Renata Chlumska har klarat The Seven Summits

Renata Chlumska första svenska kvinna att bestiga The Seven Summits. Renata Chlumska nådde i går kväll (15/12), svensk tid, toppen av Mount Vinson i Antarktis och blev därmed första svenska kvinna att ha klarat The SevenSummits.

Renata  Chlumska  nådde i går  kväll (15/12), svensk tid, toppen av Mount Vinson i Antarktis och blev därmed första svenska kvinna att ha bestigit det högsta berget på varje kontinent - en  prestation  som  benämns  The  Seven  Summits.
-Det här känns helt fantastiskt! Jag har haft drömmen i så många år och nu
äntligen har den gått i uppfyllelse, säger en trött men lycklig Renata på
satellittelefon från läger två på Mount Vinson.
The Seven Summits är en legendarisk klätterutmaning. Begreppet myntades av den amerikanske klättraren Richard Bass 1980. Olof  Sundström och Martin Letzer blev 2007 de  första svenskarna att ge sig på och lyckas med det eftertraktade rekordet.

Redan  1999, då Renata Chlumska blev första svenska kvinna att nå toppen av Mount Everest, såddes ett frö till att ge sig i kast med mastodontutmaningen, the  Seven Summits. Men efter att Renatas fästman Göran Kropp tragiskt omkom i en klätterolycka i USA 2002 hamnade hon i ett nytt skede i livet. Den svåra förlusten gjorde att Renatas intresse för bergsklättring avtog. 2005 valde hon att istället ge sig på en utmaning som
ingen tidigare prövat, att av egen kraft runda det som kallas för USAs ”The lower 48 states”, de lägre 48 staterna. Idén om projektet föddes sommaren 2000 och Renata skulle då genomföra expeditionen tillsammans med Göran Kropp. I stället fick hon ta sig an äventyret själv och den 15 september 2006   blev Renata första människa i världen att, för egen kraft med hjälp av kanot och cykel, ta sig runt USA.
 - Under många år orkade jag inte ens tänka på klättring. Men så sakta har bergen börjat pocka på min uppmärksamhet igen. Passionen till bergen och den storslagna naturen har alltid varit väldigt stark. Och i somras  började jag
plötsligt känna det där suget igen och det var då som jag åkte till Kilimanjaro för att acklimatisera mig. Dessutom såg jag möjligheten att bli första svenska kvinna att klara the Seven Summits vilket förstås också var en extra sporre, berättar Renata.
Renata  påbörjade the Seven Summits redan 1999 genom att bestiga
Mount  Everest (Asien). År 2000 besteg hon Kilimanjaro (Afrika / Tanzania).
Renata fortsatte projektet den 20:e juni i år genom att bestiga Kilimanjaro igen för att därefter nå topparna:
Mount  MCKinley den  12/7  (Nordamerika)
Elbrus den 10/8 (Europa/Ryssland)
Carstensz  Pyramid den  27/10(Australien - Nya  Guinea/Indonesien)
Aconcagua  den  26/11  (Sydamerika/Argentina)
Mount Vinson den  15/12(  Antarktis/Chile).
En mäktig klätterbragd som nu är slutförd. Och Sverige har fått ett nytt rekord!

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar