USB till seriell, NMEA protokoll

Jag har en Globalsat GPS modul för USB-anslutning. Är det någon som vet om det kommer en NMEA signal ut som man kan använda för input till en navigator tex.? Där är 6 trådar, röd och svart som är +5v resp. 0v sen är det en vit, gul, grön och en blå. Har försökt att koppla dessa till en RS232, men utan att kunna läsa någonting. Har USB varianten ett särskilt protokoll?

MVH
Per
 
Jag har en Globalsat GPS modul för USB-anslutning. Är det någon som vet om det kommer en NMEA signal ut som man kan använda för input till en navigator tex.? Där är 6 trådar, röd och svart som är +5v resp. 0v sen är det en vit, gul, grön och en blå. Har försökt att koppla dessa till en RS232, men utan att kunna läsa någonting. Har USB varianten ett särskilt protokoll?

MVH
Per

Ja, man kan nog säga att usb-signalen har ett eget protokoll. När du ansluter en usb-gps till en dator måste det till drivrutiner som "omvandlar" usb-signalen till en simulerad RS232 signal. När gps'en är korrekt installerad kommer det finnas en ny virtuell com-port på datorn. NMEA använder 4800 Bauds överföringshastighet, usb något helt annat.

Om jag förstår dig rätt vill du använda gps'en till någon icke datorbaserad navigator? Annars skulle det inte vara något problem ju, bara en fråga om drivrutiner. Det finns sladdar som omvandlar RS232 till usb för folk som vill ansluta seriella manicker som tex. modem, nmea-enheter, till datorer som saknar eller behöver en extra com-port (jag använder flera stycken själv och det fungerar bra förrutom när windows tror att det är en seriell mus som har kopplats in, men det är en annan historia...). Men i ditt fall vill du göra tvärt om om jag förstått saken rätt? I de sladdarna jag snackade om sitter det lite elektronik som sköter omvandlingen och identifiering, så det rör sig om mer än att bara att koppla rätt tråd till rätt plint tror jag.

Om du gillar att löda kan du göra din egen usb till rs232 sladd och testa med datorn om du får ut en riktig nmea signal.
Löda signalen och jorden på 2 och 5 i Dsub-kontakten.
Ändra porthastigheten till 4800 baud för den aktuella com-porten.
Logga in på com-porten med hyperterminalen (har du mac går nog inte detta).
Kommer det ett konstant flöde med skräptecken så prova att skifta sladdarna i Dsub kontakten. Den riktiga nmea-signalen skall vara fullt läsbar om än något kryptisk för den oinvigde.

Lycka till
/Anders
 
Tack för svaret Anders, jo jag misstänkte att det var nåt i den stilen. Har provat med att lägga kabel för kabel på stift 2 och 5 i kontakten men datorn läser ingen signal, ansluter jag min gamla Garmin 12 XL så går det däremot utmärkt. Det är väl bara att låta den komma till heders igen... undrar hur gammal den kan bli :)?

/Per
 
Det är lite märkligt att du har 6 sladdar. USB har normal sett bara fyra: rött+svart för matning och grönt+vitt för data. Frågan är då vad du har i gult+blått?
 
Tack för svaret Anders, jo jag misstänkte att det var nåt i den stilen. Har provat med att lägga kabel för kabel på stift 2 och 5 i kontakten men datorn läser ingen signal, ansluter jag min gamla Garmin 12 XL så går det däremot utmärkt. Det är väl bara att låta den komma till heders igen... undrar hur gammal den kan bli :)?

/Per

Aha, du har redan provat. Konstigt att du inte fick in något alls. Jag föreställer mig (utan att egentligen veta något om usb-kommunikation) att det borde skickas massa data från GPS'en där den berättar vem den är. Eller så är det tvärt om att den ligger och väntar på signal fran datorn innan den försöker identifiera sig.

Jag skummade wikipedias artikel om usb (http://en.wikipedia.org/wiki/USB) och hittade "USB uses a "speak-when-spoken-to" protocol; peripherals cannot communicate with the host unless the host specifically requests communication..." Detta kan ju tolkas som att GPS'en inte börjar sända förän den blivit tillsagd att göra så.

Angående din gamla GPS så har det gjorts någon förändring i gps signalerna från sateliterna på senare år som skall påverka gamla gps'er negativt. Har letat efter info om detta men hittar inget. Någon som vet?

/Anders
 
Det är lite märkligt att du har 6 sladdar. USB har normal sett bara fyra: rött+svart för matning och grönt+vitt för data. Frågan är då vad du har i gult+blått?

Denna gps finns i 2 utförande, USB och RS232, jag tänkte i min enfald att det kanske är så när jag inte kunde snacka med grön eller vit (USB) så kanske det går med gult eller blått. Lade svart till stift 5 och labbade med gult eller blått till stift 2. Det borde ju vara så att en av dem är NMEA ut och den andra in. Men det kanske är så att man mjukvarumässigt måste sätta på NMEA kommunikationen på något sätt, vad vet jag?

Per
 
XP/Seriell mus

nmea-enheter, till datorer som saknar eller behöver en extra com-port (jag använder flera stycken själv och det fungerar bra förrutom när windows tror att det är en seriell mus som har kopplats in, men det är en annan historia...).

off topic,
till detta finns en lösning, se
Microsoft Knowledgebase Article 283063. Artikeln gäller Windows 2000, men "Status"-avsnittet inkluderar även XP.
Har fungerat för mig.
 
PR: Tack för länken. Då kan man säga att det är allt eller inget. Fungerar GPS'en så är allt okej. Det hade varit värre om gamla GPS'er hade börjat ge tex. 70 meters fel i positionerna då och då.

Rile: Jo jag har kollat på de sidorna. Det fanns ett program att ladda ner som heter comdisable. Jag löste problemet genom att gå in i enhetshanteraren och inaktivera den falska "seriemusen".

Perc: En dum fråga men du har väl matat GPS'en med 5volt över röd och svart samtidigt du har försökt på få ut NMEA-signalen, för det är väl en sådan hockeypucks GPS som får sin ström direkt från USBporten? Föresten så kan du utesluta en möjlig felkälla och mäta direkt med en multimeter på kablarna för 4800baud såpass långsamt att man kan se bitarna som hopp mellan 0 och 5 volt.
/Anders
 
Jo, jag har lagt en spänningsregulator där (7805), så det skall inte vara några problem. Det var ett bra trick med voltmetern, det skall jag prova. Man mäter väl mellan "signal" och svart då?

Tack för tipset!
//Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
Brune Hur få Garmin USB drivrutin till 64 bitars Windows Navigering 2
Andis Kartprogram till Pc med usb GPS? Navigering 2
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Perc Garmin 12XL till USB-port. Navigering 3
eowyn autoroute 2006 med usb till 60cs?? Navigering 4
klintrot Från USB till en virtuell com-port Navigering 14
Nyman Drivrutin till USB-serial adapter Navigering 2
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
matte_upp USB adapters till Etrex Navigering 7
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
KOJ USB-disk till Ique? Navigering 1
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
CyberJunkie USB-kabel till eTrex Navigering 5
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
PdL Garmin Micro USB-kabel Navigering 10
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
lagerstrom USB-laddning av Nüvi 660 Navigering 0
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
esse Garmin USB, nya drivrutiner Navigering 0
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
Lappugglan Seriekable vs USB-kabel (Garmin) Navigering 3
Brune OziExplorer med USB stöd för Magellan Navigering 0
SankaBoy Billig USB-GPS? Navigering 12
RedBreather PPC USB & Garmin..... Navigering 5
petho USB för Friluftskartan? Navigering 1
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
misvon Problem USB anslutning. Navigering 1
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
Brune eTrex med färgdisplay och USB Navigering 17
diamondsutra GPSSendMap + USB Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
Borneo Garmin Etrex och USB Navigering 7
Brune Fugawi nu med USB stöd Navigering 8
Brune USB stöd i GPS Utility Navigering 0
Brune USB stöd Expert GPS och Easy GPS Navigering 0
Bertil Mapsource USB anslutning Navigering 0
olhe G7ToWin kan nu läsa USB för GPSMAP 60C Navigering 4
CyberJunkie OziExplorer och USB Navigering 3
Sarvi Garmin Legend->PC-kabel USB Navigering 13
PR Problem med Targus USB-seriell adapter? Navigering 0
calof1234 GPS/USB Navigering 0
Kajak GPS/USB-port Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...