Olika beläggningar på kastruller/stekpannor

Nonstick (teflon?), duosal, titan, , rostfritt.. vad är nackdelar resp. fördelar med dessa?

Ska köpa nytt hade jag tänkt då jag har rostfritt idag som jag tycker verkar bra, ger god värmeledningsförmåga och ger en jämn värme samt är mycket slitstarkt. Väger dock lite mycket..

Fördelar nackdelar samt reflektioner i övrigt om vad ett kök behöver innehålla emottages tacksamt!

Paddlar och vandrar..

// Jocke
 
Belagd alu är rätt bra

Har inte använt alla material som finns men det beror ju lite på vad du har för brännare/kök och vad du ska laga till. Titan känns kanske lite "marknadsföringstrick"?

Pris/prestandamässigt tycker jag att Trangia 25/27 med belagd aluminium och gastillsats är en vansinnigt bra kombination. Inget för UL:aren dock.

Behöver du bara koka upp vatten så verkar "Jetboil" vara intressant! Lite dyrt bara.


Spritkök + ren alu hoppas jag tillhör historien..
 
Trangia med gas

Trangia med gasoltillsats tycker jag fungerar bäst, om man som sagt inte är så beroende av låg vikt. Trangia har ju en kastrulltyp gjord av duossal, alltså rostfritt stål och aluminium. Slagtåligt och bra värmespridning. Annars fungerar det bra med kastruller i aluminium men ska man använda stekpannan är det bättre med en med teflon beläggning.

Jag har nästan helt gått över till jetboil då jag bara kokar vatten och använder torrmat som blandas i påsen. Skönt att slippa en massa kastruller.

Mvh, Per Nyberg.
 
Hårdanodiserat! :)

Jag rekommenderar att du köper kokkärl i hårdanodiserad aluminium om du inte absolut vill ha det lättaste.
Hårdanodiserad aluminium är lätt - bara titan är lättare - och har aluminiumets goda värmeledningsförmåga utan att maten bränner fast i onödan och utan att reagera med vissa matvaror som vanlig aluminium gör.
De kärlalternativ i hårdanodiserad aluminium jag känner till är Primus Litech och Optimus Terra.

Om du däremot vill prioritera vikten maximalt så är det titan som gäller!

[Ändrat av haskell 2005-08-05 kl 20:17]
 
Har en lös brännare, dvs jag ska bara ha kokkärl.

Titan är inte nödvändigt, vill ha något som är slagtåligt och som är lättdiskat/inget som fastnar/bränner fast...

Aluminium med teflon/nonstick alltså?

// Jocke
 
Nonstick fungerar bra och är väldigt praktiskt för t.ex gröten när det ska diskas, OM ytan håller. Och det kräver att du använder trä eller plastbestick. Metallvisp eller sked så repar du till slut ytan, och då fastnar grejer värre i det upprepade än i en vanlig alukastrull. Tvingas då bearbeta med någon diskborste, diskvamp eller t.o.m svinto, och då är det helt kört.

Jag har just lagt undan min tredje nonstick-kastrull som sabbats. Varierade havregrynsgröten med Pama minutrisgrynsgröt under en längre vandring i juni-juli. Mjölken (mjölkproteinerna?) fastnade hur jag än rörde, så till disken räckte det inte med gräs och mossa, eller ens Scotchsvamp. Fick ta svinto för att få bort det brända, och så var den körd.

Ska du bara koka havregrynsgröt och dylikt, inget med mjölk i eller annat som obönhörligt fastnar, och om du använder trä- eller plastbestick fungerar nonstick förnämligt vid diskningen, gröresterna bara ramlar ut om kastrullen stått i blöt ett tag, eller t.o.m. om den stått upp- och ner och torkat i solvärmen;-) Men vill du kunna använda visp, metallsked och dylikt, använda mjölkbaserade grejer, så skaffa något annat. Jag ska för egen del testa en duossalkastrull istället. Den går i alla fall att diska utan att den sabbas, även om den i vissa fall blir mer svårdiskad.

Kastrullkonstellationen är annars Trangias 2,5 liters alukastrull med hänkel (om vi går 2 eller 3, för att laga middagar av hemtorkat), MSR:s 1,0 liters stålkaffepanna eller en knapp 1-liter kaffepanna i titan (ingen alu till kokkaffet), tidigare nonstickkastrullen till gröten mm (men nu ska som sagt en duossal testas), en stekpanna i titan (stekpannan används inte varje dag, men vi vill ha en så då blir det titan för att det är lätt).

Raskesven
 
Att tänka på med lös brännare är bredden på lågan som den ger. Smal låga kräver liten diameter på kärlen o tvärtom. Är lågan väldigt smal (säg <2cm) till "trangiadiameter" så blir det en relativt liten yta som ska förmedla all värme till vätskan/maten i kärlet = större risk att bränna fast / svåranvänt!

Vad gäller bestick o reprisk så rekommenderar jag starkt Lexanbestick och vanliga Gastromax köksverktyg. Precis som i köket så ska metall & svinto undvikas. Koka rent dem med lite, lite diskmedel istället.

Joakim Ambrosson; sa:
Har en lös brännare, dvs jag ska bara ha kokkärl.

Titan är inte nödvändigt, vill ha något som är slagtåligt och som är lättdiskat/inget som fastnar/bränner fast...

Aluminium med teflon/nonstick alltså?

// Jocke
 
Jag har ett Primus Omnifuel med relativt bred låga.

Hmm, har en stekpanna med en beläggning jag inte känner igen. Det är inte som aluminium utan mörkare. Ljusare än teflon (ordinär iaf).. vad kan det vara? Aluminium på utsidan iaf.

// Jocke
 
Trangia hade en ljust "primergrå" variant i början (nu är de svartgrå som många andra).
Det som skiljer olika "nonstick" är släppegenskaper, ythårdhet samt hur väl skiktet sitter kvar på aluminiumet).

Hade jag varit i din sits hade jag dock satsat på ett kokkärlsset. För tillfredsställa ordningssinnet: ett litech från primus... Stekning går att göra i botten på en kastrull och locket sparar energi vid kok.
 
Hmm, jo, jag har för mig att jag köpte ett nonstick-fabrikat och den är lite glänsande gråprimer-aktig. Ska testa och se om jag kan bränna fast någe då jag inte har använt den på ett tag ;)

Bästa sättet är att testa, behöver ju inte bränna fast iof.. haha.

// Jocke, som också önskar råd om pannlampa men inte fått någe svar :(
 
jag har två olika system: 1, msr brænnare med "msr guide lite" aluminium kastruller belagda med teflon. dessa har jag vår sommar høst. maten fastnar inte och det ær ok i vikt. 2, om vintern andvænder jag ett system som heter markill. hængs upp i førtæltet gjenom en kjedja och en karabin i taket. detta ær antingen slått av eller på full fart! andvænds bara før snøsmæltning då jag har frystorkad mat.

robert
 
Duosal

Även jag har tänkt köpa gasolkök (idag el. imorgon närmare bestämt). Efter att ha testat både Primus Gas-variant på trefotstativ samt Trangia med gas-tillsats, lutar det åt Trangia. Framförallt för att det tycks vara lättare att hitta bra Kit till Trangia. Att med kort varsel få en primusbrännare med kastruller och stekpanna verkar svårt.

Trangia 25-7 med duosal-beläggning tror jag på. Gillade de gedigna kokkärl jag testade till Primusköket, och duosalen ligger där närmast.

Jag trodde inte att det fanns Trangiakök med gasolbrännare att köpa som Kit, men på intersport hade de en 25-3 med gasolbrännare för 800:-.

25-7 + brännare skulle på naturkompaniet kosta 1050:-. Dyrt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
thureb Råd och röns gaskökstest i olika vindar Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Lorre2 Olika kök? Kök och brännare 30
plarsso Olika storlekar på glödstrumpor för fotogenlyktor Kök och brännare 3
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...