Tältnatt vid Fosksjön, Grövelsjön.

Läste tips här på Utsidan om en vacker tältplats vid Fosksjön i Långfjällets naturreservat, och fick sån lust att gå dit för en härlig naturupplevelse.

Av: maria.b

Övertalade min kära sambo att det är nåt helt annat att tälta med sin käresta vid en fjällsjöstrand, än det var att tälta då han gjorde lumpen.

Eftersom vi räknade med sen ankomst till Grövelsjön tog vi med husvagnen för första natten. Sambon slumrade i bilen på vägen upp och efter att ha passerat Idre sa han att vi måste tanka innan vi åker hem sen. Jaja tänkte jag, han har alltså koll på detta då behöver inte jag tänka på det. Det var inte mer än några mil kvar nu så vi bestämde att ställa husvagnen intill vandringsledens start där fanns bra med plats. Men backen upp dit var ganska mjuk efter allt regnande, och vid växelbytet mitt i backen var det stopp...Sambon försökte backa vagnen tillbaka på denna smala, sandiga och mjuka väg, men körde fast. Hjulen grävde bara ner sig och det började lukta jäkligt bränt. Sedan kom allt lite snett och plötsligt stod ena husvagnshjulet på dikeskanten.

Klockan var cirka 23.30..Myskväll väntar,tänkte jag....Vi fick koppla loss vagnen och dra för alla krafter för att försöka vända den och dra den åt andra hållet och nerför backen utan bilen. Alternativet var ju att den skulle hamna i diket. Vi lyckades skjuta den till mitten av vägen och backa den bit för bit, bromsa, kolla efter sidorna, bromsa igen, kolla igen. De sista tio metrarna tog vi bilen och backade ned den sakta men säkert. Ställde den vid vägkanten i leran och var nöjda med det.

Klockan hade hunnit bli 01.00. Bensin cirka tre liter kvar. Enligt googlande på närmaste mack så kunde man välja på Idre 3,5 mil eller Elgå i Norge 2,7 mil från Storsätern några kilometer från vår campingplats. Helt klart säkrast med Norge.

Vi åt några korvmackor med pulverkaffe till och somnade gott. Nästa morgon nervös färd mot Norge, och rull i nerförsbackarna. Vi tänkte oss risken att det skulle stå "STÄNGT LÖRDAG-SÖNDAG" vid framkomst och hur vi skulle få göra vår fjällvandring efter en norsk bilväg i tre mil utan mat och vatten. Men bensinen räckte och det var öppet. Ironiskt nog stod nån gammal nostalgisk tankmaskin intill de befintliga och på den satt en gammal märkning "ICKE I BRUK". Jag hade inte blivit förvånad om den hade varit den enda tillgängliga med tanke på vår rese-tur hittills :)

Lördagen började bra, vi packade tält, sovsäckar, mat och pannlampor. Alltid undrar vi vad som är så jäkla tungt när vi fått på oss ryggsäckarna. Men det blev fint väder och det var en lagom lång tur till Fosksjön, och det var minst lika vackert där som jag föreställt mig. På trangiaköket värmde vi pasta och köttfärssås, sedan kaffe och sist en lumumba innan mörkret föll. Det var MYCKET kallt att tvätta håret och andra saker i sjön, men så friskt och härligt ändå. Rätt sent på året att tälta i oktober så det var en kall natt, men ett fint minne och jag tipsar verkligen vidare om denna underbara tältplats. En liten udde ut i Övre Fosksjön, man kan placera tältet alldeles vid en liten sandstrand och man har Storvätteshågna med sina 1204 möh som utsikt vid sidan av de andra fjällen som tornar upp sig runtom.

Hemresan gick bra kan jag tillägga. Och sambon kan tänka sig att tälta i fjällen flera gånger :)

2014-10-15 19:49   peterfuchs
Hej Maria,
roligt att höra att fjällvistelsen blev bra efter en knepig uppfärd! Jag och min sambo gjorde samma vandring för ett par år sedan, med samma tältplats. Vi tyckte, precis som ni, att det var en alldeles lagom tur och att vyn var fantastisk vid sjön. Tack för berättelsen och bilden, det var skönt att komma tillbaka till Fosksjöarna efter en dag på kontoret :)

Svar 2014-10-16 13:40   maria.b
Trevligt att kunna glädja någon!

2014-10-18 14:02   CyberZorro
Där förlovade jag mig med min hustru :) Vi gifte oss sedan en bit ovanför övre parkeringen :)

Svar 2014-10-18 16:12   maria.b
Toppenval av plats för detta!

2014-10-18 20:07   OBD
En något dramatisk inledning på en fjälltur som dessbättre slutade så bra.