Vingar & Rötter

Anledningarna till att studera friluftsliv kan vara många, Daniel Vilhelmsson har nyligen avslutat tre terminer på Malungs Folkhögskola som varit fyllda med äventyr, stora och små.

Av: Daniel Vilhelmsson Wesén

Anledningarna till att studera friluftsliv kan vara många, Daniel Vilhelmsson har nyligen avslutat tre terminer på Malungs Folkhögskola. Hans dagar har varit fyllda med äventyr, stora och små. Daniel hade redan innan utbildningen längre äventyr i bagaget men fick lära sig mycket. Vikten av att ha både vingar och rötter är en av dem.

Sarek i höstskrud

Under första året på skolan var vi fyra stycken som hade Sarek i fokus. Vi ville vandra in i Rapadalen när höstfärgerna var som starkast och den första snön lade sig på marken.

Vi hade hyrt en bil och kört till Sourvadammen där vi nu stod och packade ner våran sista utrustning. Med bestämda steg tog vi oss över dammen till södra sidan och vandrade en bit upp på höjden där vi hade vårt första läger. Kvällens middag åts uppe på en större sten och vi kollade i riktning mot Saltoluokta Fjällstation medan vi njöt av renskav och rödvin.

Fjällbjörkarnas löv var gyllene gula och röda. Berget Slugga stod praktfullt i horisonten och vi tittade på varandra och log. Vi hade anlänt i precis rätt tid. Vi sov gott den natten och på morgonen vandrade vi uppför kullen och ovan trädgränsen. Det blåste kallt och terrängen var blöt. Vi pratade om vikten i att hålla sig “Varm, torr och mätt”, en devis som vi försöker leva efter och lärt oss tyngden av på skolan. När vi passerat väster om Slugga och närmar oss kvällens tältplats förlorar vi snabbt i höjd och kommer ner i besvärlig ljung. Iallafall jag hinner bli rejält blöt om fötterna innan vi inser misstaget och tar höjd. Vi finner en fin tältplats ett stenkast bort från en renvaktarstuga och resterna av en gammal kåta. Under kvällen rekar två av oss ett vad i närheten av Äphar och vi beslutar att inte vandra det hållet. Vi pratar om dagens highs and lows och kollar lite på kartan innan vi somnar.

Det börjar det snöa lätt och vi ser ett snösprejat Äphar när vi passerar ytterligare en renvaktarstuga och sätter kurs mot Låddebakte. Vi fikade en stund, bestämde oss för att resa tältet norr om Lådde och vandrade vidare upp till Låddebaktes topp. Kvällens ljus över rovdjurstorget, Rapadalen och i horisonten Nammatj. Att besöka toppen och kolla ut över detta sagolika landskap är något jag rekommenderar alla intresserade att göra.

Sista dagen innan vi vänder tillbaka mot Suorvadammen och civilisationen vandrar vi ner i Rapadalen och besöker Axel Hambergs stuga. Vid kanten av björkskogen lägger vi oss på gräset och kollar länge ut över dalen. Vi pratar om livet och varför vi gillar äventyr. När vinden drar in genom dalen ser vi björktopparna svaja till och luften fylls av röda och gula löv som jag följer med blicken. Vi lagar lite mat på en rastplats i närheten av stugan och några passar på att ta ett snabbt dopp i det kalla vattnet. Samtalsämnet är Axel Hamberg och vad han gjort i området. På vägen tillbaka tar vi en omväg till Sareks enda vindskydd där vi tar en paus och pratar med en annan vandrare. Marken täcks och blir åter vit. Snöbollar kastas och vi bygger en snögubbe innan snön försvinner igen. Vår färdplan och mål med turen var uppnådda med råge och kameran fylld med foton. Det var dags att åka hem.

Några månader senare var vi åter vid stugan och i min hand hade jag nyckeln till Axel Hambergs stuga men det är en annan historia.

Att formas

Min första längre vandring gjorde jag 2003. Vandringen startade på Sveriges sydligaste spets och avslutades i Ytterhogdal tre månader senare. Sedan dess har jag gjort flera längre vandringar i Sverige. Hemavan till Kilpisjärvi och Karlskrona till Treriksröset är två av dem. Våren 2015 berättade mamma för mig att hon ville göra ett större äventyr innan hon blev för gammal. Vi pratade en del och sommaren 2015 gjorde vi slag i saken. Vi vandrade de cirka 80 milen till Santiago de Compostela längst Camino Frances. Vi knöt kontakter med folk från hela världen och jag insåg att det är detta jag vill göra. Människor behöver människor! Vi lär oss så mycket av varandra när vi vågar vara oss själva och berättar om våra upplevelser och lärdomar.

Att våga
Första året på utbildningen till Fjäll- och vildmarksledare har du chansen att testa allt och få en större kunskap om friluftsliv i allmänhet samt söka passande praktikplats. Under fördjupningskursen i friluftsliv kan du ta dina idéer och genomföra större projekt samt ha djupare reflektioner.

Malungs folkhögskola ligger i utkanten av byn och här finns en härlig blandning av människor att umgås med. På skolan finns olika utbildningar, bra lärare och många deltagare av olika åldrar och bakgrund. Fokuset är överlag inte att bli något utan att bli någon. Vi tävlar inte mot varandra, vi hjälper varandra och lär av varandra vilket passar mig perfekt. Under mina dagar på skolan tillbringade jag den mesta tiden med att skriva och rita på en whiteboard. Jag bad om feedback när folk passerade i korridoren och alla tog sig tid att lyssna och säga något. Mina planer tog form och under hösten vandrade jag mellan Portugals huvudstad Lissabon och Santiago de Compostela i Spanien.

Rötter

I stort så har jag inte varit särskilt road över att jobba på ett ställe under längre tid och jag har ofta drömt om morgondagen eller nästa äventyr. Många av mina drömmar har fått vingar då jag jobbat mycket stötvis på säsongsbetonade jobb. Vissa år var jag mer på resande fot än hemma. Under skoltiden och tack vare underbara lärare har jag förstått att svaret på mina frågor oftast inte varit ja eller nej utan snarare handlat om synsätt. De har gett mig vägledning genom att ge mig olika verktyg att jobba med. Idag vet jag vikten av att ha rötter och att allt blir så mycket bättre när jag är rotad. Idag vet jag vilken sorts människa jag vill vara och har en trygghet som jag inte haft innan.

Idag
Idag bor jag i Göteborg. Jag springer en hel del traillöpning och håller ibland presentationer om mina äventyr. Du kan prata äventyr och stormkök med mig på Naturkompaniet (östra). Läs gärna mer om mig och mina äventyr på min hemsida www.inspirationaloutdoors.com

2016-11-22 02:16   Fraktal
Bra och intressant skrivet.