny sten pressar sig in i samma skada?

Hålet (skadan) är som ett knappnålshuvud i storlek.

Fortfarande ganska grusigt i Stockholm

// Bertil
 
Tack för tipset,

Nu har jag fått punka igen, två punka på 35mil känns för mycket, ska testa Continental GP4000 och se om det är ett bättre alternativ som bakdäck!

Bertil
 
I Stockholm på cykelbanor som först nu börjar bli rensopade från vinterns grus, men det finns fortfarande grus på vissa sträckor.

Senaste punkan har jag inte kontrollerat vad som är orsaken, den första var en liten sten som trängt rakt igenom däcket och kilat sig fast i slitbanan.

Båda punkteringarna har kommit på bakdäcket 622x32C där största tyngden ligger, har mellan 6-7 BAR i däcket.

Hoppas Continental däcket står emot bättre, dyrt som ett bildäck och armerat med något som kallas Vectran. Jag kan återkomma med rapport om 100mil även om jämförelsen blir lite orättvis nu när gruset börjar försvinna.

Glad Påsk alla cyklister!
 
Skillnad mellan sand och grus

I Västerås där jag bor började man för några vintrar sedan att använda krossat grus i stället för sand på vintern. Antalet cykelpunkteringar ökade drastiskt och det blev en ”insändarstorm” i lokaltidningen.

Jag bytte däck på vintercykeln till Hakkapilitta dubbdäck. Förutom att dom nya däcken är dubbade, så motstår dom krossat grus till skillnad från sommardäcken. Men dubbdäcken rullar rätt så tungt så det är skönt att få byta till sommardäck/ sommarcykeln.

Per Brune
 
Ja Per det stämmer, det är mer likt grus än ren sand, det är långt ifrån badstrandens finkornighet. Stenen jag pillade loss hade en vass egg på ena kanten.

Cyklar 99% på asfalt och har valt ett lättrullat smalt hjul på nya cykeln för cykling t/r jobbet + nöjescykling, men lite trist att få punka på väg till jobbet då man är lite stressad :)

Bertil
 
Trist problem detta med krossten

på cykelbanorna. Kostar en hel del pengar och besvär för cyklister. Det här krossgruset återanvänds nästa vinter och då kan det mycket möjligt vara ännu värre då sopfordonen inte bara sopar upp krossgrus utan även krossglas som återsprids på cykelbanorna.

Man undrar vad krossgruset ställer till på hundtassar.

På bilkörbanor så ligger inte krossgruset kvar annat än i kanterna. Men cykeltrafik räcker inte för att få bort krossgruset. Krossgruset är också ett effektivt hinder för Inlinesåkning innan det är bortsopat.

Har man tunna sommardäck på cykeln när krossgruset är utspritt på cykelbanor får man räkna med en hel del punkteringar. Jag brukar peta i lite solution i de håligheter i slitbanan på cykeldäcket där det suttit krossgrus. Om det lönar sig vet jag egentligen inte.

Grövre däck klarar sig betydligt bättre. Nokias Hakkapelitta cykeldäck med dubbdäck är även enligt mina erfarenheter mycket punktionsresistenta.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trialsin Kolsyre/luft patroner vid punka ? Landsvägscykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.