Point 65 slutar med glasfiberkajaker

Främsta anledning är att kompositkajaker inte kan återvinnas. Men även de hälsorisker tillverkningen innebär för fabrikspersonal samt den miljöpåverkan denna tillverkning har spelar stor roll i beslutet.

Sedan 1994 har Point 65 Sweden tillverkat glasfiberkajaker liksom kolifiber/kevlar -kajaker (komposit-kajaker). Inför säsongen 2017 har bolaget beslutat att helt upphöra med denna tillverkning och enbart tillverka kajaker i återvinningsbar polyeten.

Kompositkajaker är, till skillnad från polyetenkajaker inte återvinningsbara. De hamnar i bästa fall i förbränningsanläggningar för att bli fjärrvärme. I sämsta fall ute i naturen där nedbrytningstiden är mycket lång.

Polyetenkajaker återvinns redan i stor omfattning och blir nya polyetenprodukter. Point 65 Sweden, liksom flera andra kajak- tillverkare, använder redan återvunnen polyeten i sin tillverkning. Gamla uttjänta kajaker blir alltså nya.

Därtill är själva tillverkningsprocessen av kompositkajaker en, ur miljösynpunkt, tveksam process. De partiklar (silica) från glasfiber som uppstår när man skär och slipar den härdade fiberprodukten kan orsaka hälsoproblem. Den mycket starka epoxy/polyester som används i tillverkningsprocessen är också hälsovådlig och skadlig för miljön.

Under tillverkningen krävs omfattande skyddsutrustning, som ofta inte används då den kan upplevas hindra arbetet. Likaså är det viktigt att spill från tillverkningen sköts på ett klanderfritt sätt. Vilket ofta inte sker då detta är både kostsamt och omständligt.

Tillverkning i polyeten är däremot helt ren.
Vare sig hantering av råmaterial eller själva tillverkningsprocess kräver speciell skyddsutrustning. Kraven på ventilation är likställda med hushållsutrustning och spill från tillverkningen återvinns naturligt då denna ersätter råvara som annars måste köpas in. Alltså en kostnadsbesparing för tillverkaren.

Richard Öhman, grundare hos Point 65 Sweden "Det här är ett beslut som känns riktigt bra. Kompositkajaker är otroligt läckert ögongodis men när det, ur miljösynpunkt, finns ett så mycket bättre alternativ tycker jag inte att vi har ett val."

Ett fåtal aktörer i Sverige och Europa fortsätter ändå med tillverkning i kompositmaterial.

"Tyvärr finns det till och med aktörer som använder sig av kompositmaterial men laminerar in lite trä, bambu eller andra naturmaterial och kallar kajaken för miljövänlig. Det är ju grovt vilseledande när det i verkligheten är precis tvärt om", fortsätter Richard Öhman

Mer information på engelska.

2017-04-11 11:14   MarkusF
Fantastiskt! Imponerande att de vågar det beslutet. Hoppas bara fler vågar följa efter.

2017-04-11 11:52   Calexico
Jag tror inte på den idén eller ens argumentet. Det handlar nog mest om att på den stora amerikanska marknaden efterfrågas det mest plastlådor. Deras kompositkajaker säljer väl inte så bra och är olönsamma.

2017-04-24 08:32   4623
Nja. Känner mig inte helt övertygad, faktiskt. För mig kvarstår den viktiga frågan; ger materialet en bra kajak? Plastlådor upplever jag ofta som tunga och med dålig slutstyvhet. Då är det givetvis viktigt att de går bra att återvinna, man tröttnar ju snabbt. Mina handbyggda trä/epoxi kanoter däremot, dem kommer mina barnbarn att paddla! Dessutom behöver man ju inte strunta i säkerhetsföreskrifter eller använda marknadens giftigaste epoxi, det finns alternativ!

2017-04-30 19:20   Helsing
Frågan är om Point 65 är ett seriöst företag överhuvud taget.
Jag har deras Freya. En fantastisk design av de Brito. Men bygget är en katastrof.
Det vore väll inget problem om företaget hjälpte till med eftermarknaden.
Svarar varken på mejl eller telefon. En gång har jag lyckats fått ett svar där som visade sig felaktigt. Det går inte att beställa gelcoat på deras webbsida som han sa.
Återförsäljare och några andra kunder jag träffat har samma erfarenhet. Kanske man inte har någon bra tillverkare av glasfiberkajaker det är därför man slutar.
Se tycker jag inte om att man försöker tala illa om andras produkter. Det brukar betyda att man inte har tillräckligt bra produkter själv.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.