Skärmflygares lek i norrsken

När skärmflygaren Horacio Lorens fick erbjudande att skärmflyga i norrsken kunde han inte tacka nej. Tack vare förfinad kamerateknik kunde flygningen också filmas.

Av: Eline Helledal / RedBull

Horacio Llorens från Spanien är en av världens främsta skärmflygare med paramotor och luftakrobatik som specialitet. Tidigare har han bland annat korsat Afrika från Egypten till Sydafrika och lyckats flyga på 7 000 meters höjd över Pakistan. Under sin 16 år långa karriär har han bockat av det mesta som går att göra med flygskärm.

Men en sak fanns kvar att göra. Under hösten utkristalliserade sig en ny utmaning när Horacio bjöds in till norska Tromsø; att jaga norrsken med sin flygskärm.

– När jag fick inbjudan var det ingen tvekan. Jag har länge varit fascinerad av Norge och polarmörkret i norr. Idén om att flyga i det mystiska norrskenet var en möjlighet jag absolut inte kunde vända ryggen till, säger Horacio Llorens.

Möjligt med hjälp av ny teknik
Tidigare har det inte varit möjligt att filma norrskenets rörelser i realtid - bara genom så kallade ”time lapses”, med komprimerade tidsintervall. Med hjälp av nya ljuskänsliga kameror har det omöjliga blivit möjligt och klippet med Horacio är världens första högkvalitativa video som kombinerar norrskenets rörelser ihop med actionsport.

Tuffa väderförhållanden
Tromsø bjöd spanjoren på 15 minusgrader och starka vindar den första dagen han satte ner fötterna på nordnorsk mark. Trots att oddsen för att uppleva norrskenet i Tromsø är ganska goda utmanades Horacio av hinder som snöstorm, dålig sikt och frusna linor i sin rigg.

– Jag har fått lära mig att flygning på natten är svårt, särskilt så här långt norrut och på vintern. Tromsø är så annorlunda mot allt annat jag är van vid. Kallt och mörkt, stark vind och omgiven av vatten. Det gjorde att varje litet beslut var livsviktigt, förklarar Llorens.

På träff med norrskenet
För att fånga det unika bildmaterialet på det gäckande norrskenet tvingades Horacio stå på standby i timtal, hela tiden redo för takeoff. Ena sekunden var himlen fylld av fenomenet, den andra fanns inte ett spår på himlen.

– Norrkenet är väldigt blygt. Jag hann fråga ut henne på dejt massor av gånger, men varje gång blev det nej, fortsätter Llorens.

När hon till slut visade sig var det i sin allra mest perfekta uppenbarelse och Horacio blev världens första skärmflygare i norrsken.

– Det kändes helt fantastiskt! Jag är så lyckligt lottad som fick den här chansen och som har skärmflygning som jobb. Tromsø är definitivt en plats jag kommer att återkomma till. Fast då på sommaren, skrattar Llorens avslutande.

Film © Frode Sandbech / Red Bull Content Pool

Källa: RedBull

2016-01-26 14:46   Trottoarbonden
Underbart, undrar om han hörde något.
Jag har själv upplevt gigantiska Norrsken i Arvidsjaur som knastrade och rörde sig i över hela himlen i grön/orange/lila nyanser.

Mattias har klippt ihop en liten film från en härlig höstvandring för några år sedan. Vandringen gick mellan Abisko-Kebnekaise-Nikkaluokta. Kanske ...
Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...
Under fem dagar i juni 2019 gjordes denna solovandring i Bunnerfjällen i Vålådalens naturreservat, Jämtland. 11 kommentarer
Det är inte ofta man kan se Sveriges högsta vattenfall i solljuset. Det händer bara ett par veckor kring midsommar. 4 kommentarer
Peter gjorde vintern 2016 en vintervandring med snöskor genom ekoparken Karhuvaara utanför Gällivare. Se filmen från vandringen. 1 kommentar