Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck?

Jag och min fru funderar på att skaffa oss ryggsäckar för framtida kombinerade båt-/tågluffning och/eller lite vandring. Förmodligen blir det inga fjällvandringar av de längre slagen.

Har sett att Haglöfs har två stycken varianter, en herr- och en damstorlek, som eventuellt skulle kunna passa oss. Ryggsäckarna är OXO Travel 70 (herr) och OXO Travel 60 Q (dam).

Det som fick mig att fastna för dessa ryggsäckar är främst två saker (utöver andra ryggsäckar). Dels att man får med en dagsryggsäck utanpå den ordinarie ryggsäcken, vilket kan vara bra när man exempelvis flyger och vill ha med sig handbagage som inte tar onödig plats när man väl kommit fram dit man vill vandra/luffa. Dels att det följer med ett transportöverdrag för bärsystemet med inbyggt regnskydd, vilket är en fördel när man flyger och inte vill att alla remmar ska fastna på deras transportband etc.

Dock verkar säckarna vara ganska så tunga (runt 3 kilo), vilket kanske kan vara en nackdel, men samtidigt kanske detta bådar för bra kvalité?

Någon som har erfarenhet eller råd angående dessa ryggar. Dessa ryggsäckar verkar vara på väg ut ur deras sortiment, i alla fall herrmodellen.
 
Senast ändrad:
Denna typ av "travelryggsäckar" är en kompromiss och aldrig lika bra som vanliga ryggsäckar att bära. Tunga, undermåliga bärsystem (pga att de skall kunna packas undan), baktunga mm och ofta dyra.

Det är bättre att ni satsar på ett par riktiga ryggsäckar som passar era ryggar och kombinerar med en separat "flightbag" till varje ryggsäck som skyddar hela ryggsäcken vi flygtransport. Använder denna själv:
http://www.stadium.se/is-bin/INTERS..._Factfinder-SimpleOfferSearch?Query=flightbag

När ni kommer fram knölar ni ner flightbagen i resp ryggsäck. Vid annan användning när ni inte skall flyga lämnar ni flightbagen hemma. För att bättre skydda ryggsäckens bärsystem innan ni lägger ner den i flightbagen spänner ni avbärarbältet bakåt och kring ryggsäcken om det går.

Vill ni komplettera med en separat handbagage eller turryggsäck finns det små komprimerbara som väger bara några hundra gram, ex:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-...?SelectedProductUUID=GMXCROioEo8AAAEzX_IYgvcC
 
Hej.
Vi har rest en hel del med vår "vanliga" OXO säck (75 lit pga barn med). Den funkar perfekt att packa och packa upp och funkar fint även vid fjällvandring. Vi har även en Everest reseryggsäck men den tycker jag är klumpigare. Den lilla säcken som man kan fästa utanpå var sällan fastsatt eftersom vi brukar vilja ha dessa saker åtkomliga underresorna och under uppsikt. Den har dock fördelen att kläderna inte blir lika skrynkliga.
Skulle jag välja nu skulle jag definitivt köpa en vanlig hyggligt rymlig frontmatad ryggsäck med flightbag och en liten smidig ryggsäck som till nöds kan tryckas ner högst upp i den stora säcken. / Sofia
 
Jag har en sådan...

...och använde den under 7 veckor i Asien. Nöjd med ryggsäcken, men sen gick vi inga längre sträckor med ryggsäcken på. Har egentligen inget negativt att säga om den. Smidigt med det inbygda flight-skyddet, min kompis fick packa in sin ryggsäck i en plastpåse, vilket jag slapp. Jag använde den lilla ryggsäcken mycket, men jag hade den alltid hängande på magen. Funktionen att sätta fast den på den andra ryggsäcken använde jag bara när jag hade köpt en till liten ryggsäck och därför behövde bli av med den på ett smidigt sätt. Helt okej ryggsäck, bra funktioner. Har egentligen inget negativt att säga om den.

/annika
 
Jag använder en oxo 70, helt klart en underbar säck, gillar bärsystemet, den byter jag inte ut i första taget. Håller med smux att man bör köpa en separat flightbag för att undvika en massa trassel med transportbanden.
 
Har just köpt

en Abisko Valde länge och väl mellan den och just OXO. Fick många förslag här på Utsidan. Mina behov är visserligen lite olika era men jag vägde dock in flyg och vandring i Alperna m.m.
OXO går att få för riktigt bra pris nu, tydligen är det någon modellförändring på G.
För min del föll OXOn bort p.g.a. den något plottriga och plastiga intryck den gjorde. Vikten spelade också roll. Det är skillnad på 2,2 och 2,8 KG.
Synpunkterna är mina men valet är ert hoppas ni blir nöjda vad ni än väljer.

Måste lägga till: Ta en titt på Kajka den är i samma viktklass, har också möjlighet att stoppa in remmar vid flygning , tål att bära tungt med (känndes inte så med OXOn)
 
Senast ändrad:
Måste lätta till: Ta en titt på Kajka den är i samma viktklass, har också möjlighet att stoppa in remmar vid flygning , tål att bära tungt med (känndes inte så med OXOn)

Jag skulle inte komma på tanken att checka in en ryggsäck med alla dess remmar, bärsystem, sömmar och relativt ömtåliga tyg på flyget med tanke på deras tuffa både manuella och automatiska bagagehanteringssystem. En flightbag som skyddar hela ryggsäcken är ett måste, om man inte är beredd att spela med sin planerade semester eller vandring med ganska dåliga odds.
 
Inte så dåliga odds

Dotterns Kajka har flugit några gången med mellanlandninga om omlastningar utan missöden men hon kanske är född med tur. Hon är ju min dotter ;-)
Även min gamla SHOSHO har utsatts för totalt 6 lastningar och lossningar till/från flyg utan minsta missöde
 
Dotterns Kajka har flugit några gången med mellanlandninga om omlastningar utan missöden men hon kanske är född med tur. Hon är ju min dotter ;-)
Även min gamla SHOSHO har utsatts för totalt 6 lastningar och lossningar till/från flyg utan minsta missöde

Med över 150 flygresor i tjänsten årligen i mer än 20 års tid har jag antagligen sett för mycket för att vilja riskera min egen semester och chansa på att ryggsäcken kommer fram hel;). Själv använder jag alltid en flightbag och har jag känsliga prylar i ryggsäcken (ex tältstängerna) tar jag dessa i handbagaget. Inte kul att börja en vandring med ett trasigt bärsystem på ryggsäcken eller knäckta tältstänger etc:(
 
Köpte först en Haglöfs Oxo Travel 70 hos Addnature, men efter inrådan från flera i detta forum testat en del andra ryggsäckar, fastnade jag för och bytte till en Lundhags v8 90+10. Mycket nöjd med bärsystemet som Lundhags som kändes som ett lyft gentemot Haglöfs (som iofs är ett mycket bra bärsystem).

När jag fick möjligheten att jämföra Haglöfs OXO med Lundhags v8, så blev plastigheten hos OXO uppenbar, precis som Lasse Be påpekar i ett tidigare inlägg. Det kändes som att valet blev ganska så enkelt när man väl testat bägge ryggsäckarna med lite tyngd i.

Nu är frågan om en 90-liters kanske är på gränsen till overkill? Tyvärr verkar det inte finnas några 75-liters av Lundhags modell att testa eller köpa här i Linköping, så det är svårt att jämföra storlekarna. Dock har XXL ute vid Tornby den gamla 75-ltersmodellen av Lundhags v8, men den var inte alls i samma klass som den nya modellen.

Jag hade tidigare en 70-talssäck med stålram som kunde expanderas till 105 liter och det blev tyvärr ofta att man fyllde den så mycket det gick, så jag vill inte hamna i samma fälla igen. Men samtidigt förmodar jag att det ibland kan vara bättre att köpa en lite för stor, än en lite för liten ryggsäck eller vad anser ni? En stor behöver man ju inte (om man nu kan låta bli) fylla fullt ut, medan en liten kan bli för liten och då står man där.
 
Jag hade tidigare en 70-talssäck med stålram som kunde expanderas till 105 liter och det blev tyvärr ofta att man fyllde den så mycket det gick, så jag vill inte hamna i samma fälla igen. Men samtidigt förmodar jag att det ibland kan vara bättre att köpa en lite för stor, än en lite för liten ryggsäck eller vad anser ni? En stor behöver man ju inte (om man nu kan låta bli) fylla fullt ut, medan en liten kan bli för liten och då står man där.

Jag tror du som många vi andra kommer att inse att en ryggsäck inte klarar allla behov;). En stor långtursryggsäck på 80-100 liter kompletteras gärna med en 55-65 liters säck:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
casimir Är Haglöfs Viktor 50 lämplig tursäck? Transportera 6
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
skurken Vad är detta för ryggsäck? Transportera 60
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
Martin Fjäderlätt Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg? Transportera 95
petmeu VAd är detta för något? Transportera 5
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
joakimr Är Vaude Rainman 30 bra? Transportera 0
Martin Fjäderlätt Är Shosho rutten? Transportera 19
lignell01 hur är det nu... Transportera 4
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Är Fjällrävens Trader 55 något att ha Transportera 0
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 33
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...