Cyklocross som touringcykel?

Tänkte hörs om någon har erfarenhet av att köra cyklesemester med cyklocross?

Jag kommer att köpa en Cannondale 2009 cx9 tiagra till våren. Jag vill ju naturligtvis ha en så allsidig cykel som möjligt då jag bara får plats med/har råd med en cykel i den lilla ettan. Så jag vill gärna kunna cykla både vättern, cykla till jobbet och köra en och annan cykelsemster. Enligt säljaren på cykloteket så kan man ju göra allt detta med denna typ av cykel (det går ju såklart med alla cyklar, men det ska ju vara kul också). Men vad säger ni andra? Jag kan ju ändra mig till i vår......
 
Tveksamt till full campingutrustning

Tänkte hörs om någon har erfarenhet av att köra cyklesemester med cyklocross?

Jag kommer att köpa en Cannondale 2009 cx9 tiagra till våren. Jag vill ju naturligtvis ha en så allsidig cykel som möjligt då jag bara får plats med/har råd med en cykel i den lilla ettan. Så jag vill gärna kunna cykla både vättern, cykla till jobbet och köra en och annan cykelsemster. Enligt säljaren på cykloteket så kan man ju göra allt detta med denna typ av cykel (det går ju såklart med alla cyklar, men det ska ju vara kul också). Men vad säger ni andra? Jag kan ju ändra mig till i vår......

Jag har förvisso ingen cyclocross, men jag kan tänka mig att den är mindre lämplig när full campingutrustning ska med. För det första är det vanligtvis betydligt kortare kedjestag på en cyclocross än på en traditionell turingcykel, vilket bl.a. innebär att dina hälar lätt slår i bakväskorna. Dessutom använder väl cyclocross baknav med 130 mm O.L.D istället för 135 mm O.L.D. på traditionella touringcyklar och MTB. Det kortare O.L.D. måttet ger ett svagare bakhjul p.g.a. större offset.

Så för turer med full packning tror jag att en cyclocross är fel cykel för dig. Här är ju tveklöst en traditionell långfärdscykel att föredra. Cannondale har ju även sådana modeller på sitt digra program... Däremot borde en cyclocross kunna bli mycket trevlig för lättare packning (i framväskor) och credit card touring.
/Niklas
 
Dessutom använder väl cyclocross baknav med 130 mm O.L.D istället för 135 mm O.L.D. på traditionella touringcyklar och MTB. Det kortare O.L.D. måttet ger ett svagare bakhjul p.g.a. större offset.

/Niklas

Vad är O.L.D.?

F.ö. tycker jag också att touring borde funka om du pressar packningen. Eftersom du slipper köpa en till cykel så kan du ju köpa lättviktsprylar istället... :) Jag har tourat med en racer, det går, men man måste ta med ett minimum av grejer.
 
Over Locknut Distance, d.v.s. vilket avstånd/bredd du behöver mellan gaffeländarna för att hjulen skall passa.

F.ö. tycker jag också att touring borde funka ...

Är det inte så att en renodlad CX-ram inte har några flaskfästen? CX-loppen är väl rätt korta, stötiga och innehåller inslag där folk bär cykeln över axeln - allt som gör flaskor till mindre nödvändiga och t.o.m. opraktiska.
Kan ju vara en nackdel om man ska längre sträckor och inte gillar att köra med vattenblåsa på ryggen.
 
Har börjat med cylar igen...

Och mycke vill ha mer... :)
(Lånar tråden lite...)

Är toksugen på en racer, men hör av folk att jag "borde" köpa en cross istället...

Jag har aldrig cykeltränat eller tävlat, tänker inte tävla, tänker bara ha cykeln på väg som njutningsmedel och som komplement till MTB'n.

Så här kommer en "dumfråga":
-> Vad är det för skillnad mellan en racer o en cross?

Nästan samma "dumfråga", en smula omformulerad:
-> Varför blir jag rekommerad en cross istället för en racer?
 
Och mycke vill ha mer... :)
(Lånar tråden lite...)

Är toksugen på en racer, men hör av folk att jag "borde" köpa en cross istället...

Jag har aldrig cykeltränat eller tävlat, tänker inte tävla, tänker bara ha cykeln på väg som njutningsmedel och som komplement till MTB'n.

Så här kommer en "dumfråga":
-> Vad är det för skillnad mellan en racer o en cross?
(klipp)?

Utan att vara expert...min cross har ngt högre markfrigång än en racer och alla vajrar är dragna på översidan av ramen. Den minsta klingan på främre drvet är mindre, som på en MTBike, så jag har bättre utväxling i branta och knixiga backar. Till sist så är hjulen lite kraftigare med bättre grepp på grus/stig.

Sätter jag på racerdäck och en lite större klinga på framdrvet så har jag i princip en racer...ganska liten skillnad alltså.

Eftersom du redan har en MTB så skulle jag hellre skaffa en renodlad landsvägshoj...

Häls,

//J
 
-> Vad är det för skillnad mellan en racer o en cross?
Ramgeometri, samt att man använder canti-bromsar (eller v, eller skivor) istf vanliga racerbromsar.
Generelllt ramgeometri: Överröret är kortare på en cross, styrröret är mer bakåtvinklat. Du har mer plats i ramen/gaffeln för bredare däck.

-> Varför blir jag rekommerad en cross istället för en racer?
För att cross är inne? Jag skulle inte vilja avstå från min racer och bara köra CX:n. På väg känns min cross lite som en traktor, jfrt racern.

Håller med Johan, köp en racer.
 
Tänkte hörs om någon har erfarenhet av att köra cyklesemester med cyklocross?

Jag kommer att köpa en Cannondale 2009 cx9 tiagra till våren. ..Så jag vill gärna kunna cykla både vättern, cykla till jobbet och köra en och annan cykelsemster. ..Jag kan ju ändra mig till i vår......

Köp en sjukt snygg fulcross istället; PureBlood från www.cycles-for-heroes.com . Då kommer jag vara väldigt avis i alla fall.. Mycket mångsidig om än icke tävlingsmässig:

PureBloodA.jpg


Visst går det fint att köra touring med cyklocross om man vill. Sparsmakad packning och däckval efter aktuellt underlag. Sikta på max 10 kilo packning på max 40 liter volym. Då blir cyklandet i sig roligt och inte bara ett prisvärt naturnära transportmedel. Själv har jag väskor från Carradice under sadel och styre och ramväska från Jandd, tillsammans med Mahem-rygga. Funkar fint både på min FS-XC (bild nedan) och på min cyklocross. Inklusive litet tält och mat för 4-5 dagar.

2iihlwh.jpg
 
Är oxå lite sugen på en Cyclocross :) Har tröttnat på landsväg å cyklar lite Mtb mest enklare terräng grusvägar lite skogsstigar! Där måste väl en CX vara det ultimata! Har cyklat Vättern med Mtb å slicks borde gå ännu snabbare med CX med racerdäck!
Är inte insatt i marknaden men skulle vilja ha Shimano105 alt. Ultegra! Gärna med hydraliska skivbromsar!
Vart vänder man sig(helst svensk butik)? Vad skulle en sån skönhet kosta?

/Janne
 
Skivbromsarna måste nog bli mekaniska. Vad jag vet funkar inte reglage för bockstyre annars. Växelfunktionen ska ju kombineras med broms i samma reglage. Men ger ändå överlägsen bromsförmåga jämfört med cantilever-bromsar. som jag tyvärr har på min tyska fulcross.. Senaste inlägget på min blogg är om cykelcross på Järvafältet: http://jarladventures.blogspot.com/

En cross med slicks är nog snabbare än en mtb med slicks på vätternrundan, men en racig, lätt xc-hardtail kan vara nog så snabb på grusvägar och lätta stigar, inte säkert att crossen alltid är snabbare där. Min känsla i alla fall. Har aldrig tävlat.

På Happymtb.org finns gott om CX-trådar och folk har blykoll på alternativen. Tyskland är oftast billigast att beställa från. I svensk butik kostar ofta en cykel med motsvarande komponentnivå 50% mer. Men möjligen är ramfinish och hopsättning bättre, plus du får hjälp med service.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...