Kniven - Ja, en tråd till...

Det snackas mycket om knivar här. Kan det vara den enskilt mest omtalade prylen i utrustningsarsenalen?

Men vad i använder ni den till? Jakt och fiske, det är ju givet vad man har den till där. Men för t ex vandring? Jag har bara min till att öppna matförpackningar...

Det finns så många fina knivar och köpsuget tilltar men vad ska jag ha den till? ;)
 
För min del är det mycket fiske, men också en del ute i skog och mark med övernattningar. Valet föll på en Fällkniven S1 och en billig mora. Dyrt, men också lång hållbarhet. Slida för vänsterhänta, förmåga att fungera väl i våta miljöer samt skön att bära var också kriterier. S1:an är en kniv jag är mycket nöjd med.
 
Den går inte riktigt att motivera vid vandring men nog bär jag med en kniv ändå. Fast har i regel med mig antingen haspel- eller flugspö på de flesta vandringar. Sitter just nu i Åre och undrar om jag ska ta med fiskegrejer eller inte, tänkte vandra Sylarna runt eventuellt eller satsa mer på lite fiske.
 
Det är en berättigad fråga, flera långvandrare på andra sidan pölen nöjer sig med en liten sax. De matpaket som förr krävde sax har numera rivflik,
Kan det vara så att eftersom kniv numera är förbjuden i vardagssamhället för de flesta blir lusten att bära särskilt stor när man kan, till vandring och jakt?
När tidigare en röd Mora dög till det mesta, viket den fortfarande gör, så eftersom det är lite friluftsfest över det hela skall det numera vara en individuell exklusiv sak. Gärna med en prislapp som visar att man har tänkt väl igenom sitt val. För det är väl inte så att man försöker skryta med att man har råd?
I andra kulturer kallas en dylik pjäs förlängare.

Frågan är väl oxså om det är bruksting eller vitrindammsamlare som diskuteras och visas upp på flera av knivsidorna? Flera av de uppvisade exemplaren har på sin höjd tagits ur sin resekostym enbart för att ftograferas, inomhus eller i ett arrangerat hörn av trädgården, alltid vid torrväder!

Ego som är en brukare och använder mina grejor har fått kommentarer om att blad var repiga, slidor slitna, skaft nötta, eggar omslipade. På verktyg som brukas är ju dylikt normalt och kallas av brukarna för patina. Älskade pryttlar brukar uppvisa sådana små ålderstecken.

En röd Mora eller en dito CH tunn armèfällis med sax torde fylla verkliga behov. Medan matchofriluftaren skall ha en stor kniv som går att hugga med. Han får ju bära järnskrotet oxså!
Själv har jag brukat manchete där så var tillämpligt som verktyg. Röjyxa är bra när man bygger eldkojor eller kvistar vid handfällning. Men ego frågar sig alltid i vems skog hugger alla dessa unga matchomän? Vet skogsägaren om att de är där och hugger? Mina dubier baseras på vad jag sett inom naturskydds och reservatsområden på många ställen.

Men en tråd av det här slaget kommer inte att bli +500 sidor lång för att den ifrågasätter envars behov. Men förhoppningsvis kan den ge något svar på TS väl berättigade fråga.
 
Jag har själv en Fällkniven WM1 som är liten och tål att misshandlas och inte kräver toppskötsel. Inte bra på allt men jag har den när jag jagar och fiskar och den funkar helt OK.
 
Instämmer! Sen ska man nog inte underskatta att folk uppskattar en trevlig kniv, det har man också gjort sen urminnes tider. Men i sak stämmer ju detta fullkomligt. En kniv uppfyller ett behov, varken mer eller mindre.
 
1. För det är väl inte så att man försöker skryta med att man har råd?
I andra kulturer kallas en dylik pjäs förlängare.

2. Frågan är väl oxså om det är bruksting eller vitrindammsamlare som diskuteras och visas upp på flera av knivsidorna? Flera av de uppvisade exemplaren har på sin höjd tagits ur sin resekostym enbart för att ftograferas, inomhus eller i ett arrangerat hörn av trädgården, alltid vid torrväder!

3. Ego som är en brukare och använder mina grejor har fått kommentarer om att blad var repiga, slidor slitna, skaft nötta, eggar omslipade. På verktyg som brukas är ju dylikt normalt och kallas av brukarna för patina. Älskade pryttlar brukar uppvisa sådana små ålderstecken.

4. Men en tråd av det här slaget kommer inte att bli +500 sidor lång för att den ifrågasätter envars behov. Men förhoppningsvis kan den ge något svar på TS väl berättigade fråga.
Haha, inser att du med dessa meningar syftar bl a på mig ;).

1. Jag kan försäkra dig att det inte har med eventuella banktillgodon eller förlängare att göra. Det hela är mycket enkelt. Jag finner en estetisk skönhet i knivar, liksom i fiskerullar, armbandsur och liknande. Att de sedan går att använda är ett plus :).

Visserligen kan en samling vara värd sina pengar men man har trots allt haft stora utgifter vid anskaffandet. Ibland är frågan om det över huvud taget lönar sig.

2. Mina knivar ingår i två kategorier. Den ena är utpräglade användare, dvs knivar som jag använder till jakt, fiske, friluftsliv och till vardags. Dessa knivar uppvisar rejäla spår av slitage. Dock behandlas de med respekt!

Den andra kategorin är samlarknivarna. Dessa använder jag självklart inte. Knivarna katalogiseras, fotas och förvaras på ett sådant sätt att de inte kommer till skada. Helst skall originalasken, kvittona och alla typer av extratillbehör finnas med. Min åsikt är att man lika gärna kan samla på knivar som man samlar på gamla båtar, frimärken eller lampskärmar. Jag ser faktiskt ingen skillnad där.

3. Konstigt att du blir kritiserad pga utseende på dina slitna knivar. Det skulle du inte ha fått av mig! Tvärtom brukar jag berömma folk som sliter fram en kniv med ett sådant utseende!

4. De flesta trådar som handlar om knivar blir tämligen långa. Dock har vi ju redan en sådan mastodonttråd. Att det skulle uppkomma en till är inte så troligt ;).

~Paul~
 
Men frågan är vad man har kniven till.

Jag använder egentligen tre knivar, filékniv, "böskniv", och en bättre kniv. Rensa fisk, diverse göromål som att tälja och så vidare för filé och bättrekniven. Sen har jag böskniven när jag rensar bort sten ur kängorna, grottar runt kring brasan, eller liknande. "bättrekniven" använder jag också som filékniv när jag är ute längre och lämnar då filékniven hemma.
 
Dagsutflykter: Fällkniv (till mat mest, men även lite nöjestäljning kanske?). Om det ska eldas till kaffe och är kasst väder även kniv med 15cm blad för späntning.
Övernattning med eldbehov: Tjock lång (200x5-6mm) kniv helst (vissa föredrar yxa) för vedklyvning och fällkniv till allt annat.
Fjällvandring: Fällkniv och en vanlig liten skalkniv från köket.
Jakt: typ Fällkniven F1, jag har något liknande.
Fiskar gör jag sällan men då brukar jag ta vad jag har.
Med fällkniv avses typ Victorinox med sax etc.

Så visst går det att motivera lite olika knivar i garderoben. Jag har slutat köpa samlingsobjekt, får ångest av saker som ej används.
Sen är det här med kniv, och framförallt stor sådan, något som ofta lockar till debatt. Det är kanske lite osvenskt att sticka ut med en vackert gjord stor kniv i friluftslivet, medans det är helt ok att ha med en ännu större ful rostig yxa. Tröttsamma "lagomfasoner" från tafatta kulturtramsar med lite för många norpiga plagg från Fjällrävens '68 kollektion i friluftsgarderoben, påstår vissa. Vad vet jag.

/M
 
Sysslor. Visst öppnar jag matpaket med kniven, skär av någon rem som strular, fixar till en flisa som gått i kanotreling eller paddel. -men mer än något annat ersätter kniven de böcker jag läser när jag är hemma. Skulle jag släpa " läse" i skogen skulle min säck bli rätt tung! Alltså släpar jag en täljkniv istället.
 
Jag har vanligtvis en slidkniv med morablad (skogsbruk) samt en liten fällkniv (victorinox) (alltid).

Morakniven (fast med fancy handtag och slida (present)) används till att skära upp mat, öppna förpackningar, spänta ved, skära grillpinnar, rensa fisk, rensa vilt, tälja, rensa skidorna från is (baksidan av bladet!!) och tusen andra saker.

Lillkniven har också sax, fil (med liten skruvmejseldel längst fram), pincett och tandpetare. Saxen+fil används för att hålla naglarna i skick, pincetten på den är bra för att få ur stickor ur valfria kroppsdelar, kniven för att få upp förpackningar, skala sladd, och allt annat man rimligen (eller orimligen) kan tänkas använda en kniv till.

Är det bara jag som känner mig fullkomligt handikappad om jag inte har fällkniven i fickan? Avskyr att flyga med bara handbagage eftersom jag inte får med kniven...
 
Det snackas mycket om knivar här. Kan det vara den enskilt mest omtalade prylen i utrustningsarsenalen?

Men vad i använder ni den till? Jakt och fiske, det är ju givet vad man har den till där. Men för t ex vandring? Jag har bara min till att öppna matförpackningar...

Det finns så många fina knivar och köpsuget tilltar men vad ska jag ha den till? ;)

Det finns nog lika många svar som personer på de frågorna...
Personligen har jag två knivar. En som jag alltid har på mig, en liten Eka fällis som ligger fint i min ficka, oavsett om jag har kostym eller är klädd för vildmark. Den andra är lite mer anpassad efter behov. När jag är ute för att fiska är det ju givet med kniv. Både för omhändertagandet av kniven, men även för utrustning och sly.

Det sista du frågar skulle jag snarare vilja vända tillbaka till dig. Vilka situationer befinner du dig i? Är du ofta ute längre svängar i riktig vildmark, eller är det mest dagsturer? Lagas det mat över öppen eld där du själv samlar ved, är det färdiga eldstäder där det finns ved eller är det kanske spritkök som gäller?

Och precis som med mycket annat så finns det en estetisk bit i det hela. Vad tilltalas du själv av? Jag betalar gärna någon peng extra för att få en kniv, eller annan utrustning, som jag tycker är snygg även om den rent funktionsmässigt är lika bra som något billigare. Kniven är fortfarande ett verktyg som ska uppfylla de krav du har för ditt användande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
eklund Fin kniven Utrustning allmänt 6
cancerman senaste kniven Utrustning allmänt 3
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
Molngrabb Kniven Utrustning allmänt 7
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
sajberjohan Karesuando kniven Utrustning allmänt 1
seobserver Stark tråd Utrustning allmänt 5
Colorblend En tråd där vi tipsar om reor och bra erbjudanden Utrustning allmänt 3
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...