Lassen Volcanic National Park

Lassen Volcanic National Park ligger i norra Kalifornien och bjuder på flera sorters olika vulkaniska aktiviteter vid den ännu aktiva vulkanen Lassen Peak. Här är bilder och berättelse från en genomresa i en av Kaliforniens mindre kända nationalparker.

Av: makr

Lassen Volcanic National Park är en av Kaliforniens nio nationalparker och ligger i den norra delen av staten mellan Redding (CA) och Reno (NV).

Efter en årslång period av vulkanisk aktivitet i området hade Lassen Peak (också kallat Mount Lassen) ett stort utbrott i maj 1915 vilket dokumenterades av bland andra B.F Loomis. Lassen Peak är fortfarande en aktiv vulkan och man kan runt om i parken ser flera tecken på detta. Man kan bland annat se bubblande gyttja, kokande källor och ånga stiga upp från underjorden. Utöver detta finns ett rikt djur- och växtliv här och flera unika arter som bara finns i detta område. Som andra nationalparker finns det gott om möjligheter att utforska vildmarken efter sina egna förutsättningar. Vid båda bilvägentréerna till parken finns center för att få information och material för att planera sin egen utforskning.

Vi besökte Lassen som en mindre del av en roadtrip genom Kalifornien, Nevada, Utah och Arizona så vi körde bil genom parken och kikade närmare på några av höjdpunkterna längst Highway 89 som går genom parken. Har man mer tid att spendera finns det gott om leder och områden att utforska i varierande terräng och i skiftande svårighetsgrad och gott om campingplatser för både tält, husvagnar och husbilar.

Vi kom in i parken från nordväst och körde söderut, runt vulkanens fot och ut genom den södra entrén.

Efter utbrottet 1915 fann BF Loomis denna jättesten som kommit från vulkanens krater. Den hade slungats ut ur vulkanen och satt igång en lavin och sedan färdats dryga 8 km längre ner och stannat just här. Dagar efter utbrottet var stenen fortfarande varm. Loomis som var på plats dokumenterade detta och därför kallas den "Loomis hot rock".

(se B.F Loomis bild från 1915 samt en från hur det såg ut före utbrottet)

Sen körde vi vidare in i det område som efter utbrottet döptes till "Devastated area" och gick en kort informationsstig som berättade mer om utbrottet och hur landskapet förändrades av den på utbrottet efterföljande lavinen och hur träd och djurliv efter det återhämtat sig.

Jättekottar från Sugar Pines (en slags tall får man förmoda) låg överallt bland stenar och rester från utbrottet och lavinen.

Bild med Lassen Peak i bakgrunden där man ser hur skogen återhämtat sig efter utbrottet och lavinen efteråt.

Det var ganska hett ute och barnen började bli sugna på ett dopp. Vi kikade på kartan vi fått vid entrén och såg att det inte långt bort fanns badmöjligheter i sjön "Summit Lake". Vi ställde bilen och gick en liten bit till vi kom fram till en campingplats och en sjö med svalkande vatten.

Här badar vi i Summit Lake 2066 möh.

Efter doppet gick vi tillbaka till bilen och körde vidare för att nå vägens högsta punkt. Imponerande 2954 möh!

Nu började det gå nedför och från andra (södra) sidan visar vulkanen upp sig från sin mer dramatiska sida.

Härifrån går också leden upp för att bestiga toppen av Lassen Peak. Har man tid och förutsättningar måste denna vandring upp till toppen på Lassen Peak vara en av höjdpunkterna. Läs mer här.

Här är en bild med sjön "Lake Helen" i förgrunden.

Vi körde vidare mot "Bumpass hell" där man får en fantastisk utsikt över landskapet söderut.

Lassen Peak är en vulkan som skapats i utkanten av en större nu inaktiv och nereroderad vulkan (Mount Tehama/Brokeoff mountain) som man kan se spår av härifrån.

Förutom utsikt och intressanta informationsskyltar kunde man också se att den vulkaniska aktiviteten mäts och kontrolleras hela tiden mha av seismografer.

Vi fortsatte nedåt längs den vackra vägen som följer naturen och bergsidorna.

Slutligen kom vi fram till det som barnen tyckte var det häftigaste (och mest stinkande :)

Kokande gyttja!

...och ångan som steg upp ur marken.

Lassen Volcanic National Park är inte en av de mest kända eller mest välbesökta av nationalparkerna, men väl värt besöket trots att den ligger en bra bit från de andra "stora" sevärdheterna i Kalifornien.