Vandringsmeny Sarek 2016

Av: Tagetes

Fjällmat för entusiaster

Vi var två personer som vandrade i Sarek sista veckorna i juli 2016. Det blev 11 tältnätter, inklusive en vilodag i STF-stugan Aktse dag 10. I Aktse inköptes gasol och lite mat. Ungefärlig vikt på mat och godis när vi startade var 12 kg. Två flaskor gasol på 225 gram räckte 9 dagar.

Vår utgångspunkt var att äta två lagade mål mat om dagen. Det skulle vara både gott, mättande och gå snabbt. Helst även med viss variation om det gick. På vandringar utan extrema händelser har man egentligen ingen brådska och kroppen uppskattar vilopausen på lunchen. Att maten går att laga i en enda gryta på en låga är en klar fördel. Ibland kan man förkoka pasta kort och låta den svälla medan man tillagar det övriga. Matlagningspaus.

Det är en hel del pyssel med att planera och torka mat för så många måltider, det underlättar om man tycker det är kul och om man har ett matlagningsintresse i största allmänhet. Eftersom vi torkade olika smaktillsatser för sig, blir det nästan som att laga mat hemma, man tar lite av det ena eller det andra för extra smaksättning. Jag gick systematiskt tillväga: beräknade antal kvällsmål, antal luncher (där lunchen ska vara lite mer snabblagad), mätte och vägde portionsstorlekar, försökte uppskatta kaffeåtgång, mjölkåtgång, godisbehov mm.

När man kollar antal kilocalorier per 100 gram (energitätheten) på olika "godis" ser man att Sesamkex från Risenta ligger på 523kcal/100g, Marabou på 525 kcal/100g. En av mina favoriter är marsipanlimpan (486 kcal/100g). Jämför med Enervit Power Crunchy Bar med 389 kcal/100g. Här kan man spara vikt och pengar.

Tillbehör som väger lätt och piffar upp maten betydligt är kryddor, citron, vitlök, parmesan, tomatpuré, grädde, lök, ädelost, allt i torkad form såklart.Öl väger mycket, men om någon annan bär så är det ok.

Första måltiden brukar vi ha lite tyngre, färskare råvaror, exempelvis några färska morötter, man får en halv var till de fyra första måltiderna. Vi har också en plastburk med äkta smör, det håller sig bra även lite över kylskåpstemperatur.

Varje råvara packades i små plastpåsar, det som skulle höra till en måltid packades sedan i en större plastpåse och märktes med spritpenna, lunch dag 1 osv.

Recepten är en blandning av egna idéer och tips från boken "Torka mat" av Eric Tornblad, andras tips på Utsidan och från tidningen Utemagasinet.

Den torkade köttfärsen ligger i blöt i vattenflaskan några timmar, mellan lunchen och middagen

Följande råvaror torkades i vanlig ugn hemma:

Nötfärs (stekt i stekpanna, med eller utan smaktillsatser)         Kycklingfärs (vi malde kycklingbröstfilé i köttkvarn, stekte i stekpanna med kryddor och torkade i ugnen)

Skivad morot                      Rivet citronskal                         Tunna skivor av mögelost     Skivad squash                           Gul lök, skivad                    Tomat, skivad                             Jordgubbar, skivade             Tomatpuré, breda tunna, plattor   Färsk spenat, förvälld           Grönkål, förvälld

Vandrande Jacob med kycklingfärs, en av mina favoriter.

Följande produkter köptes i vanlig mataffär:

Ölkorv, rökt renkorv, varma koppen fruktsoppor, potatismospulver, pasta, couscous, ris, matkorn, havregryn, wild chips, torkad svamp, parmesanost, torkade aprikoser och äpplen, russin, nötter, skummjölkspulver, pulverkaffe, morot, vitlök, tacochips, torkad svamp, hårt bröd, lingongrova och tunnbröd mm.

Ett tips är att kolla igenom samtliga hyllor i matbutiken på lämpliga saker som kan förvaras i rumstemperatur och väger lite.

Vi hade också köpt fyra färdiga friluftsrätter från Blå Band och Real Turmat, för att testa smak och funktion, samt i händelse av behov av extra snabb matlagning: Gulaschsoppa, lammgryta, laxpasta och kebabgryta.

De var överraskande jättegoda och innehöll väldigt stora portioner, tog lite fler minuter på sig att bli klara än vad som stod på förpackningen samt gav större volym skräp än egentorkad mat.Risotto med renkorv.

Från friluftsmat.nu inköptes: Helmjölkspulver, gräddpulver och äggpulver.

Helmjölkspulver och gräddpulver är godare och ger mer energi än det skummjölkspulver som finns i vanliga butiker. Med gräddpulver i maten blir det gräddig sås till måltiderna!

Köttfärssås med kantareller.

Följande rätter fanns på vår matsedel:

Citroncouscous med rökta musslor: ICAs rökta musslor i plastburk, couscous, buljongtärning, citronskal, gräddpulver.

Köttfärs, svamp, pasta, lök, gräddpulver, vitlök

Aprikoskyckling: kycklingfärs, lök, aprikoser, gräddpulver, ris

Tacoskryddad köttfärs, tomater, rycksäckskrossade tacoschips.

Vandrande Jacob: kycklingfärs, nudlar, tomatpuré, gräddpulver, bananchips, jordnötter.

Risotto: ris, riven parmesanost, renkorv, svamp, spenat, gräddpulver

Potatismos med wildchips, extra gräddpulver, torkad tomat.

Matkorn med tomatsås, ölkorv, tomatpuré, lök, grädde, vitlök,

Äggröra med wildchips, parmesanost och grädde

Kycklinggryta, pasta, morot, lök, jordnötssmör (jordnötssnör-portionsförpackning vi hittat någonstans).

Tortellini, grädde, mögelost, wildchips

Köttfärs, pasta, grönkål, buljongtärning, grädde, morot

Potatismos, morot, ölkorv, mögelost.

Brödet jäser i tältet.

Först när vi hade köpt mer gasol i Aktse på slutet av vandringen vågade jag baka, det går ju åt lite extra gasol vid gräddningen. Kul att testa och känns lyxigt på turen. Torrjäst, salt och mjöl låg färdigblandat i en plastpåse, vatten tillsattes och degen knådades genom påsen.Gräddning av brödet, bilden tagen genom myggnätet. Så gott med smältande smör på!

Mathållningen fungerade utmärkt. Kostnaden för egentorkad mat blir betydligt lägre än om man köper färdiga portioner. Det är skönt att själv kunna styra innehållet, särskilt som en av oss är laktosintolerant. Hemtorkat ger mindre avfall och har inte så vassa kanter som de frystorkade förpackningarna.

Efter vandringen, när våra äpplen mognade, torkade jag äpplen och päron i flera omgångar. Det är vekligen gott!

Nu har vi skaffat en torkugn, sannolikt mer energisnålt och lättare att anpassa temperaturen till olika sorters råvaror. Dags att planera kommande turer.

Typ:

Mat allmänt, Matlagning, Recept

2017-02-14 17:14   Håkan Friberg
Många fina förslag. Tack för att du delar med dig av detta.

2017-02-15 12:41   Topi
Inspirerande, tack.
Tobias

2017-02-15 19:37   Thomas Lummi
Tack för tips och inspiration. Jag har provat att torka köttfärssås med både lyckat och misslyckat resultat. Till sommarens vandring får det bli mest hemlagat...har ju tid att prova hemma till dess. Det viktigaste är att det är gott och näringsriktigt. Tid lär man ju ha, men slösa med gas ska man inte göra.
Tack för menytips.

2017-02-15 21:42   undersidan
Tack för Många bra tips! Gillade speciellt det ryggsäckskrossade tacoschipsen!

Kan rekomendera att köpa ett par paket skivad kallrökt lax att torka. Hade med mig det på förra fjällturen. Tanken var att köra en slags lappskojs med lax, potatismos och purjolök... det visade sig snabbt att laxen passar utmärkt som snacks i torkat format..

Så bra att det inte blev någon laxskojs.. men bara potatimos och purjo är ju i och för sig inte helt fel det heller :)

Svar 2017-02-17 10:39   Tagetes
Ja, vilken bra idé att torka rökt lax! Det är ju också perfekt som krydda och "det lilla extra" som kan behövas. Sannolikt begränsad hållbarhet pga fetthalten, men det är ju inga problem på en vanlig tur. Lotta

2017-02-17 12:46   tlundberg
Tack för att du delar med dig av dina recept och idéer :)

2017-02-23 19:40   Patrik-78
Tack för inspirationen och fina tips!

2017-03-01 08:41   kurwi
Alltid intressant med matrapporter. Hur gjorde du med citroner - kan man verkligen torka citroner?

Svar 2017-03-03 15:07   Tagetes
Hej hej! Kul om några blir inspirerade. Jag rev citronskal på rivjärnet och torkade i ugnen! Lotta

2017-03-25 13:07   marrebarrebanan
Tack för tips! Är också laktosintolerant och tycker det blir extra krångligt med mat på turerna. Trodde att gräddpulver och mjölkpulver innehåller laktos? / Martina

Svar 2017-04-02 09:34   Tagetes
Hej!
Nätbutiken Friluftsmat.nu har laktosfritt helmjölkspulver! Gräddpulvret är dock inte laktosfritt. :)
Lotta

Svar 2017-04-02 21:04   Thomas Lummi
Superbra med tips. Ska nu i april börja experimentera med att torka käk. I juli är det skarpt läge, men troligen test i busken lite tidigare. :-)