Forum - Utsidan

Forum - Utsidan (http://www.utsidan.se/forum/index.php)
-   Kök och brännare (http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=19)
-   -   God och stark sprit? (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69167)

Tordnado 2012-02-20 20:07

God och stark sprit?

Ursäkta kvällspostenrubriken :-)

Min fråga är vilken sprit som är bäst att elda spritkök med? Att den ska smaka gott har att göra med att jag har ett starkt negativt smakminne från ungdomen när minsta lilla T-sprit på fel ställe förstörde maten. Spriten behöver inte vara drickbar men den ska inte förstöra maten om man får en droppe på fel ställe. En fördel är om det inte sotar överdrivet mkt.

Läkarsprit till salu någon? :-)

Mvh

T

Cremytos 2012-02-20 20:17

T-Bränsle hette den förr och fanns på bensinstationen men numera säljs det i friluftsbutiker som bara Bränsle tror jag. Genomskinlig och luktar inte speciellt mycket och sotar motsvarande som T-Bränsle gjorde, det vill säga betydligt mindre än T-röd som också luktar och smakar apa.

xtrem 2012-02-20 21:10

Ju finare sprit desto dyrare liter pris, kanske därför en del bränner hemma..!

skral 2012-02-20 21:25

TS, jag är väldigt besviken på innehållet i den här tråden

Sportquattro 2012-02-20 21:45

96% lämnar ingen smak. Använde det ett tag när jag hade spritkök.

Nu har jag blivit fotogenare:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

justy303 2012-02-20 21:56

Går det att få eld på Macallan?

pi.r 2012-02-20 22:11

Ren 95%-ig finsprit är så klart bäst. Så när som på att inte så många har möjlighet att få tag i det.

Ett alternativ är då Metanol - Så slipper du illa-smakande denaturerings-medel helt o hållet. Inget sot.

Det smakar inte jättegott (och är förstås giftigt!), men får man på fingrarna, sitter inte smaken kvar resten av dagen så man inte kan äta en macka... När det dunstat - är det borta.

En droppe i maten lär inte heller vara hela världen. Varken gift- eller smak-mässigt.

seobserver 2012-02-20 22:23

95 är prima men inte lätt att få tag på legalt i det här landet.
Fotogen är melodin att gå när det gäller bränslekök, hög effekt och tämligen mycket per viktenhet. Dubbelt så bra som sprit.

GJM 2012-02-20 22:55

Kan bruges ;) i Trangiaen, i kaffen og til sår rensning (svier)

pi.r 2012-02-21 01:44

Liiite dyr för att elda kanske..? 400:- Danska / liter.

Får man importera så'nt till Sverige..?

Polar300 2012-02-21 07:18

Citat:

Ursprungligen postat av pi.r (Inlägg 578448)
Får man importera så'nt till Sverige..?

Över 60% räknades som olaga läkemedelsinförsel förr i tiden
- men det kanske har ändrats med EU-medlemskapet och dess regler om fri rörlighet?

silenhag 2012-02-21 07:42

Var på Sardinien (utanför Italien) och klättrade för några år sedan. I vanliga matbutiker fanns 95% alkohol. Köpte en flaska och eftersom jag inte dricker så mycket så räckte den i närmare tre år...Eldade dock inte med den, men åker jag dit igen så ska jag bunkra.

Tordnado 2012-02-21 08:18

Ytterligare en bra anledning att åka till Italien

Citat:

Ursprungligen postat av silenhag (Inlägg 578459)
Var på Sardinien (utanför Italien) och klättrade för några år sedan. I vanliga matbutiker fanns 95% alkohol. Köpte en flaska och eftersom jag inte dricker så mycket så räckte den i närmare tre år...Eldade dock inte med den, men åker jag dit igen så ska jag bunkra.

Då finns det ytterligare en bra anledning att åka till Italien nästa vår! Danska varianten är för dyr men fin, i unga (yngre) dar tog vi med en sådan flaska på tågluffningen, när en kaxig kanadensare skröt om hur mkt han kunde dricka och röka var vi vänliga att bjuda honom vår starka sprit. Han skröt inte så mkt mer efter det. :-)

Den seriösa varianten får väl bli att testa tex: http://www.addnature.com/product.asp...RESPRITBRANSLE Det lär väl funka bra att sprita händerna med.

Mezzner 2012-02-21 08:58

Men är inte spriten från addnature denaturerad?

seobserver 2012-02-21 10:40

All sprit som säljs till allmänheten skall vara gjord odrickbar. Alkohollagen.

Tordnado 2012-02-21 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av Mezzner (Inlägg 578466)
Men är inte spriten från addnature denaturerad?

Jo men den är väl enbart denaturerad med metanol vilket inte smakar lika illa som tex T-sprit. Och när det är avdunstat så är det avdunstat.

Cremytos 2012-02-21 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av seobserver (Inlägg 578482)

Har verkligen Vin&Sprit fått det pressmeddelandet tro?

pi.r 2012-02-21 14:52

Citat:

Det gäller väl bara om den ska säljas o-skattad.

Annars finns ju "Tenol" åxå. Som även det är "denaturerat" med metanol. Finns på mackar o bygg-hus mm.

tobiasdr 2012-02-24 12:45

På finlandsfärjan och i estland finns Valge 80% och Kapteni-viin 85% för knappt 10€/liter. Går att köra i köken helt klart, brukar säljas i halvliters PET.

Kanske bortkastat men vill man hålla sig på den lagliga sidan och vill att det inte ska förstöra maten finns det inte mycket till alternativ.

Ute Jämt 2012-02-26 20:45

All sprit som säljs som "spritbränsle" oavsett om det är etanol/metanol eller blandning av dessa är denatuerad. Dvs man har blandat i ett ämne som heter denatoniumbensoat. Denatoniumbensoat är det bäskaste ämne som är känt. Med en spädnig på 1 ppm gör det omöjligt att förtäras. Därför smakar det rena f@@n om man lyckas med att tappa en liten droppe av spriten/etanol/metanol/T-dojja, what ever i matkärlet. Det går inte att få tag på "icke denatuerad" spritbränsle i handeln. ...om det inte är "hemslöjd"

Denatoniumbensoat tillsätts även i andra vätskor som K-sprit, diskmedel, lampolja, fotogen, aceton mm.

Systembolagssprit för berusning, innehåller ej denatoniumbensoat men den innehåller håller ej heller tillräkligt hög alkoholhalt för att kunna användas som bränsle i brännare

Ett alternativ kan vara en amerikansk vodka som heter Ever Clear (smuggelvara) och håller 95.5%

Ute Jämt 2012-02-26 20:48

...även Tenol är "denatuerad" dvs den innehåller denatoniumbensoat!

pi.r 2012-02-26 22:58

Om Tenol innehåller denatoniumbensoat (eller nåt motsvarande) så är det med nära "homeopatisk spädning".

Jag doppade just fingret i en flaska Tenol och sög av. Det är nu länge sedan jag "provsmakade" metanol, så jag är osäker på om det är någon annan bismak eller ej. Den är i alla fal inte i närheten av att vara så hemsk som den skulle vara med denatoniumbensoat.

Jag provsmakade flera gånger för att vara säker. Vem skulle behöva det med T-doja..?

seobserver 2012-02-27 00:03

Citat:

Drickespriten har alkoholskatt istället.

graylingman 2012-02-27 01:07

Citat:

Ursprungligen postat av pi.r (Inlägg 579643)
Om Tenol innehåller denatoniumbensoat (eller nåt motsvarande) så är det med nära "homeopatisk spädning".

Jag doppade just fingret i en flaska Tenol och sög av. Det är nu länge sedan jag "provsmakade" metanol, så jag är osäker på om det är någon annan bismak eller ej. Den är i alla fal inte i närheten av att vara så hemsk som den skulle vara med denatoniumbensoat.

Jag provsmakade flera gånger för att vara säker. Vem skulle behöva det med T-doja..?

Enligt Kemetyls Säkerhetsdatablad innehåller Tenol följande ämnen:

etanol
metyletylketon
metanol
Metyltertiärbutyleter (MTBE)
Vatten

JonasBergdahl 2012-02-27 01:33

Ren metanol sotar minst och smakar bara sprit.

MEN ANVÄND INTE DET

Ren metanol är jättegiftigt (JA JÄTTEGIFTIGT). Det räcker med några centiliters intag för att riskera skador eller död. Det omvandlas i kroppen till produkter som är nervgifter. Det tas även upp om man spiller på huden. Då det dels 1) finns risk att barn får tag på det, 2) finns en uppenbar förväxlingsrisk med etanol ifråga om utseende smak och lukt och världen är full av törstiga människor och 3) dels är fullt möjligt att spilla en hel del i sin mat utan att märka något och sedan förgifta både sig själv och sitt sällskap så är det INGET BRA BRÄNSLE.

Bättre då att använda någon spritbränsleblandning. Bittermedlet varnar om man spillt i sin mat eller på sin hud (där ville vi ju inte ha någon metanol eller hur?) Om du inte spiller så är det inget problem.

Att använda ren etanol som bränsle är mindre bra då det sotar mer än metanol. Man kan tillsätta vatten för att det ska sota mindre men spritbränslekök är ju ganska slöa till att börja med.

Skaffa gastillsats. Gas är bättre än sprit på alla sätt.

TROY GARNER 2012-02-27 15:03

Håller med kör gas och "frystorkad" sprit om du nu ska va ute långt o länge o inte vill bära kvällsgroggen.
Hehe destillera nått helrör en gång till så når du en 90% o minskar vikten me över hälften.

Har en ett moddat lock till en snuskburk me silikonpackning på insidan och en avtappningsplugg.

Den fungerar ju som vanligt också men man kan koppla på alu tältbågar och destillera saltvatten.

Prova en gång för länge sen o "frystorka" ett helrör hemma med det också - skulle dock aldrig elda med det bränslet - lite dyrt.

HPP 2012-02-27 17:07

Biltemas Rödsprit sotar ej , det blir endast en gulfärgning av botten.

Se biltemas info :
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...-etanol-36951/

Röd etanol
Bränsle för spritkök, stormkök och fonduegrytor. Brinner utan att sota.

Vad är det som skiljer den från andra ? Vad har de blandat i ?
Tycker att den fungerar bra.

MVH.HPP.

seobserver 2012-02-27 17:29

Röd Etanol
3. SAMMANSÄTTNING / UPPGIFTER OM BESTÅNDSDELAR
Nr Ämnesnamn Reg.Nr. EG-nr CAS-nr Konc. Klassificering
1 Etanol 200-578-6 64-17-5 > 60 % F,R11
2 2-propanol 200-661-7 67-63-0 10 - 30 % Xi,F,R36 - R67 - R11
3 Metyletylketon 201-159-0 78-93-3 1 - 5 % Xi,F,R36 - R66 - R67
- R11
4 Bitrex 223-095-2 3734-33-6 5 - 10
ppm
Xi,N,R52/53 - R20/22
Teckenförklaring: T+=mycket giftig, T=giftig, C=frätande, Xn=hälsoskadlig, Xi= irriterande E=explosiv,
O=oxiderande, F+=extremt brandfarlig, F=mycket brandfarlig, N=miljöfarlig, Canc.=cancerframkallande,
Mut=mutagen, Rep=Reproduktionstoxisk, Konc.=koncentration
SAMMANSÄTTNINGSKOMMENTARER
De R-fraser som nämns i avsnitt 3 finns listade i avsnitt 16 med den kompletta texten.

Från Biltemas produktblad. Bra att läsa databladen.

pi.r 2012-02-28 00:52

Citat:

Ursprungligen postat av graylingman (Inlägg 579662)
Enligt Kemetyls Säkerhetsdatablad innehåller Tenol följande ämnen:

etanol
metyletylketon
metanol
Metyltertiärbutyleter (MTBE)
Vatten

Whatever... - Det smakar inte särskilt illa, även om det smakar en del. Det viktiga är att smaken inte sitter kvar i evigheter.

Tenol innehåller max 10% metanol så det krävs en rätt rejäl "slatt" i maten för att det ska bli farligt. Typ ½ dl eller nå't. I alla fall om man lagar till 2-3 pers. Men det lär inte smaka gott...

Gas är bättre - Ved är trevligare - Konservburks-kök eldat med kvistar är roligare...

luktafotogen 2012-02-28 19:52

"Några centiliter metanol är farligt." Det är ju typ en snaps. Ska mycket till att få i sig så mycket? Trodde mer det låg på milliliternivå.

GJM 2012-02-28 21:15

Metanol er meget farligt at indtage

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol

pi.r 2012-02-28 23:13

Bara man är medveten om att det är metanol man hanterar, är risken mycket liten att man av misstag får i sej farliga mängder i samband med matlagning.
Givetvis förutsatt att man känner till att det är giftigt, och inte får blandas i mat eller dryck.

Sportquattro 2012-06-07 17:48

Jag känner flera som bränner eget och ingen har åkt fast. Men det är husbehovsbränning.

Det är när man säljer och staten inte får skattepengar som de blir sura.

Missförstå mig rätt, jag uppmanar ingen att begå brott.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson