Hållbarhet kedja?

Hej!
Köpte mej en Skeppshult elit 27 som pendalrscykel i september i år och den har Shimano Sora/Thun 27 växlar (3*9).
http://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/elit-27/
Den har funkat utan anmärkning tills igår då jag var ute och cyklade på plan mark, dottern i barnsadel och växlade upp från växel 3 till 12 (3 lättaste växel bak och från lilla till mellandrevet fram) och då sa det knak och kedjan delade sig. Jag la inte på någon nämnvärd kraft utan trampade i kanske omkring 7km/h. Kedjan har gått 53 mil och är som sagt omkring 3 månader gammal och jag har smort den med teflonspary kanske 4 ggr med tonvikt på senare perioden då regnet kommit - har jag haft otur eller gjort något fel?
Sprinten verkar sitta kvar där kedjan delat sig. Ser ingen rost på kedjan.
Normalt kör jag mest till och från jobbet, ganska plan mark, 95% asfalt och trampar på i snitt 25km/h och ofta med grabben bakom på påhängcykel. Väger 90 kg och 7 kg i väskor på pakethållarväskor. Cykel står i kallförråd (tak och väggar men ingen värme) både hemma och dagtid utanför jobbet.

Min cykelhandlare har stängt i helgen men ska givetvis dit med cykeln på måndag och se vad han säger och låta honom laga. Jag köpte ju skeppshult för att få en svensk kvalitetscykel.

Visst ska väl en kedja hålla längre än 53 mil på hyfsat plan mark även om jag kör med last?

/Patrik
 
Var det en nit som gled ut? Har kedjan kedjelås? Märke på kedjan? Ovanligt att kedjor går av hur som helst.Låter som det varit fel nånstans i drivlinan.

Tänkbart att kedjan kilat fast sig mellan kransarna bak eller fram.

Thure
 
Var det en nit som gled ut? Har kedjan kedjelås? Märke på kedjan? Ovanligt att kedjor går av hur som helst.Låter som det varit fel nånstans i drivlinan.

Tänkbart att kedjan kilat fast sig mellan kransarna bak eller fram.

Thure

Tror det stod shimano på kedjan också.

Men utanpåliggande växlar har man väl inte kedjelås, eller?
Då delar man väl kedja med medkedjebrytare som "trär ur" niten i sidled?

Mycket möjligt att kedjan fastnat men tycker det låter lite osannolikt med så pass nya grejor och väl injusterade.

/Patrik
 
Jo, snabblänk, powerlink eller vad de nu kallas. På (de flesta) moderna kedjor kan man inte dra ur en pinne och sen trycka in den igen. Den är förstörd. Därför använder man såna här snabblänkar. När man köper ny kedja följer det alltid med en. Bra att ha några i reserv också.

I princip ska man kunna både montera och montera av dem för hand. För att få av dem föredrar ivf jag en specialtång. Om det är den länken som gått upp kan det vara så att den inte var riktigt påsatt från början. Låter nästan som det är det som hänt iom att du sa att kedjan delat sig. Om du menar att en länk delat sig på längden är det nog så.

Här ser du hur det funkar. Finns några olika typer, men principen är samma. Ser det ut så där tycker du?
https://www.youtube.com/watch?v=XGAASZku1U4
 
Jo, snabblänk, powerlink eller vad de nu kallas. På (de flesta) moderna kedjor kan man inte dra ur en pinne och sen trycka in den igen. Den är förstörd. Därför använder man såna här snabblänkar. När man köper ny kedja följer det alltid med en. Bra att ha några i reserv också.

I princip ska man kunna både montera och montera av dem för hand. För att få av dem föredrar ivf jag en specialtång. Om det är den länken som gått upp kan det vara så att den inte var riktigt påsatt från början. Låter nästan som det är det som hänt iom att du sa att kedjan delat sig. Om du menar att en länk delat sig på längden är det nog så.

Här ser du hur det funkar. Finns några olika typer, men principen är samma. Ser det ut så där tycker du?
https://www.youtube.com/watch?v=XGAASZku1U4

Har inte kollat så noga men en skillnad är att min kedja inte delat sig så att i en änden sitter "en sprint + en yttersida" och i andra änden sitter "en sprint + andra yttersidan".
Men kedja har delat sig så att sprinten sitter kvar på ena sidan i de två inre länkarna (höger i bilden nedan) och i andra ändan sitter de två yttre länkarna med tomma sprinthål (vänster i bilden nedan).
Ett försök att beskriva det med ASCII följer här, kedjan sedd uppifrån och tomma sprinthål indikeras av "o"

Min ASCIIkonst fungerade inte, mellanslagen blev fel så se bifogad bild:




/Patrik
 

Bilagor

  • kedjeASCII.JPG
    kedjeASCII.JPG
    12.9 KB · Visningar: 824
När jag som ung med 5 kransar bak lärde mig växla var det utan drag i veven.
Mina kedjor har hålt även numera när det 7-10 kransar därbak. Så jag tror det var ett teknikfel.
Jag hoppas ni kom hem utan en för lång promenad.

go tur
 
Cykelhandlaren lärde mig (vad jag redan visste), att växla medan man trampar runt men med låg belastning och låg/måttlig kadens.

Men en så ny kedja ska inte dela sig, det är både cykelhandlaren och Skeppshult (och jag) överens om. Har lämnar cykeln och hämtar ut den med ny (inte samma utan helt NY) kedja ikväll igen.

Hoppas den håller längre!

/Patrik
 
Cykelhandlaren lärde mig (vad jag redan visste), att växla medan man trampar runt men med låg belastning och låg/måttlig kadens.

Men en så ny kedja ska inte dela sig, det är både cykelhandlaren och Skeppshult (och jag) överens om. Har lämnar cykeln och hämtar ut den med ny (inte samma utan helt NY) kedja ikväll igen.

Hoppas den håller längre!

/Patrik

Hämtat ut cykeln med helt ny kedja monterad. Provtur imorgon.

/Patrik
 
Sa de nåt om vad de trodde hade hänt?

Inget säkert baserat på hur kedjan såg ut men en gissning var att kedjan delat sig i skarven där den satts ihopa, men generellt var både cykelhandlaren och leverantören mycket förbryllade - det ska inte hända på så nya grejor.
Provcyklad med nya kedja nu och verkar funka bra igen.

/Patrik, hoppas slippa sådant framöver
 
Slarvigt ihopsatt kedja är väl troligaste orsaken.

Sen kanske det inte var din växling just då som "knäckte" kedjan, du har kanske vid tidigare tillfälle råkat växla så att du hade innersta bak och yttersta fram (eller tvärtom) där kedjan utsätts för rätt kraftig knäckning i sidled. Det har hänt mig ibland när man hamnar i en stressad situation och inte riktigt hinner tänka hur man växlar, visserligen har kedjan då inte gått av, men jag har insett att "oj, på den här växeln borde jag inte cykla".

Och sen var niten då "halvt isär" vilket gjorde att den så småningom lossnade.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...