Jod(Iodine) vs Klorin/Klorit(Clorite)

Jag undrar vad det är för skillnader på dessa vattenreningsmetoder, tid det tar, dödar det giuardia, crytosporidium, botulism? smakpåverkan, tid det tar innan allt dör i vattnet OCH det inte längre är farligt att drick pga kemikalien.



Som bonusfråga undrar jag hur det är med svenskt algrikt humusvatten, det måste inehålla bra mycket elektrolyter om man inte filtrerear. Betyder det att man måste dricka mer av det för att bli ordentligt hydrerad?
 
Jag är ingen kemist så kan inte svara exakt på de frågorna jag tror du ställer men kan ge lite input. Inlägget stinker något av troll men jag tar det ändå seriöst.

Jag använder endast klorin hemma och inte jod, det jag fått lära mig är att jod anses vara en kraftigt föråldrad teknik med flera nackdelar i form av smak och effekt.

Klorit är väl en sten, och kan antagligen inte rena så värst mycket? Du menar antagligen Chlorite och då i formen av Chlorine dioxide.

Elektrolyter är bra för din kropp. När jag är utomlands i varma miljöer ser jag till att få extra mycket elektrolyter i mig genom speciella drycker som innehåller detta. Om du med elektrolyter i vattnet menar havsvatten så är det ingen bra idé att dricka dubbelt så mycket av det nej, din njure kommer inte kunna hantera den situationen.
 
Tack! länken hjälpte väldigt mycket!


Nu undrar jag lite om detdär med pH? ska man ha me sig pH-mätare för att veta om vattnet går att rena med klor? (isf vilka intervall klarar klor att rena?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moore Vattenrening med jod vid biologisk krigföring Överlevnad 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...