Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten?

Tjena!
Jag har precis joinat det här forumet i hopp om att stilla min kunskapshunger för vad det är jag behöver. När jag var ung hade min familj några gamla 70-tals kajaker, av vad jag kan tänka mig dålig kvalité, på vårt sommarställe i Småland . Hursomhelst tyckte jag det var väldigt kul att paddla och jag älskar att vara ute i naturen och få ta mig fram för egen maskin. Jag har nu i ett år legat i tankarna att skaffa mig en kajak för att paddla i skärgården här på västkusten. Framförallt omkring Göteborg där jag bor. Jag tänkte ha denna kajak för att göra en del dagsturer i Göteborgs södra skärgård under vår, höst och sommar helgerna samt någon eller några längre tältutflykter på sommaren. Jag tänkte även använda den för att scouta vågsurfingspots i skärgårdens yttre band. Att scouta sådana spots innebär ju att man måste vara ute då det är ideala förhållanden, d.v.s när det är hård sjö varpå kajaken måste kunna hantera detta. Vilken typ av kajak är att föredra? Jag kan nästan ingenting inom området.
Jag undrar även lite om vad man skall tänka på för säkerheten när man är ute i hård sjö. Flytväst är väl självklart. Läste här på forumet att folk pratar om torrdräkter. Fungerar det med surfvåtdräkter av tjockare kaliber? Eftersom jag tänkte vara ute i hård sjö är det väl ganska troligt att jag förr eller senare slår runt. Bör jag träna på eskimosväng eller nått liknande innan jag ger mig ut?
 
oj... Jadu börjar du inte lite i fel ända nu? Eller är det ett "troll" i farten...

Rätt kajak och utrustning för den typen av paddling när du skriver att du nästan inte kan något inom området.

Vill inte på något sätt avskräcka dig för det är ju väldigt skoj, spännande och häftigt att paddla kajak i tuffa förhållanden men... Kajaktyp är väl i sammanhanget av underordnad betydelse, det viktigaste är ju kunskap. Lära sig krypa innan man går typ.

Med rätt kunskap kvalar ju ett rätt brett spektrum av kajaker in som lämpliga farkoster men utan kunskap spelar det ingen roll vilken kajak du sitter i...

Min rekommendation är att du börjar med kunskap. Kommersiellt finns t.ex. Escape Kajakcenter som anordnar kurser för såväl nybörjar ända upp till den typ av paddling du pratar om. Mer ideellt finns ju både klubbar och Friluftsfrämjandet där du kan hitta liksasinnade med koll att lära dig av.
 
Ja, jag förstår att det är lite väl optimistiskt att syssla med sånt direkt. Okej men om man tänker sig först och främst att kajaken i början skall användas till dagsutflykter i skärgården men att den skall vara passande för att senare användas för längre "expeditioner" och grov sjö.
Är det nödvändigt att gå kurser tycker ni? och i sådannafall vilka av kurserna? Verkar som de kostar 1500 spänn allihopa på escape. Hur fungerar det här med friluftsfrämjandet? Är det som en kanotklubb eller?
 
Jag är i samma sits som du, på sätt och vis. Har gått och grunnat i många år och efter en forspaddlingskurs i somras är det kört att blunda mer för denna fantastiska form av naturnjuteri.

Jag attraheras också av stökigt vatten och vill också kunna parkour innan jag kan krypa, så att säga. :D

Mitt letande har tagit mig fram till Tiderace Xcite, enda nackdelen är att skiten är dyr. Försök att hitta något billigare finns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57106

Efter att ha tagit mig från grusvägscykling till renodlad DH och plattcykling på stökstig under många år med utrustning som håller tillbaka utvecklingen, tänkte jag lära mig paddla med prylar som kommer funka ända fram till målet från start...

En stor fördel med kajaker är att de inte sjunker nämnvärt i andrahansvärde, till skillnad från cyklar. Kostar alltså inte så mycket att köpa fel.

Men se till att gå några kurser eller hitta andra att paddla med, så du slipper harva ensam (inte minst av säkerhetsskäl).
 
Torrdräkt är att föredra enligt mig som är gammal dykare. Köper du en andas-torrdräkt med rejäla boots så har du glädje av den även när regnet öser ner och du är utomhus. Jag skulle aldrig dra på mig en våtdräkt, det plagget lämnade jag därhän för 30 år sen och jag längtar INTE tillbaks till den tiden.
 
Jag är i samma sits som du, på sätt och vis. Har gått och grunnat i många år och efter en forspaddlingskurs i somras är det kört att blunda mer för denna fantastiska form av naturnjuteri.

Jag attraheras också av stökigt vatten och vill också kunna parkour innan jag kan krypa, så att säga. :D

Mitt letande har tagit mig fram till Tiderace Xcite, enda nackdelen är att skiten är dyr. Försök att hitta något billigare finns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57106

Efter att ha tagit mig från grusvägscykling till renodlad DH och plattcykling på stökstig under många år med utrustning som håller tillbaka utvecklingen, tänkte jag lära mig paddla med prylar som kommer funka ända fram till målet från start...

En stor fördel med kajaker är att de inte sjunker nämnvärt i andrahansvärde, till skillnad från cyklar. Kostar alltså inte så mycket att köpa fel.

Men se till att gå några kurser eller hitta andra att paddla med, så du slipper harva ensam (inte minst av säkerhetsskäl).

Håller med om xciten som ett bra alternativ. finns en annan tråd just nu i forumet om alaw bach, som också nämner ett par kajaker. Är du lite större är Romany Surf också ett gptt alternativ. Det du är ut efter är kajaker som är till för att kunna svänga i vågorna. typiska engelska bananböjda kajaker, gärna lite kortare än traditionella svenska rörformade.

Vad gäller säkerhet: våtdräkt duger ett tag till, men inte när det är kallt. Torrdräkt är idealiskt, men det är en mycket dyr investering. så börja med våtdräkt och undvik att paddla när det är kallt i vattnet, eller offra pengarna.

--- Mats ---
 
Coastspirit (före detta Zegul 503) tycks ha samma skrovform & bredd som 550g, men en halvmeter kortare. Den är ju också i ett material som tål alla nybörjarmisstag. Den verkar kunna det mesta.
Jag funderar själv på att skaffa en sådan.


Frid

Som ett svar på frågan för paddling i vågor så är det nog väldigt bra med den halva metern som saknas i förhållande till 550g, aldrig provat 550g, men väl zegul 550 utan g, och den är lång och platt. tål sjö bra, men med en klar benägenhet att lägga sig på sidan i vågorna. Inte vad jag betraktar som idealet för en surfleksak.

--- Mats ---
 
Oj jag förklarade nog lite otydligt. Jag tänkte nödvändigtvis inte på att surfa med kajaken. Jag vill använda den för att ta mig ut till ställen i yttre skärgården för att surfa med bräda. Man behöver ju dock vara ute när det blåser rejält så kajaken behöver tåla stor sjö, men dock inte brytande vågor och sånt. Fast det låter ju kul det med :)
Men är en havskajak den mest ideala kajaktypen för Västkustens skärgård under stormiga dagar eller är det nån annan sort. Vad är ett vettigt pris att lägga på sin första kajak? Kanske borde jag leta efter en begagnad kajak? Går det att packa alla kajaker ungefär lika mycket eller är det stor skillnad i lastutrymme?
 
Köp en billig begagnad rotationsgjuten kajak först tex begagnad BorealDesign Inukshuk.

Vill du lägga mer så köp en Point 65 Whisky 18, om du år storväxt, annars en Whisky 16. Dom är billiga men inte jättestarkt byggda. Dom tål stor sjö och är hyfsat stabila utabn att vara trista.

Vill du ha en dyr, starkare byggd, kajak som är kul hela livet så köp en TideRace Xplore, XploreS eller Xcite beroende på din storlek.

Men som sagt köp en rotationsgjuten begagnad först så du får paddlat undan lite så du inte tappar lusten. Med min Inukshuk kan jag ta mig vart som helst i alla väder men den är lite trist och fet när man paddlat några år. Den rymmer också lätt packning för 4 veckor.
 
Om du ska använda kanoten som ett transportmedel ut till brädsurfingen kanske det är lite andra saker du kan fundera på:

Tillräckligt stadig så att du törs/kan paddla ut till de förhållanden du söker,
Hyfsat snabb så du kan tillbringa mycket tid med det du vill (surfa),
Lätt att manövrera även med en surfbräda på släp (?).

Hade du inte nämnt övernattningar hade jag sagt surfski - men nu blir det några andra:

Trapper Adventure: Hyfsat stadig och lättmanövrerad,
Reval Kayaks Cruiser: Stadig, hyfsat snabb och lättmanövrerad,
Cobolt Kayaks Mentor: Stadig, hyfsat snabb och hyfsad manövrering,
Trapper BarraQuda: Stadig och hyfsat snabb,
Reval Kayaks Commander type-S: Hyfsat stadig (speciellt lastad), snabb och lättmanövrerad.

Allt är personligt tyckande och kan upplevas annorlunda av andra. Men köper du en "leklåda" så var beredd på att den är tristare att paddla ut till leken med. Du måste alltså värdera om det är kanotlek eller kanotfärd som är viktigast för dig ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...