Kampanjen "Håll fjällvärlden ren" avslutad

I helgen avslutades kampanjen ”Håll fjällvärlden ren” med en skräpplockning hela vägen upp på Kebnekaise. Under sommaren har många besökare varit med och plockat skräp.

Foto: Oskar Kihlborg

Rekordmånga människor besöker vår fjällvärld och skräp är en allt vanligare syn.

I kampanjen ”Håll fjällvärlden ren” har besökare i fjällvärlden uppmanats att ta med sig sitt eget skräp, och att också plocka upp det skräp man hittar längs vägen. Bakom kampanjen står Håll Sverige Rent och Svenska Turistföreningen med stöd av Fjällfararnas Vita & Gröna Band.

– Det är såklart allas ansvar att inte slänga skräp i naturen, och vi vill göra det enklare för alla att göra rätt. Nu ska vi som avslutning på kampanjen ge oss upp på Kebnekaise tillsammans med vinnaren i vår tävling och samtidigt plocka skräp hela vägen upp, säger Anna Grundén, projektledare på Håll Sverige Rent.

På fjällstationerna och i fjällstugorna har särskilda skräpplockarpåsar funnits tillgängliga för alla besökare. Besökarna har sedan haft möjlighet att sortera det skräp de har i sina påsar.

– Att hålla Sverige rent är extra viktigt i synnerhet i vår fjällvärld. Den här kampanjen har gjort att många fjällvandrare blivit mer medvetna om nedskräpningsproblemet. Jag vill tacka alla fjällvandrare som bidrag så fint med att både bära sitt eget avfall, men även plockat efter andra, säger Camilla Antonsson, projektledare Svenska Turistföreningen.

Med på toppbestigningen är förutom representanter Håll Sverige Rent och Svenska Turistföreningen vinnaren i sommarens tävling, där besökare laddade upp bilder med hashtaggen #hållfjällvärldenren i sociala medier. Vinnare är Fredrik Medevik, som tar med sig sin sambo Ebba Olson upp på Kebnekaise.

Syftet med kampanjen ”Håll fjällvärlden ren” är att göra besökarna i fjällvärlden medvetna om problemet med nedskräpning och att vi måste värna om naturen för att allemansrätten ska fungera.

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar