Nyheter > Ny kampanj - Friluftsliv ger Folkhälsa

Ny kampanj - Friluftsliv ger Folkhälsa

Idag, på Alla Hjärtans Dag, går Svenskt Friluftsliv ut i en drygt 10 månader lång informationskampanj med namnet Friluftsliv ger Folkhälsa, tillsammans med sina 25 medlemsorganisationer. I samband med kampanjen startar de också upp Facebooksidan ”Friluftsliv i Sverige” - där de vill inspirera till aktivitet genom att lyfta berättelser om friluftsliv!

Först ut i en-minut-film är tidigare statsministern Ingvar Carlsson som berättar om vad friluftsliv betyder för honom.

Svenskt Friluftsliv ser med oro på vad inaktiviteten innebär för vår befolkning. Många barn och unga får inte tillgång till rörelse i skolan idag – våra livsmönster börjar mer och mer röra sig bort ifrån aktivitet och friluftsliv.

Friluftslivet stärker både hjärta och hjärna, säger generalsekreterare Ulf Silvander, och det är det vi vill lyfta med vår kampanj. Det är viktigt att vi har förebilder och vi vill visa att vi mår bra av att utöva friluftsliv. Det är ingen hemlighet att aktivitet i naturen är bra för oss, läkande på många olika sätt. Det vill vi fokusera på i kampanjen och inspirera. Samhället vinner ekonomiskt på att få människor ut i naturen, folkhälsan förbättras och vi får ett friskare samhälle!

Följ Friluftsliv i Sverige på Facebook

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in

Tips!