Vandring Staloluokta - Sjöarna - Ritsem

Har läst diverse inlägg om vandring i området runt Virihaure och Vastenjaure och är intresserad av att försöka få klart för mig förutsättningarna för en vandring där omkring i sommar.

Planen är att utgå från Staloluokta och sedan gå runt sjöarna från söder, sedan väster om dem och upp mot norr för att ansluta på Padjelantaleden mot Ritsem.

Jag har förstått att Tukijåkka är ovadbar och att man därför måste ta båtskjuts till en punkt väster om denna.

Men hur ser det ut därifrån? Hur avancerade är resterande vad innan man kommer runt sjöarna?

Skulle vara tacksam för tips om detta och andra saker att tänka på utifrån planerad rutt.

mvh
Claes Swedenborg
 
Jo, vandringen runt sjöarna blev av i somras trots att vi inte fick klarhet i hur området såg ut ang. vad etc.

Vi flög helikopter till Staloluokta från Kvikkjokk, tog båtskjuts därifrån till näset mellan sjöarna där vattnet rinner över från Vastenjaure till Virihaure. Resan kostade 500 kr för två personer.

Sedan hade vi två vad som klarades ganska lätt, det ena med byxor av, det andra med byxor på. Jag har inte kartan här nu och minns inte vad jokkarna heter, men det var inga problem alls. Den ena jokken som rinner ut i nordvästra hörnet av Vastenjaure är väldigt vacker, liksom insprängd i en kanjon där den forsar fram i något som liknar en stenakvedukt.

Tilläggas ska att vädret var torrt och väldigt soligt den här veckan i slutet av juli, vadförhållandena skulle kanske kunna se annorlunda ut vid ihållande regn.
 
catswed; sa:
Den ena jokken som rinner ut i nordvästra hörnet av Vastenjaure är väldigt vacker, liksom insprängd i en kanjon där den forsar fram i något som liknar en stenakvedukt.

Jag vandrade också där i somras, men jag och min färdkamrat vandrade in från väster (Norge). Jokken du refererar till tror jag heter Hurrejåhkå, och jag håller definitivt med dig i din beskrivning av dess naturskönhet.

catswed; sa:
Tilläggas ska att vädret var torrt och väldigt soligt den här veckan i slutet av juli, vadförhållandena skulle kanske kunna se annorlunda ut vid ihållande regn.

Vi hade inte heller några problem med vad (Hurrejåhkå kunde vadas torrskodd hundra meter uppströms mynningen), trots att vi hade haft några regniga försommardagar innan vi nådde området i slutet av juni.


pery; sa:
Det är synd att bron inte finns kvar. Det är ju en mycket trevlig rundtur i ett vacket landskap. Det blir ju bara halva turen kvar när man måste ta båten över. [...] Jag skulle knappast tro att den byggs upp igen.

Nej, jag tror inte heller att vi kommer att få se en bro över Tukijåkkå inom överskådlig tid. Enligt den kontakt jag hade på NVV var bron byggd för rennäringen och då den spolades bort av is och vatten fann inte samerna längre något behov av den.

Området väster om Viri- och Vastenjaure har även diskuterats tidigare här på Utsidan:

Ang. den bortspolade bron över Tukijåkkå

Ang. vägen in från Norge

Ang. svåra vad av Tukijåkkå

Ang. området N och NV Vastenjaure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.