Vandring från Abisko till Nikkaloukta 4 - 9 augusti 2015

En vandring på 85 km, först längs Kungsleden genom Abisko nationalpark, senare genom Vistasdalen och därefter upp över Kaskasatjåkka fjällmassiv mot Nikkaloukta.

Av: livetsgodaienbraförpackning

Dag1 150804

Mellan Abisko och rengärdet söder nationalparken

Vi kom med nattåget från Göteborg och klev av vid Abisko turiststation där Kungsleden börjar vid Abisko nationalpark. Vid 16.40 påbörjade vi vandringen och möttes nästan omedelbart av den vackra forsande Abiskojåkka. Vi vandrade genom nationalparken och fick även se ett mycket mäktigt vattenfall  längs Abiskojåkka, annars var det mycket spångar över myr och i skog.

Fors i Abisko nationalpark

Dag2 150805

Mellan Rengärdet och Alesjaurostugorna:

En fin dag som vi påbörjade med ett bad i Gårddenvaggi. Det var vackert kring forsen men givetvis väldigt kallt i vattnet. Resten av dagen ägnade vi åt vandring längs Kungsleden vilket innebar hedlandskap och det var lättvandrat. Dagens enda överraskning blev vadet över Coadmmeriehpejávrrá´s då det helt plötsligt inte var spångat, ovanligt för Kungsleden. Vi passerade Alesjaurostugorna och hittade en fin tältplats på andra sidan bron, en bit upp på berget mitt emot fjällstugornas bastu.  Helikoptern kom och levererade mat till stugorna.

Bad i Jokk

Matlagning i skydd av sten

Dag3 150806

Mellan Alesjaurostugorna och Vistastugorna

Vackra vyer inledningsvis. Vi passerade en sameby som än så länge verkade tämligen övergiven. Dagens höjdpunkt var fallen vid Moarhmmájohka, vilka var mäktiga med enorma väggar i hårdskiffer. Hela sträckan genom låglandet i Vistasvaggi var väldigt sank och vi fick senare höra att det en vecka tidigare inte gått att komma fram där. Det var en utmaning och vi fick ta fram stora radergummit för att sudda ut upplevelsen av alla myggjävlar. ;)

Bro över jokk

Mäktigt fall

Moln över bergen

Dag4 150807

Mellan Vistastugorna och Kaskasatjåkka

Morgonen påbörjades med att Hälge kom på besök. Han gick runt och åt utanför tältet. Vandringen inleddes med fortsatt färd i låglandet tillsammans med myggen. Vi lunchade intill bron nedanför Palkastak, en fantastiskt vacker plats att pausa på. Solen sken och Petra passade på att tvätta håret i forsen. Vi gick uppför Palkastak (slapp myggen) och utsikten blev enorm med en tjusig regnbåge som stod i kontrast mot bortre fjällsidan. Väl uppe på höjden och i stenlandskapet låg det mycket snö. Vi gick ner lite och passerade Kaskavagge där renvaktarstugan var bebodd. Vi gick upp till Kaskatjåkka och tältade nedanför glaciären Darfälga 1240 möh.

Älgbesök vid tältplatsen

Hårtvätt i fors

Tältplats på 1200m

Dag5 150808

Mellan Kaskasatjåkka och Nikkaluokta

Vi vaknade mitt i det stenlandskap där vi sent kvällen innan hittat några kvadratmeter att slå upp tältet på. Efter frukost vandrade vi vidare genom det vackra stenlandskapet och över olika former av  snöbryggor. Petra gick upp på Kekkonentoppen (1626 möh) samtidigt som Johan vilade vid packningen och tog lite kort. Från Kekkonentoppen var det en fantastisk utsikt i alla väderstreck och man såg Kebnekaisemassiven tydligt. Vi fortsatte sedan mot Nikkaloukta och såg lite lämlar, men även en vessla, på vägen längs Cievrra´conkka. Vandringen avslutades med en lång stig nedför och i björkskog innan vi nådde huvudleden från Kebnekaise. Därefter var det bred stig och breda spångar fram till fjällstationen som tyvärr hade stängt vid 20, vi var framme först 21.30.

Solnedgång på 1200möh

Utsikt mot Keb från Kekkonentoppen

I tältet på 1200möh

Så var vandringen slut för den här gången. Vi sov en natt och tog bussen in till Kiruna dagen efter. För att se alla bilder från vandringen, klicka på länken nedan.

Fler bilder från vandringen här.

2015-08-14 10:29   klagetorp
Verkar varit en härlig tur. :)

2015-08-14 10:47   seobserver
Härlig tur, tack för att du delar.

2015-08-14 18:57   eribur
Gick nästan samma tur med start en dag före:) kul att läsa om er upplevelse!

2015-08-15 05:37   såg
Härlig läsning

2015-08-15 18:19   Håkan Friberg
Ni verkar ha haft en fantastisk vandring med mestadels fint väder. Denna sommar! Grattis!

2015-08-15 20:37   henkebmtb
dock vanliga helg bilder för en norrläning.;-)

2015-08-15 21:22   tysk fjällentusiast
Hej,
bra och kort läsning. En anat tur och inte så vanligt. Där är än snö kvart i August? Verkar inte så normalt, inte sant. Grattis.

2015-08-15 22:42   henkebmtb
nä. inte värst normalt. vi har högt vatten hela sommaren vilket ej är normalt.
har tyckt det varit lite roligt med alla från sydligare breddgrader som klagat.
dock har en del använt snöskotern lite längre detta år

2015-08-15 23:25   fridaeus
Ser underbart ut. Jag har en bild från nästan exakt samma vilkel på Abiskojohka från augusti 2013, oerhörd skillnad på vattennivån :)

2015-08-23 12:45   annakari
Fina bilder och en härlig berättelse.

2015-10-22 19:29   Cypete
Snygga bilder. Jag och frugan ska göra samma vandring i augusti -16.
Undrar om radergummit funka mot myggen:)