Tillturs vill locka fler ungdomar till fjället

Under sommaren kommer Tillturs att vandra från Skandinaviens högsta fjällområde, Jotunheim till Florö på den norska västkusten. Syftet med vandringen är att locka fler ungdomar till de skandinaviska fjällen.

Tillturs består av Elias Närhi, 20, Fredrik Andersson, 20, Jesper Sjöholm, 23, och Jonathan Ericsson, 23. Alla fyra studerar sedan augusti 2015 på Klarälvdalens Folkhögskola med inrikting Turism och Uteliv. Programmet Turism och Uteliv grundar sig att utbilda naturguider, fjällguider eller skidlärare. Under de 1,5 åren i Värmland varvar skolan teori med praktik. Redan under en sju-månaders period har klassen skidat från Abisko till Kebnekaise, paddlat forskanot i Trysil och vandrat i Skäckerfjäll för att bara nämna några turer.
Idén till Tillturs uppkom just under dessa turer. Elias och Fredrik kommer ursprunglingen från Vellinge, Skåne.

- Under hela min uppväxt var de svenska och skandinaviska fjället väldigt avlägsna. Jag trodde helt enkelt att jag aldrig skulle få uppleva dem, förklarar Elias Närhi.

Tillturs vill nu locka fler ungdomar till de svenska och skandinaviska fjällen. Främst nere i södra Sverige är det lättare att ta sig till Österrike och Italien för alpin skidåkning. De skandinaviska fjällen är kanske inte lika exotiska som de utländska, men här finns otroligt mycket att se.

- Utomlands är bergstopparna högre, men den skandinaviska bergskedjan är speciell. Om man lämnar det traditionella skidanläggningarna och tar sig en bit ut så är bara tystnaden en upplevelse i sig, menar Fredrik Andersson

Under sommaren 2016 kommer Tillturs att vandra från Skandinaviens högsta fjällområde Jotunheim i Norge och ut till Norges västkust Florö. Hela vandringen kommer att ta tre veckor och inkluderar ett bestigning av Norges högsta berg Galdhöpiggen.

- Vandringen är till för att visa att det är möjligt att ta sig ut till fjället. Det är möjligt för alla, var man än kommer ifrån. Vi vill visa hur otroligt vacker natur vi har i Skandinavien, säger Jesper Sjöholm

Hela vandringen är cirka 300km och kommer ta Tillturs genom tre olika fjällområden, Jotunhein, Breheimen och Jostedalsbreen. Under turen kommer gruppen att ta bilder och filmer som sedan kommer publiceras på deras sociala medier.

- Vi tror att ungdomar i södra Sverige tar till sig mer om de märker att en person i deras ålder och som kommer ifrån deras kretsar gör detta, då kan just de också göra detta, påpekar Elias Närhi.

I höst kommer gruppen ge sig ut på en föreläsningsturné runt om i södra Sverige. Fokuset här ligger i att inspirera andra att ta sig ut i naturen, främst yngre personer.

-  Vi brinner otroligt mycket för naturen och allt den har att erbjuda. Vi vill att fler skall brinna lika mycket, vi vill att fler hittar ett intresse i naturen. Fjället är en helt fantastisk plats att vara på, avslutar Jonathan Ericsson

Följ dem här

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Frågor angående ”rätt” vildmarksutrustning ökar. Vissa föremål är “nödvändiga” men de finns massa varianter! Hur lång turen är spelar roll men det ... 7 kommentarer