Venedig med kajak

De paddlade i Venedigs lagun och kanaler med egna kajaker. Här är några erfarenheter och tips.

Av: Lars H

Vi ville paddla på Venedigs kanaler och i lagunen. Vi lastade kajakerna på biltaket och åkte till en campingplats i närheten av Venedig, på den halvö som avgränsar lagunen från havet i norr. Det finns en hel rad av campingar vid Adriatiska havet, vi bodde på (Camping del Sol). Första planen var att sjösätta på campingens sandstrand mot Adriatiska havet och paddla in i lagunen genom Bocca de Lido, öppningen mellan halvön och ön Lido. (Där man sedan flera år bygger en port som ska stänga öppningen vid extremt högvatten, MOSE-projektet. I somras låg arbetet dock nere p.g.a. ytterligare en korruptionshärva.) En dålig idé visade det sig. Även måttliga vågor som bryter mot sandstranden kan lätt göra start och landning till en blöt och sandig upplevelse. Istället tog vi kajakerna på bilen till Punta Sabioni där det finns en perfekt liten sandstrand (Via Lungomare S. Felice, 8; 30013 Punta Sabbioni VE) på lagunsidan. Strax NV om hamnen där båtar till Venedig m.fl. platser går. Är man morgonpigg kan man hitta gratis parkering norr om stranden, annars finns det nära parkering vid hamnen för 5-7 euro/dag.

Lågvatten i lagunenGrunt i lagunen

På de flesta ställen i lagunen är det grunt, vid lågvatten ibland så grunt att det inte går att paddla. Att ha koll på tidvattnet är därför nödvändigt, dels för vattenståndet men också för strömriktning och styrka. Det kan man göra t.ex. med appen ”hi!Tide Venice” (App Store). På kommunens webb (http://www.comune.venezia.it) finns tabeller och grafer med tidvatten för lång tid framåt. Båttrafiken i lagunen går i väl utmärkta kanaler som man lämpligen håller sig utanför eller vid behov snabbt korsar. En karta/sjökort med kanalerna utmärkta är bra att ha. På kommunens webb finns en karta i pdf-format. Sök efter ”Morfologia e ausili alla navigazione nella Laguna di Venezia” (Dvs ”Morfologi och navigationshjälpmedel i lagunen i Venedig”.) De röda prickarna på kartan, ”Briccola”, är de dykdalber som vanligtvis utmärker kanalerna i lagunen.

Sedan i våras gäller ett nytt förbud för bl.a. kajaker att vissa tider färdas på många kanaler, bl.a. Canal Grande. Förbudet gäller vardagar kl 8.00-15.00 och lördagar kl 8.00-13.00. Efter protester har de förbjudna kanalerna blivit något färre. Dessutom gäller att lanterna med vitt ljus synligt 360 grader alltid ska medföras och vara tänd från en halvtimma efter solnedgång till en halvtimme före soluppgång. René Seindal, som driver kajakturarrangören Venice Kayak, har gjort en karta med de förbjuda respektive tillåtna kanalerna på sin blogg här och här.

Någonstans i VenedigNågonstans i Venedig

I Venedig är en del av de smalaste kanalerna enkelriktade, utmärkta med gängse vägtrafikmärken. En karta finns här. I början följde vi denna regel men när vi märkte att gondoljärerna åkte mot enkelriktningen gjorde vi det också ibland. Regeln kanske inte gäller gondoler/kajaker? För övrigt ska man inte hålla till höger när man möter en gondol i en smal kanal. Gondoljären har åran på höger sida och vill ha plats att manövrera åran i vattnet. Därför håller man till vänster när man möter en gondol i en smal kanal.

Gondolen förstGondolen först

På Canal Grande kan det bli lite guppigt och mycket trafik: gondoler, taxibåtar, transportbåtar, vaporettor (”båtbussen” i bildens bakgrund) m.m. Men de skeppare jag mötte var alla vänliga även om de tutar och viftar med armen för att visa vart de ska eller vart de tycker jag ska flytta mig för att komma ur vägen.

En söndag på Canal GrandePå Canal Grande en söndag

Att kliva upp på kajen till en restaurang eller ett café är ju trevligt. Värt ett försök, men inte helt lätt. Hög kaj, fullt med båtar vid kajen, kanske skvalpigt. Oftast tog vi därför rast med medhavd mat på någon sten- eller sandstrand i lagunen.

Rast vid BuranoRast vid Burano

Även andra öar i lagunen, Murano, Burano, Torcello m.fl., är värda ett besök.

Färgglada hus på BuranoFärgglada hus på Burano

En paddling i Venedig och lagunen rekommenderas!

2018-01-18 11:49   thureb
Trevligt Lars! Jag var där juli 2014 med familjen och vi deltog i en organiserad paddling via Venice Kayak med René Seindal som excellent guide. Gör gärna om det vid tillfälle och kanske testar nån timmes galärroddslektion vilket de också arrangerar.

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar