"Kebnekaise runt" september 2014

En liten berättelse från Hasses och Torbens fjällvandring i september 2014 där de fick uppleva en liten del av Sveriges fantastiska fjällvärld.

Av: Torben Carlsson

"Kebnekaise runt" Sept 2014

Hasse och jag sammanstrålade på tåget från Sundsvall 22.53 mot Kiruna och vår vandring. Vi anlände ett soligt Nikkaluokta med bussen ca 11.30.
Efter en god lunch hos Sarris, vägde vi våra "ryggor" och Hasse, som alltid ska vara värst hade 22,5 kg, min "lilla" vägde 20,5 kg.

Kl 12.30 tog vi leden "västerut" mot vårt äventyr. Efter ca 4 km svängde vi höger på stigen efter bron genom björkskogen. Det var lättgånget och vi tog höjd allteftersom. Efter någon timme kom vi upp på kalfjället och fortsatte mot småsjöarna (950 möh) sydöst om Cievrracohkka.

Utsikt mot Nikkaloukta

Vi höll höjd och fortsatte i riktning mot renvaktarstugan. Det var ganska lättvandrat, mestadels hedmark med inslag av småblock-sten/fält.

Vi nådde stugan vid 18-tiden och hittade en bra tältplats ca 100 m norr om stugan.

Dag 2

Vaknade 06.30 när solen gick upp. Det var frostigt i luften med några minusgrader men solen värmde snart upp igen.

Kom iväg 08.30 mot Tarfalla. Det var relativt lättgånget i början men det blev allt mer stenblocksfält. Vi höll höjden och svängde västerut upp mot passet mellan Darfácorru och Darfácohkka.

Utsikten var fantastisk över Tarfaladalen, sjöarna och Kebnekaisemassivet mm. Intog en härlig lunch i solen vid passkanten innan vi gick ner för blockbranten mot dalbotten.

Vi var framme vid Tarfallastugorna vid 14.30 och hittade en fin tältplats ner mot sjön.

Den mycket sympatiske stugvärden Lars Häger bjöd på fika i solen och gav oss lite tips på nästa dags utmaningar. Vi hade som mål att gå upp på Kaskasatjåkka innan vi gick vidare mot Guobirvággi.

Dag 3

Vaknade tidigt och kom iväg vid 8 efter frukost . Vädret var fantastiskt, vindstilla och sol och vi lämnade det mesta av packningen en bit nedanför glaciären.

Vi tog oss upp över glaciären och upp på stenryggen till kammen mellan Darfálcohkka och kaskasatjåkka. Uppe på kammen gick vi vidare upp för den sista bergskanten.

Ganska lätt klättring, behövde hjälp av händerna något sista biten upp över kanten. Väl uppe var det en lätt promenad till toppröset. Utsikten var hänförande åt alla väderstreck och vi fick en hel del fina bilder med oss.

På bilden nedan, syns en stor del av turens första dag, starten i Nikkaluokta och Cievrra-platån/renvaktarstugan.

Efter att ha njutit en stund lagade vi och åt en "höjdarlunch" innan vi vände åter ner mot packningen och Darfáljávri. Vi kom ner kvart i 3 och medan jag lagade dagens 2:a lunch måste Hasse testa badvattnet (!), ca 4-5 grader kanske, själv föredrar jag modellen typ "katt-tvätt.

Kvart över 4 gick vi vidare runt sjön och upp mot Trepass-leden. Det var lätt från början men allt brantare ju närmare berget och passet vi kom. Vi tog oss sakta fram på en mycket brant sidomoränrygg.

Vid bergskanten var det väldigt brant och mycket lösgrus och eftersom vi hade ganska tunga ryggsäckar tog vi åter på oss våra stegjärn och gick ut på glaciären. Glaciären var helt avsmält och vi tog oss en bit upp, men det var för brant för våra stegjärn, och vi vågade inte chansa. Istället tog vi tog oss tillbaka till glaciärkanten mot berget och "kravlade" upp sista biten.

Väl uppe hade vi en fantastisk utsikt mot Tarfalastugorna och dalen.

Efter att ha passerat krönet mötte vi kvällssolen och klättrade förbi Svarta sjön

och sedan vidare upp i dalen söder om  Gaskasbákti och glaciärsjön nedanför Firnpasset. Tog oss ner i Guorbirvággi via en storblockig brant och hittade ganska snart en liten tältplats ca 100 m från sjön 1193. Klockan var nu 20.00 och vi var väldigt trötta efter en lång, men händelserik dag.

Dag 4

Trötta efter gårdagen tog vi sovmorgon och det var riktigt kallt då dalen ligger i skuggan av alla toppar. Vi gick västerut i dalen strax före kl 10.00, mycket blocksten, men det blev bättre ju längre ner vi kom.

Rätt som det var passerade vi en liten grön plätt mitt bland stenarna och visst är naturen ibland överraskande fantastisk!!

Vi åt lunch i solen ca 1 km från Guorbirjohka-bron nere i Tjäktjavagge.

Efter bron tog vi åter höjd upp mot Sinnivággi. Vid ingången till dalen blev det åter brant och mycket blocksten.

Vi gick på skrå upp i dalen för att ta oss till Kaffedalen´s mynning.

I början på Kaffedalen hittade vi en mycket bra tältplats på en fin gräshed. Vi hade en fantastisk utsikt i den högt belägna dalen.

Vädret började bli sämre och så fort vi fått upp tältet kom turens första regnskur. Men den varade inte så länge och vi kunde laga, och äta utomhus i vanlig ordning. Efter en kort kvällspromenad i våra foppatofflor landade vi i sovsäcken strax före 20.00. Nu laddar vi för morgondagens tunga etapp - MOT TOPPEN!!

Dag 5

Vaknade tidigt av regnskurar mot tältduken. Klev upp 06.00 och då hade regnet upphört tillfälligt. Vi lagade och åt vår morgongröt ute, hann precis riva tältet när det började regna igen. Vi gick upp i Kaffedalen via Durlings led och tog höjd.

Hela dalen var ett nästan som ett enda blockstenshav men vi tog det lugnt och nådde till slut det sista branta passet upp mellan Vierranvárri och Kebnekajse.

Vi fick i oss lite föda och vätska, lämnade ryggsäckarna och började följa de röda prickarna/leden uppför berget. Det var riktigt grinigt väder med blåst, regn och låga moln så vi förstod att vi inte skulle få någon "fin utsikt" från toppen. Men hade vi tagit oss ända hit ville vi fullfölja vår plan och ta oss ända upp! Toppstugorna dök upp i dimman och efter stugorna planade det ut något.

Vädret blev allt sämre med obefintlig sikt, halv storm och snöblandat regn som slog in från sidan. Helt plötsligt dök "sockertoppen" upp i dimman och vi tog på oss broddarna och gick upp på toppen. Vi såg ingenting, knappt varandra men det var ändå en viss känsla att komma upp på Sveriges högsta topp.

Vi plåtade oss själva där i dimman och gick sedan snabbt ner för berget igen. Kl 13.00 var vi åter nere i passet mellan bergen. Vi åt lunch i stormen och laddade för nästa klättring uppför Vierranvárri. Uppe på krönet lättade dimman och vi hade en fantastisk utsikt åt alla håll.

Leden ner mot Kitteldalen var nog den värsta att gå med ryggsäck, brant på skrå mellan stenblocken, lösgrus och dålig märkning av leden. Vi tog oss ner i dalen och över Kittelbäcken och gick på den östra sidan om jokken ner till Laddjuvággi.     Kl 18.30 kom vi trötta men lyckliga fram till Fjällstationen och intog all service vi kunde få, Bastu, öl, 3-rätters middag och en säng = lycka!

Dag 6

Tidig väckning kl 06.00 och efter en fantastisk frukost gick vi leden ner mot Nikkaluokta ca 07.30. Gårdagens steniga etapp kändes i benen, det var ömma fotleder och knän, men vi kom ner till båtlänningen strax före kl 10 och efter några minuter kom "Kapten Sarri" och skjutsade oss sjövägen, 6 km närmare målet.

Efter en mycket trevlig och bekväm båttur knallade vi iväg de sista kilometrarna ner till målet i Nikkaluokta.

Vi var framme i god tid innan bussen (kl 12.00) skulle avgå mot Kiruna och tåget hem till Sundsvall. Vi vägde åter vår ryggsäckar. Min hade minskat med 6 kg till 14,5 och Hasse´s med 4,5 till 18 och ändå tyckte jag han käkade hela tiden :-) !!

Sammanfattningsvis hade vi en fantastisk fjälltur som jag verkligen kan rekommendera. Optimalt hade nog varit att ha en vilodag inlagd någonstans i mitten, för att vila ben och fötter Det tar ordentligt på krafterna att gå i den mycket steniga natur som präglar området.

GOD TUR!

2016-02-01 19:13   Erling Pamdal
Fina bilder och intressant läsning