Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var?

Hej!

Jag är en 24åring som länge velat lära mig segla och nu skall ta tag i saken.

Jag har kikat en del på internet på kurser och bland annat hittat GKSS weekendkurser i gbg för 3600kr.

Är det ett vettigt och prisvärt alternativ? Hinner man lära sig något på en helg? Det är ju trots allt ganska dyrt.

Finns det några kvällskurser eller liknande? Bättre alternativ?

Tacksam för tips!
 
GKSS var väl mitt förslag också, då antar jag att de inte har några kurser kvällstid längre? För det vore kanske bättre med kurstimmarna utspridda över tid, än en intensivkurs en helg bara?

Långskott, och beroende på hur social du känner dig:
Sätt upp lappar i Gbgs segelbåtshamnar, typ Hinsholmen, Långedrag, kolla om någon behöver och du kan få hänga med någon som gast på vecko-regattorna? "Nybörjare, men läraktig", typ?
Vet vänner som har båt men ibland kan ha lite svårt att ragga upp person 2 eller 3 för de informella tävlingarna. Typ tisdagar? Äsch, långskott som sagt, men försöka duger!
Lycka till,
 
GKSS var väl mitt förslag också, då antar jag att de inte har några kurser kvällstid längre? För det vore kanske bättre med kurstimmarna utspridda över tid, än en intensivkurs en helg bara?

Långskott, och beroende på hur social du känner dig:
Sätt upp lappar i Gbgs segelbåtshamnar, typ Hinsholmen, Långedrag, kolla om någon behöver och du kan få hänga med någon som gast på vecko-regattorna? "Nybörjare, men läraktig", typ?
Vet vänner som har båt men ibland kan ha lite svårt att ragga upp person 2 eller 3 för de informella tävlingarna. Typ tisdagar? Äsch, långskott som sagt, men försöka duger!
Lycka till,

Tack för svaret!

Precis, jag skulle hellre föredra utspridda kvällskurser då intensivkursen bara är en helg. Och vad jag förstått har GKSS inte kvällskurser utan enbart intensivkurser där man bor ombord.

Jag har faktiskt tänkt tanken att sätta upp en annons i typ Långedrag...Får se om det leder till något. =)

Tacksam för fler tips!
 
Om du inte har bråttom att lära dig så kan en sjöscoutkår vara rätt för dig. Genom att delta i kårens ordinarie verksamhet kommer du att få lära dig segla, men det kommer att ta dig mer tid än en "vanlig" kurs. Å andra sidan så kostar det mindre, och du kommer att få lära dig massor med saker runt omkring segling och båtinnehav som är bra att veta/kunna.

Annars är min inställning tämligen enkel: på en veckoslutskurs hinner du inte lära dig mycket, knappt ens att få båten dit du vill. Det är för mycket du måste lära dig för att det skall gå på ett veckoslut. Åtminstone om du helt saknar båtvana sedan tidigare. Om du kan en del sedan tidigare så kan det funka, men jag är skeptisk.

När jag hållit segelkurser har det varit en vecka eller tre veckoslut, och även med den tiden känner jag mig stressad hela tiden...
 
Segelskola...

Har för mig att det finns en "Galne Gunnars" seglarskola uppe i Ljungskile.
Hårt o brutalt, men funkis.
Har man inga inbitna seglande kamrater med tålamod, finns det inga genvägar annat än att "göra" det själv.

Segla på :)
 
Lite sent svar så här ett år senare kanske... men rekommenderar också sjöscoutkår (där jag själv lärt mig segla) men det är som nämnts ovan krävs det lite tid. Har sett seglingskurser för vuxna på gksssmogen.se också, det kanske kan vara något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
ema Jonas maila mig. Segelsporter 0
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
fjllrv Segla blå bandet i öppen båt Segelsporter 34
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
tompa_m Segla ensam i öppen båt? Segelsporter 5
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
börje2 Segla ensam? Segelsporter 13
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
plast segla som gast? Segelsporter 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...