Expedition > 2016-05-23

Robin Trygg har klarat Mt Everest från både nord- och sydsidan

Robin blev förste svensk att ha bestigit Mt Everest från både syd- och nordsidan, sedan han i fredags stod på toppen av världens högsta berg, samt efter Göran Kropp den andre svensken någonsin att ha stått på Mt Everest två gånger.

Robin är nere i Himalaya för att ta sig an två av världens högsta berg, Cho Oyu som med 8201 m är världens sjätte högsta berg, och Mt Everest som med 8848 m är världens högsta berg, under en och samma expedition. Under eftermiddagen den 7 maj stod Robin på toppen av Cho Oyu och tidigt på morgonen den 20 maj stod Robin alltså för andra gången på världens högsta berg Mt Everest. Därmed blev han förste svensk att ha klarat att bestiga toppen från både nord- och sydsidan.

- Jag nådde toppen av Everest 06.35 lokal tid och det kändes otroligt häftigt att få nå toppen för andra gången. Det blev en snabb bestigning som känns ordentligt i kroppen men jag är otroligt glad. Jag har nu firat med spaghetti i baslägret och jag ska snart få välbehövlig sömn. Jag är otroligt glad men väldigt väldigt trött. Jag har tappat många kilon och kroppen värker. Men jag är glad, säger Robin.

Årets bestigningar av Cho Oyu och Mt Everest gjordes från nordsidan/Tibet och med syrgas. Robins tidigare bestigning av Mt Everest skedde 2011 och från sydsidan och gjorde honom då till den yngste svensken någonsin på Mt Everest.

Du kan följa Robin i hans blogg.

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar