Min första ensamvandring

Den första ensamvandringen, i jämtlandsfjällen med tält. Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Storulvån

Av: DrJ

Ja vad gör man om man har en ledig vecka utan några speciella planer? Och ingen annan är ledig? Drar till fjällen!

Jag har aldrig vandrat ensam men länge varit lite sugen på att testa. Är ju inget märkvärdigt med det egentligen, åtminstone om man håller sig till mer vältrafikerade leder. Skulle jag ge mig ut ensam i Sarek kanske någon form av satteliträddningsmojäng typ InReach eller Spot vore bra men nu tänkte jag styra kosan mot Jämtlandsfjällen. Jag har aldrig vandrat där men Sylarna och Helags har jag länge velat se och med vältraffickerade leder och stora fjällstationer kändes det lagom säkert och bekvämt. Exakt hur rutten skulle gå hade jag inte bestämt men jag bokade nattåg upp till Duved söndag kväll och hem fredag kväll med transfer t/r Storulvån. Fem vandringsdagar och fyra nätter på fjället lät lagom.

Lånade ett tält och inhandlade ett nytt kök, på inrådan av personal på Addnature blev det MSR Windboiler. Som vanligt när jag går och klämmer på prylar i friluftsbutikerna slank det även med lite småprylar med inte riktigt lika små prislappar...

Tältet provrestes och köket provtändes, inga problem. Ryggan packades, 15,5 kg inkl 3 dagars mat och det lånade tvåmannatältet kändes helt ok.

Dag 1 Måndag 10/8

Efter en god natts sömn på nattåget och busstransfer anlände jag till Storulvån endast 45 min försenad. Lämnade en väska med handuk och rena kläder i ett förvaringsskåp (kostar 50kr och 150kr kontant i deposition). Pratade lite med en annan ensamvandrare på stationen om mygg och vattenstånd, båda skulle vara ok enligt uppgift.

Vandrade i strålande solsken längs leden söderut mot Gåsen, en lätt bris svalkade och höll bort dom värsta myggen. Humöret på topp, äntligen i fjällen igen! Några cyklister och en ensam vandrare delade min stig men annars var jag själv. Höll ett raskt tempo fram till lunch, nya köket plockades fram och fungerade klanderfritt. Tyvärr dog vinden och objudna gäster gjorde sig påminda, inte bara mygg utan även knotten ville ha lunch...

Vadet över Gåsån

Rasten blev därför kort och jag traskade raskt vidare till raststugan där jag vek av från leden och följde stigen längs Gåsån. Här hängde jag kängorna på ryggen och testade att gå i mina Merrel barfotalöparskor. Gick väldigt bra, blöt om fötterna men det var snarast skönt pga värmen. Anslöt till leden igen vid vadet över Gåsån där jag tänkte slå upp tältet. Det räckte dock att stanna någon minut så kom knotten och jag vadade därför över och fortsatte uppåt för att komma undan blodsugarna. Till slut kom jag upp på ledens högsta punkt ca 1050 m öh och där slogs tältet upp. Brisen kom och gick och det gjorde även myggen men det var ändå helt ok jämfört med dalen. Bedårande vackert i solnedgången med utsikt över omgivande fjäll och dalar. Vandrade runt med kameran så tyst jag kunde och spanade efter fjällräv, men dom höll sig undan. När solen gick ned bakom Holke kröp jag in i tältet och somnade snabbt.

Solnedgång vid Holke

Dag 2 Tisdag 11/8

Vaknade kl 04.00 av att tältduken fladdrade vinden, lyckades somna om men väcktes igen 06 av tilltagande vind. Hade ju i mitt försök att undvika mygg och knott slagit läger helt öppet utan vindskyd... Blåste på ganska rejält så jag packade ihop och gick neråt några hundra meter och gjorde sedan frukost. Omelett från Friluftsmat var tänkt att tillsammans med mackor, kaffe och soppa utgöra frukost men omeleten blev inge vidare. Kan ha varit handhavande fel och mitt kök är inte direkt gjort för att laga omelett, skall ge den en ny chans vid senare tillfälle.

Eftersom jag dagen innan gick lite längre än jag tänkt igår så var det bara en dryg mil till Helags. Kändes dock skönt men en lugnare dag, ganska mör i både rygg och fötter och en höftböjare krånglade. Konstigt att soffliggande inte förbereder kroppen bättre för vandring. :)

Kom fram till Helags på eftermiddagen och den kraftiga vinden gjorde då att jag valde att boka en säng, lite onödigt visade det sig senare då vinden mojnade framåt kvällen. På stationen träffade jag samma ensamvandrare som jag bytt några ord med första dagen på Storulvån. Han skulle vidare mot Fältjägarstugan men jag var nöjd med dagens korta etapp.

En varm bastu följdes av en fantastiskt god trerätters middag. Mycket trevligt sällskap runt bordet, bla två sjöscouter, en radioreporter och en svensk mästare i segling förgyllde kvällen. Trotts den korta dagsmarschen var jag riktigt trött och la mig tidigt.

Dag 3 Onsdag 12/8

Vaknade utvilad och sugen på en topptur! Tittade ut, jodå lite moln men nog skulle Helagstoppen gå att nå. En god frukost med hembakt bröd senare joggade jag iväg längs stigen mot toppen. Ganska lättgått större delen och jag kan rekomendera lättare skor, jag hade mina Merrel på fötterna. Drygt 700g mindre per fot gör ganska stor skillnad när man skall upp 800 höjdmeter.

Helags

Vädret växlade lite men bitvis var det sol och väl på toppen var det en fantastisk utsikt! Skrev mitt namn i boken på toppen och bläddrade lite i den, rätt kul att läsa. Någon hade gått upp med sin treåriga son och någon hade friklättrat en del av vägen, kanske kaninörat om jag kommer ihåg rätt? Det blåste en del så jag begav mig av neråt runt den norra kammen. Ganska lätt nedfärd och var tillbaka vid stationen strax efter 12, totalt hade det tagit knappt 4 h.

Selfie på Helags

Återigen visade kocken på Helags vad han kunde med en mycket god gulaschsoppa och det hembakta brödet till lunch. Nu hade jag inte riktigt bestämt mig för vad jag skulle göra men jag kände mig pigg så jag vandrade iväg mot Sylarna. Tänkte att jag går så länge jag känner för det och slår sedan upp tältet. Omgivningarna blev bara vackrare och vackrare med lätt kupperad teräng, små dungar av fjällbjörk och porlande bäckar. Klart finaste delen av vandringen, särskilt området runt dom två broarna och raststugan.

På väg mot Sylarna

Jag var inte ritkigt redo för att slå upp tältet och fortsatte därför mot sylarna. Nu tornade mörka moln upp sig och en kall vind började blåsa. Det krävdes ingen Pohlman för att se att en front var i antågande och jag tog därför på mig regnkläder. Precis när jag stog och försökte trä över regnbyxorna över kängorna kom en kraftig hagelstorm och jag blev rätt blöt om benen innan jag lyckades krångla mig i regnbrallorna. Vandrade vidare i blåst och regnblandat hagel men jag tycker det är rätt häftigt att vara ute i sådant väder. Jag visste ju också att Sylarnas bastu väntade även om det var en bit kvar. Efter att stormfronten passerat mojnade vinden något och solen tittade fram med en fantastiskt obruten regnbåge som följd. Riktigt nära såg den ut att vara, kanske skulle letat efter guldet?

Inkommande stormfront

Den tilltagande stigningen och den långa dagen gjorde sig påmind och det var med väldigt tunga steg jag till slut staplade in i stugvärmen runt 19.30. Att slå upp tält kändes inte aktuellt och vädret var fortsatt rätt trist så även denna natt blev det sängplats. Sylarna har ju ingen restaurang och jag var inte så sugen på mitt frystorkade så det fick bli en fryspizza och två folköl. I matsalen träffade jag dom två sjöscouterna som varit där sedan länge och suttit i bastun när hagelstormen kom. Jag var dock så trött att jag knappt orkade prata. En annan trevlig överraskning var att det var konsert i matsalen, tre folkmusikanter spelade väldigt stämningsfull musik.

Pizzan följdes av bastu och därefter raskt i säng i den stora sovsalen.

Dag 4 Torsdag 13/8

Strålande sol! De flesta har lite brått att komma iväg på toppturer och annat men jag tar det ganska lugnt. Min plan är att gå mot Storulvån och tälta ganska nära så att fredagen blir kort. Efter lite kartrekande beslutar jag mig för att Lill-Ulvåfjället borde bereda en avskiljd tältplats med utsikt över dalen. Jag följer leden mot Storulvån i makligt tempo och viker sedan av fjället och tänker runda detta och tälta på ostsidan. Det visar sig dock att mycket omfattande rengärden omger i princip hela fjället! Kunde vara lite tydligare utmärkt kan jag tycka. Krypa under går ju men känns inte bra att tälta mitt i ett rengärde så jag fortsätter runt fjällets ostsida och ner till Lill-ulvån. Här finns väldigt fina tältplattser vid den brusande forsen och dessutom ett utedass. Reals lammgryta till middag blir som vanligt resans bästa frystorkade måltid, tror jag kör på enbart den framöver. Läser ut min bok i tältet och somnar därefter gott, vyssjad till sömns av forsens brus.

Lill-Ulvån

Dag 5 Fredag 14/8

Åter en morgon med strålande sol, vädret har verkligen varit kanon den här vandringen. Tyvärr ingen vind så min plan att ta en lat frukost och kanske lite bad spolieras av dom blodsugande knotten som envisas med att krypa in i näsa, ögon och mun. Jag packar därför ihop och vandrar ner till Storulvån. Efter lunch och bastu träffar jag åter dom två trevliga sjöscouterna och två bekanta till dom. Sjöscouterna skall stanna en dag till och hyra cyklar men deras två vänner skall med samma tåg som jag. Vi kommer överens om att ta en öl och pizza i Duved innan tåget skall gå, trevligt med sällskap! Väl på tåget somnar jag gott och vaknar inte förän jag är hemma i Stockholm igen.

När jag skriver detta har fjällkläderna tvättats och ryggsäcken hängts undan men jag ser redan fram mot nästa tur. Att vandra ensam kan jag verkligen rekomendera, tankarna flyger fritt i annorlunda banor och det är otroligt avkopplande. Nu sov jag ju på fjällstationer två nätter och träffade där väldigt trevliga människor så speciellt ensam hann jag aldrig känna mig. Kanske blir det en ensamvandring i något mer folktomt område i framtiden?

2015-08-19 10:22   Mr Ardbeg
Trevlig tur och väl beskrivet!

Svar 2015-08-19 14:24   DrJ
Tack! Aldrig skrivit någon reseberättelse men tänkte att det kunde vara kul.

2015-08-19 12:17   seasteel
Trevlig reseskildring i marker jag är väl bekant med.

Jag har ofta vandrat runt Helgas och har aldrig haft problem med mygg o knott ovanför trädgränsen. Bris eller vindstilla, det har alltid gått att sitta ute på kvällarna och se solnedgången.

Förutom i år..... Var uppe v33 och gick tre dagar runt Helags och det var helt omöjligt att vistas utomhus på kvällarna utan det var tältsittning som gällde. Tyvärr var det vindstilla så myggorna hade fullt kalas på mig så fort jag stack ut näsan.

/lasse

Svar 2015-08-19 14:23   DrJ
Tackar!
Jo jag tycker också att det brukar gå bra ovan trädgränsen, men den här turen var det rätt jobbigt bitvis. Inte det värsta jag varit med om men tillräckligt för att det var klart besvärligt när vinden mojnade. På vilken höjd måste man egentligen upp för att ha det garanterat myggfritt även om det är vindstilla?

2015-08-19 14:26   Magnus H
Trevlig tur och bra berättat.
Ja, att gå ensam i fjällen nära STF's fjällstationer innebär vanligen att man inte blir så ensam och folket på fjället är det sällan fel på. Bastu, bra mat och lite öppna planer slutar ofta trevligt. Inspirerande.
Bra info om boxen på fj-stn det ska jag försöka komma ihåg.

2015-08-19 20:48   OBD
Bra och trevligt skrivet. Jag har just gjort rent mitt tält. Har aldrig haft så mycket döda myggor och blodfläckar att tvätta bort. (Jag var i Stora Sjöfallets nationalpark och Sarek). Kan nämna att jag gjorde min första solo-vandring i samma område som du gjorde. Tack för att du delar med dig!

2015-08-19 20:49   Daniel-S
Tack för en inspirerande och intressant berättelse. Jag har själv funderat på att göra något liknande i området, dock ej ensam. Nu är jag ännu mer sugen att göra det till verklighet.

2015-08-19 21:47   salvion
Som redan skrivits, väldigt inspirerande och du skriver mycket trevligt!
Jag har aldrig själv "vandrat" men kanske en dag, du har bidragit till att göra det mer intressant, tack för att du delade med dig.

2015-08-19 22:35   Kulsöndag
Skriva kan du, hade bilderna varit fler eller rent av mer varierande hade berättelsen varit kanon. Jag gillar din personliga målning av DIN tur bra där. Ensam vandra är fantastiskt! Jag brukar gå en tur däruppe som är magisk runt Bunnerfjällen den skulle Du helt klart gilla!

Tack för en bra vandringsberättelse nu när jag själv inte kommer upp iår!

Ses på fjället! Ensamhälsningar Torbjörn

2015-08-20 16:28   DrJ
Tack för alla snälla kommentarer! Nu blir jag ju lite sugen på att skriva mer.

2015-08-22 12:33   litentuva
Kul läsning, att vandra själv är meditativt, men jag kan tycka det är trevligt snacka med folk som du gjorde på fjällstationerna, utbyta erfarenheter och tips osv. Dock kan det vara intressant prova att vara själv några dygn på fjället om man aldrig gjort det och se hur lång tid det tar innan man börjar prata med sig själv :)

Svar 2015-08-22 12:41   DrJ
Fast jag pratar för mig själv även hemma och oavsett om jag är ensam eller inte :)