Vandring i Jämtland + Norge är Sylarna runt

Texten är om vandrings tur i Jämtland. Väg börja i Storulvån, over Blåhammaren till Norge. Väg tillbaka går genom Ekorrdörren till Sylarna Fjällstation. Det är Marcs första tur i Svergies fjällområdet.

Av: tysk fjällentusiast

Det är min första gång på Sveriges fjällområdet. Drömmen blir sant och jag vill lära mycket mera för att gå i Sveriges Norden som Abisko eller Sarek. I tysk tidskrift läser jag om Jämtland-Trianglen det är en bra och enkel området. Men det är bara tre dagen tur och jag vill gå en vecka. Så STF har råd om Sylarna runt som heter ochså Mittskanderna och är en fem dagen tur. En dag reserve ingår.

Höst 2013 är min tid och min transfer från Frankfurt – Arlanda med flygplan och sedan nattåg till Enafors, Jämtland, som var lätt. Tyvärr befins ochså skolungar i tåg och den natt bli dag. Att sova går lite ett dugg. Så snart som jag se fjäll området är jag klarvaken.

Frukost i tåg

Frukost i tåg.

Jag börja i Storulvån var fins också stor STF fjällstation. Jag har en lite cafe och gå precis up till Getryggen sedan omkring det bergryggen till väster. Den utsikten tillbaka i Handölan är obeskrivlig vacker. Efter några timmer ha jag paus i skydd av en stor klippa. Det heter nu Örnbo, så fin är det här hög ovanpå dalen. Jag vill koka en soppa vilket går inte sa bra. I Stockholm köpte jag bensin och ingen bränslesprit. Som tur orsakar jag ingen brand men soppa är kall! Den återstående dag går det up till Blåhammaren. Emellanåt jag atnjuta det bra solig vädret for min första dag i fjäll. Blåhammaren fjällstugan har en lite affär för att köpa bränslesprit. Vilket tur och jag skäna bort bensin till fjällvärd.

Natt över Blåhammaren med Sylarna glaciär i bakgrund.

Efter en lite blåsig natt i tält är jag utsövd och vill gå vidare till Endalen den riksgränsen i riktning Storerikvollen. Den först tre till fyra timmer går det nerför och är lätt att vandra. Där stå mangå ren står i solen och är fin att fotografera. På middag kommer jag till Endalen och bro  över till Norge var jag göra lunch. I den timme är det varmt. Efter en lugn paus går det upp en gång till Remskleppen. I solen går det varmt och lite svår. Vägen är ibland försvinna i myr och jag måste hitta en väg omkring det. På Remkleppen toppen befinner sig utsikten över Essandsjön, Nesjön i Norge och med Sylarna toppen på öster. Jättesnygg och en utsikt det är 2 mil lång.

Utsikt över Essandsjön (Norge) och Sylarna toppen på vänster.

Den andra natt jag slå upp mitt tält i närheten av Fiskåa det har bara lite vatten på det timme. På kvälls äta jag och en tub räkost falla ut handen och med den piken i sovmadrass med resultat det luft går ut och jag måste sova nu för den nästa dagen bara på en platta madrass. Någon andra erfarenhet för nästa tur. Ta aldrig något spetsig ovanpå sov madrass. I den natt börja det mer vind och hela dagen har jag regnkläder på mig. Den väg stiga beständig till Syltjorna men där jag går inte. Mitt vägval är till Neklumpen i närheten av Nedalhytta. I närheten av Nedalhytta se man imponera Ekorrdörren och jäg växla väg tillbaka till Sverige. Kort efter riksgränsen hitta jag en fin platå att slå upp tält med utsikt på söder Nesjöen i Norge och Ekorrdörren i ryggen.

Utsikt till Sverige och Ekorrdörren.

I natt börja det lite att regna och imorgon är orosmoln omriking och sikt är dålig. Det är inte so fint för att gå over Ekorrdörren passet Sylarna Fjällstation. Vägen till vindskydd i Ekorrdörren dalen är kort och det regna den mesta tiden. I vindskydd möter jag fyra Norge tjej och rådfråge dem om vädret och vind upp på passet. Dem Norge svara "det är lätt terräng och vind är bara lite färsk". Så jag bestäm på mig att gå upp. Lätt terräng är det kanske för Nordman men jag mäste koncentrera mig på väg över stenar. Och den vind är inte färsk men stormig. Jag kännas mig inte osäker. På kväll i Sylarna fjällstation tar jag en säng och inte mitt tälta. Beslut var det bästa. Stationen är så fint med bastu, lite affären och öppen spis. Väderleksrapporten bestäm storm i natt och jäg kan lyssna på vinden hela natten hur trähus stånka under vinden också.

Ekorrdörren passet med bra vädret.

Imorgon var där bara regn och lite vind och det var inget problem att gå den sista 1.6 mil tillbaka till Storulvån.

Storulvån Station mitt mål.

Jämtland är en jättekul området med bra markerad väg och bra infrastructur. För de som har ingen erfarenhet är det bästa området. På väg med nattåg tillbaka till Stockholm jag har möjlighet att diskutera med andra kamrat om vägval och fjäll. Nästa år ska jag åka en gång tillbaka till Lunndorrfjäll för den nästa erfarenhet utan vägmärken.

2014-05-18 17:20   12mil
I detta område runt Sylarna och Helags gjorde jag också mina första fjällerfarenheter. Första vandringen gick från Kläppen över Pilgrimsled till Helagsstugorna, vidare förbi Gåsenstugorna, genom Härjångsdalen till Ljungan och tillbacka till Kläppen. Andra vandringen var nästan din färdväg, bara i motriktningen och med en sväng över Gåsåns rastskydd. Jag har denna vandringar i gott minne.
Jag rekommendera det gamla goda skumunderläg. Det är nästan oförstörbar.

Svar 2014-05-24 21:49   tysk fjällentusiast
Tack för din kommentar. Jag vill titta för den vägen.

2014-06-09 19:19   Natur ligtvis
Ett tipps på en lätt led både kommunikations mässigt och ledmässigt i närheten är Enafors via Snasarna, Sylarna, Helags och ned till Ramundberget.

Svar 2014-06-16 22:19   tysk fjällentusiast
Hej, tack för kommentaren. Ja, det är verklig en fin område. Jag vet lite om Sylarna och Helags men inte till Ramundberget.
Min nästa vandring är till centrala Lunndörrsfjällen. En råd fran en erfaren Svenska vän. Det måste likadan som Sarek men mycket mer att öva.