Kaukasus 2004 - information och länkar
Resekostnadar
Flyg med Pulkovo Airlines, Stockholm-St Petersburg-Min Vody T/R kostar ca
3500kr. Kontakta resebyrån Iventus.
Pulkovo står för hotel i St Petersburg under dit- och hemresa.
Ryskt visum 400kr. Inbjudan och tillstånd till alla dalar i Caucasus ca 700kr.
Be agenten inkludera så många som möjligt. Då är du fri att besöka alla
nationalparker och gränsområden. Alpine Tours är varmt rekommenderade. Pilgrim
Tours är det absolut inte.
Jag anser inte att det är värt att vara med i en gruppresa eller köpa ett
”klätterpaket” för Elbrus. Gör man det i egen regi minimerar man riskerna för
att bli stressad av ett tajt tidsschema och kan dessutom acklimatisera i egen
takt.
Camp Bezengi
Transport till basen från Min Vody kostar 100€ och samma gäller för transport
till/från Elbrus till/från Bezengi. Det finns ingen kommunal trafik till
Bezengi.
Kostnaden för vistelse är 3€/dag och inkluderar obegränsad klättring,
räddningstjänst och tillgång till detaljerad ruttinformation om området. Guider
för klättring och vandring finns också att tillgå. Pris beror på ruttval och
guidernas egna planer. Ibland får man följa med helt gratis på klätterturer.
Boende finns i flera klasser mellan 3 och 10 €.
Måltider kostar 1,5-2 € i matsalen och serveras tre gånger/dag. Enklare proviant
går att köpa i den lilla i affären, som också säljer diverse utrustning.
Vid klättring av toppar över 4B (TD) är rapportering med comradio var tredje
timme obligatorisk. Walkie-talkies finns till låns på basen. Övrig utrustning
finns till utlåning eller uthyrning. Det mesta är av ryskt ursprung.
Elbrus
Inget klättertillstånd krävs. Nationalparkstillstånd kostar 20$ och betalas i
”Barrels Hut” vid slutet av liften. T/R-biljett för kabinbanan kostar en knapp
hundralapp och liften till ”Barrels Hut” 20kr.
Lokalresor
Billig och bra lokalkommunikation i form av buss, minibuss och tåg finns i
området. Förutom resa till och från Bezengi finns det ingen anledning att betala
extra för dyra minibussresor.
Säkerhet och korruption
Inga av de centrala delarna av Kaukasus berörs av kriget och oroligheterna i
Tjetjenien. De flesta berg som är av intresse för turister ligger i välbevakade
områden och militären ser noga till att man inte förirrar sig till dalar med
potentiella oroshärdar. Lokalbefolkningen är också mån om att du inte av misstag
hamnar i farliga delar av Kaukasus och upplyser dig ofta om vart du bör och inte
bör bege dig.
Korruptionen har minskat väsentligt i Ryssland. Tyvärr är flygplatsen i Min Vody
ett undantag och det gäller att ha alla papper i mycket god ordning för att
undvika tråkigheter i form av ”böter”. Vid orättvis behandling; ta hjälp av
Intouristpersonalen på andra våningen av flygplatsbygnaden. De är mycket
hjälpsamma och väl medvetna om problemen som poliserna ibland skapar i sin jakt
på extradollar.
Klättring
Generellt sett kan man säga:
Elbrus – Lätt men högt. Stegjärn, varma kläder och bra acklimatisering.
Bezengi – Fin trekking, fantastiska bergsvyer och svår klättring.
Adil Su – Fin trekking, många berg av varierande svårighetsgrad.
Information om Bezengi på
Bezengis webbplats
Mer information om Bezengi
Bergssidor som handlar om några av bergen vi klättrade. Alla på suveräna
siten Summitpost.org.
 |
Djan Tugan En semiteknisk vacker topp i Adil Su. |
 |
Gumachi & Aristova Gumachi är en vanlig acklimatiseringstopp i
Adul Su. Aristova är närmsta granne och lite teknisk p.g.a. en relativt
instabil och exponerad kam. |
 |
Uyatau Lätt acklimatiseringstopp i Adil Su. |
 |
Elbrus Europas högsta berg och tillika högsta vulkan.
Ett av de Seven Summits och Volcanic Seven Summits |
 |
Dychtau Europas näst högsta topp. Ett mycket svårt och farligt berg.
Bezengi. |
 |
Misses Tau En teknisk, relativt svår topp med en klassisk snö och
isled.
Bezengi. |
 |
Koshtan Europas tredje högsta topp. Normalrutten går längs en lång
exponerad kam.
Bezengi. |

|