North Pole Marathon

Den 7 april detta år, som passande nog är det internationella polaråret, går världens coolaste maratonloppet av stapeln.

North Pole Marathon, närmar sig med stormsteg.

Den 7 april detta år, som passande nog är det internationella polaråret, går världens coolaste maratonlopp av stapeln.
Vi är ett 40-tal personer från hela världen som då står på startlinjen, jag är den ende deltagande skandinaven.

Efter att ha blivit inspirerad av diverse tidningsartiklar i början av förra året beslöt jag mig för att delta. Det är det fjärde loppet i världshistorien som sker ”on the top of the world”. 2001 sprang initiativtagaren, arrangören och inspiratören Richard Donovan ensam det första maratonloppet på Nordpolen. Hans tid blev då 3 timmar och 48 minuter.

De följande åren, (2005 blev inställt), så varierade tiderna från 3 timmar och 43 minuter som bäst till
12 timmar och 26 minuter, mycket beroende på förutsättningar som underlag, temperatur och vind.
Förra året var ett av de år då man var tvungen att ta sig fram på snöskor.

npmFoto: Richard Donovan

Generellt kan man nog utgå från att man dubblar sin egen ”normala” maratontid.
I juli förra året lade jag upp ett träningsschema och har sedan dess tränat regelbundet.
I början med korta sträckor på 6 km, för att sedan successivt öka på km-längden.
Jag är nu uppe i 1-2 mil per pass när det gäller själva löpträningen. Den har kompletterats av skidåkning med mestadels 2-milspass. Vid otjänligt väder, vad det nu kan vara i sådana här sammanhang, så har uteträningen utbytts mot 2 timmarspass på en crosstrainer. I övrigt fylls träningskvoten på med lite simning och tennis någon gång i veckan. I juli sprang jag 3 pass per vecka. Då låg temperaturen ofta på + 25 grader.
Sedan nyår så är det träningspass så gott som varje dag. I bästa fall är det nu någon minusgrad. När loppet går av stapeln så ligger temperaturen på cirka -25 grader, alltså en 50-gradig skillnad mot mina första träningspass.

Kvar står ett träningspass i fädrens spår kommande söndag. Därefter åker jag upp till
”mina” STF-fjällstugor, där jag tjänstgör som stugvärd, i mars. Under någon vecka kommer jag att slipa in snöskotekniken där. Jag hoppas dessutom att det är riktigt kallt uppe i Abiskotrakterna då. Det gäller ju att träna in utrustningen också. "Klädkapitlet” är en svår del. Inte för kallt klädd men ej heller för varmt. Kan bli svårt.

Bortsett från kylan så är det mest isbjörnar, issprickor och snöstormar som bekymrar. Förutom adressen här nedan finns många länkar med filmsnuttar, berättelser och resultat från BBC, CNN och diverse deltagare.

npm2Foto: Richard Donovan

Om du har frågor eller vill ha mer information är du välkommen att e-maila till:
john.waerner@telia.com

Med bästa hälsningar John Waerner

Mer information om loppet

2007-02-21 12:26   Spoeket
Betyg: 4
Stort lycka till! Jag vill gärna höra hur det gick....
//Aina

2007-02-25 11:07   Löparjocke
Vill också gärna veta hur det går för dig! Skriv gärna en liten berättelse om loppet. Lycka till!

2007-02-28 08:11   ALEXANDERg
Betyg: 5
lycka till

2007-03-08 07:06   ulltand
Festligt! Jag önskar er alla lycka till.

Årets vandring runt Pårtemassivet norr om Kvikkjokk gick i dimmans tecken. Oskar och vandringskompisen David fick vara med om flera tuffa upplevelser ... 5 kommentarer
Många som passerar 40 strecket eller som är på väg att göra det upplever säkert hur kroppen inte riktigt pallar med samma fysiska påfrestning som man ... 2 kommentarer
En storslagen klättring i Himalaya, med fantastiska vyer och magiska upplevelser. 11 kommentarer
En reseberättelse av en fjällvecka i Lappland med fiske, djur och fjälliv i underbar miljö under midsommarhelgen. Oväntat avslut på en tilltänkt ... 12 kommentarer
Fotbollsungdomar på ett teambuildings läger med en äventyrare och fystränare. 1 kommentar