Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
De geostationära satelliter som sänder ut korrektionsdata för GPS sänder även ut data som kan användas för positioneringen. I så fall blir staplarna som visas i skyview på t ex garmin eller magellan för waas och egnossatelliter svarta - vilket innebär att de inkluderats i positinsuträkningen (utöver eventuell korrektion)
Så kan en skenbart orörlig satellit inkluderas i positionering kan förmodligen en markbaserad sändare göra det också. Problemet är att sådana sändare redan finns och används för att förvilla gpssystemet, sk spoofing. De brukar förstöras snabbt med raketer (t ex i Irak, där summa fyra stycken upptäcktes så vitt tror mig ha läst). Det finns all anledning att tro att det militära GPS-systemet övervakar frekvensen för förekomsten av oönskade signaler. Men du kan ju skriva till Bush och fråga om du får ha en egen liten GPS-sändare i trädgården. Fast då är det nog bäst att huset är en bra bunker.
Vidare sänder inte GPS-satelliter ut en kontinuerlig bärvåg utan ett monofrekevent pulståg där pulslängden är betydelsebärande.
Angående tracking i snöstorm - är det inte bättre att kamraterna har egna gps-mottagare. Det finns redan kombinderad GPS och telefon som kan meddela position och snart kommer nog även i Europa kombination fritt UHF band (446 Mhz här) och GPS så att direkt kan se var de övtiga befinner sig. Kola Garmins Rino serie. De ska komma till Europa också så småningom.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...