Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Vilken kniv använder du till vardags?

Enl 2

2. Vilken kniv använder du där ute?

a) Ute i skog och fjäll använder jag mig av en Marttiini 131 och en samehuggare som heter Karasjokk 9".

b) När jag är ute och klättrar hänger det alltid en SOG Pentagon på selen, kanske lite stor men jag trivs med den.

c) Militärt använder jag en klassisk morakniv och en SOG Desert dagger.


3. Vilken kniv använder du utomlands?

SOG Pentagon, Marttiini


4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Global plus någon noname


5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Det blir väl den där kniven jag har tänkt att göra länge men det aldrig har blvit av trots att alla prylar till den finns :/
 
Re: Re: Re: Skitnödiga.

ping; sa:
Jo,på de flesta av sådana där kort så har dom en röd lysdiod för att inte störa mörkerseendet,men för den gemene användaren är det e m å överflödigt.En vit diod tror jag passar bättre för daglig användning.


peter

Det beror väl på hurpass mycket man värdesätter den tid man avsatt till att anpassa ögonen till det låga ljusinflödet i mörkret och om man avser nyttja sitt ny erövrade mörkerseende. Eller tänker jag fel?

Go tur
 
Re: Re: Re: Re: Skitnödiga.

johankse; sa:
ping; sa:
Jo,på de flesta av sådana där kort så har dom en röd lysdiod för att inte störa mörkerseendet,men för den gemene användaren är det e m å överflödigt.En vit diod tror jag passar bättre för daglig användning.


peter

Det beror väl på hurpass mycket man värdesätter den tid man avsatt till att anpassa ögonen till det låga ljusinflödet i mörkret och om man avser nyttja sitt ny erövrade mörkerseende. Eller tänker jag fel?

Go tur

Nej,du tänker rätt!

Men för civilt bruk,om man är på vandring eller i stan är det skitnödigt.Oavsett om man ligger i tältet eller ska hitta ljusknappen i trappuppgången så har det inte nån betydelse hur mycket man ser i mörkret.I det civila sover man när det är mörkt.


Go natt

peter
 
dePaul; sa:
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~


Till vardags kan det vara en Spyderco Caly jr grå, en Puma prospector, en EKA 100 med egna sidor av masur, modifierad till easygripp och med och genombruten nagelskåra ala Scagel, en Queen #9 stockman med D2 och en fällkniven U2 är fem av de ca 15 jag har i rotation.
Ute är det uteslutande handgjort ofta av mig själv samt mora 2000 på älgjakten.
När jag fritidsjobbar i mitt bygge blir det en EKA 60 Wood och Mora Eriksson 511 men med ny konkurens från hultafors.
Utomlands har jag victorinox och senast en tourist.
I köket är det ömse och drömknivar har jag redan se punkt 1 och 2. Skall jag drömma mer blir det en slijoint av Reese Bose
 
Du har pluggat på Bo. Många besök på amerikanska knivforum ;) Ja, det blir lätt så att man anammar det språket, det är liksom träffsäkrare.

Hur pass nöjd är du med Queen kniven i D2? Har funderat länge på en sådan, men så är det det där med importen och besvären runtomkring.

~Paul~

PS Många fina knivar och bra val!!!
 
Jag svarar så här Paul.
D2 har inte gjort några under för mig. Svår att få riktigt vass och tappar skärpan fort. Det jag nu pratar om är riktigt vass. Skapligt vass håller den sig länge men det är inte nog för att jag skall vara nöjd på en edc. Jag vet att du vet hur en Spyderco är ny ur asken. Djävlar vad du får jobba med D2 för att det skall bli så. Och exempelvis VG10 håller skärpan mycket bättre än D2 i liten eggvinkel. Mina brynen är toppklass och tekniken upptränad. Konstruktionsmässigt är queenkniven toppklass. Kan du ta att kniven bara blir 95% i eggen är det en fin kniv. Som du förstår handlar detta om känslan av vass som ligger bortom behovet av vass. Eggvinkeln vid leverans var kass. Själv väntar jag på ett annat stål för att skaffa ytterligare en Queen.

Bosse
 
cpic4558d0d42362c.jpg


Några av mina knivar...

1. Vilken kniv använder du till vardags?
På jobbet använder jag kniven som de gett mig, brytbladskniven på bilden. NT Cutter A-300GR. Den håller jag hårt i, för numera är det plastskitknivar de delar ut.
I myntfacket ligger alltid den lilla Gerbern, de gånger jag gett upp pizzerians knivar och tagit fram den lille har jag fått konstiga blickar :)
Victorinox Soldier är en favorit som ofta är med. Det är min andra, den första blev troligen stulen av en granne som kom in och pratade när jag flyttpackade. Hade inte råd att köpa en ny, såg den i ett skyltfönster i Düsseldorf för ca 75SEK. Tänkte köpa, men en kompis från Schweiz sade att hon skulle ordna en. Hennes sambo var kvar hemma, men de skulle till Sverige på semester veckan efter. Jag träffade dem utanför Örebro och de ville absolut inte ha några pengar. Ett stort plus med kniven är att den saknar korkskruv, utrymmeskrävande historia som är onödig för mig som inte dricker sådant.
Stora Gerbern och Victorinoxen hänger med ibland, men används mest hemikring. Klumpiga, när de är med ligger de oftast i ryggsäcken. (Saxens fjäder har gått av på Victorinoxen, vad kan en sådan kosta?)

2. Vilken kniv använder du där ute?
Tidigare var det ofta Brusletto Huntern på bilden, innan den en liknande från Frosts-Mora (Tog inte med den av utrymmesskäl). Numera blir det oftast Mora med gummiskaft. Och hemmagjorda knivar, men har inte fått till den perfekta än åt mig själv.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
När jag gått några meter utanför tullen på Arlanda kom jag på att lilla Gerbern legat i plånboken hela veckan i Polen och även använts några gånger. Varken Arlanda eller Krakow hade reagerat, vet inte heller vad de har för lagar där.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Kockkniv från Duka som jag fått i födelsedagspresent, smörkniv, brödkniv och Lilleman. Fick en rejäl utskällning på hemkunskapen i högstadiet när jag sa Lilleman. Nu när jag flyttat till Jönköping vet de inte heller vad Lilleman är.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Någon jag gjort själv. Helst även bladet, men så långt har jag inte kommit än.
Kniven längst ner gjorde jag på träslöjden i högstadiet. Bladet kostade 20 kr, renhornen var ruttna så jag fick lappa i ett hål vid slidspetsen. Vi hade olika pasta, men samma lumpskiva till allt, så masurbjörken blev grön eftersom killen före mig putsat koppar. Slidan tänkte jag göra på ett sätt, läraren på ett annat. Det resulterade i att den blev för kort och kniven snurrar fritt :(
Kniven näst längst ner är min andra kniv. Den har ett damaskblad som jag köpt av smeden Patric Fälldin i Upplands Väsby. De flesta blad jag har kommer från den smedjan, det här var billigt och saknar stämplar så jag gissar på att det är något tidigt blad av någon lärling. Jag råkade slipa på bladet och fick det ometsat och provade då lite grövre etsning. Funderar på att knacka av skaftet och göra om.
Den ljusa har ett lamminatblad med Patrics egen stämpel och smedjans stämpel. Jag är mycket nöjd med skaftet och bladet var för sig, men inte vinkeln mellan dem.
Den tredje som inte är med på bild har också laminatblad från gissa vem. Den gjorde jag till min vänsterhänte sambo som födelsedagspresent, det sved hårt att ge bort den. Jag var mycket nöjd och tyckte att den låg bra i båda händerna. Tyvärr gillade hon den också.
Jag har fler damask och laminatblad som ligger, får se vad det blir av dem. Hoppas komma igång till våren med några av dem.
 
Tvärt om med Lilleman

PK Neelix; sa:
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Kockkniv från Duka som jag fått i födelsedagspresent, smörkniv, brödkniv och Lilleman. Fick en rejäl utskällning på hemkunskapen i högstadiet när jag sa Lilleman. Nu när jag flyttat till Jönköping vet de inte heller vad Lilleman är.


Jag visste inte vad en ”Lilleman” var för något förrän jag hade hemkunskap i högstadiet. Min hemkunskapslärare var mycket noggrann med att ”smörkniven” skulle heta ”Lilleman” och ingenting annat.

Möjligen var ”Lilleman” någon modellbeteckning från NilsJohan eller något annat företag.

Per Brune
 
Re: Tvärt om med Lilleman

Brune; sa:
PK Neelix; sa:
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Kockkniv från Duka som jag fått i födelsedagspresent, smörkniv, brödkniv och Lilleman. Fick en rejäl utskällning på hemkunskapen i högstadiet när jag sa Lilleman. Nu när jag flyttat till Jönköping vet de inte heller vad Lilleman är.


Jag visste inte vad en ”Lilleman” var för något förrän jag hade hemkunskap i högstadiet. Min hemkunskapslärare var mycket noggrann med att ”smörkniven” skulle heta ”Lilleman” och ingenting annat.

Möjligen var ”Lilleman” någon modellbeteckning från NilsJohan eller något annat företag.

Per Brune

Jag vet inte varifrån det kommer. Hemma hette den alltid Lilleman. Och jag har sett det på förpackningarna i affärenrna, tror jag sett det på olika fabrikat genom åren.
 
Nirrebosse; sa:
1. Svår att få riktigt vass och tappar skärpan fort.

2. Skapligt vass håller den sig länge men det är inte nog för att jag skall vara nöjd på en edc.

3. Och exempelvis VG10 håller skärpan mycket bättre än D2 i liten eggvinkel. Mina brynen är toppklass och tekniken upptränad.

4. Konstruktionsmässigt är queenkniven toppklass. Kan du ta att kniven bara blir 95% i eggen är det en fin kniv.

5. Eggvinkeln vid leverans var kass.

6. Själv väntar jag på ett annat stål för att skaffa ytterligare en Queen.

Bosse
1. Ja, D2 är känt för att vara svårslipat. Du är inte den förste som klagar. Säkert har du hört liknande historier på BF. Däremot är jag förvånad när du säger att den tappar skärpa fort. Läs min nästa punkt.

2. "D2 takes a lousy edge and will hold it forever". Det här citatet är uttalat av Bob Egnath (tror jag). Det återspeglar det jag själv har upplevt i samband med D2, nämligen att det är svårt att få rakbladsvasst men håller skärpa ytterst väl.

Du tror inte att det kan bero på att du inte fått bort råeggen? Det skulle i så fall förklara varför den i stort sett genast tappar den där riktiga skärpan.

En annan orsak skulle kunna vara något misstag i samband med värmebehadlingen. D2 skall alltså inte tappa skärpa så här fort.

3. Pga karbidernas storlek så är det logiskt att VG-10 går att slipa till en finare egg som du säger. VG-10 är ett av mina favoritstål.

4. Får titta lite närmare på dem igen. Har varit sugen länge ;)

5. Du vet inte vad den låg på? Dina problem skulle kunna bero på att du kanske borde behållit eggvinkeln som den var från början?

6. Har för mig att Queen tänkte byta till S30V men ångrade sig beroende på de otaliga klagomålen gällande S30V:s tendens att chippa. Det kan med andra ord ta ett tag innan Queen byter till något annat kvalitétsstål.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.